VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet
Perustiedot
Projektin kesto: 1.6.2019 – 31.12.2020
Toiminta-ala: Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää
Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset.
Päärahoittaja: Hämeen liitto/ Uudenmaanliitto (EAKR)
Kokonaisrahoitus: 149 000 €
Seuraa hanketta
VATTU -hankkeen pääkommunikointi kanava on HAMK Smart -tutkimusyksikön pelimoottorien hyötykäyttöön keskittynyt gamEngine blogi. Sitä voi kokonaisuudessaan seurata täältä.
Ohjausryhmä
Ohjausryhmä
Arto Saunalammi Kone Corporation | Tommi Huuskonen Patria Land Systems Oy |
Jussi Tolvanen Rayworks Oy | Santeri Saarinen Helsinki XR Center |
Arto Saarinen Hämeen liitto | Vesa Salminen Hämeen ammattikorkeakoulu OY |
Juha-Matti Torkkel Hämeen ammattikorkeakoulu Oy | VATTU Ohjausryhmä |
Blogi
- VATTU–hankkeen loppuwebinaari katsausLUE LISÄÄ Torstaina 10.12.2020 järjestettiin VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hankkeen loppuwebinaari. Tapahtumassa tuotiin esille pelimoottoreiden, yritysten 3D […]
- Unreal 5 – game changer yrityksilleLUE LISÄÄ Epic Games julkaisi 13.5.2020 Unreal 5 -pelimoottorin esittelyvideon sekä sen julkaisuaikataulun. Q4 2020 – Q1 2021 julkaistaan ensimmäinen versio (preview) jolloin siihen pääsee tutustumaan ja […]
- Suunnittelumalli pelimoottoreiden hyödynnettäväksiLUE LISÄÄ CAD, tietokoneavusteinen suunnittelu (engl. Computer-aided Design) on termi jonka kuulee usein puhuttaessa suunnittelutyöstä. CAD -mallit ovatkin varsin hyödyllisiä, koska niillä voidaan luoda […]
Yhteystiedot
Hankkeen tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten
hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottoriteknologiaa tuotannossaan ja
toiminnassaan.
Etenkin tutkimuksen kohteena on suunnittelumallien, eli 3D CAD-mallien kääntäminen kustannustehokkaasti, mahdollisimman automatisoiduin prosessein soveltuvaksi pelimoottorialustoille, sillä tämä on perinteisin menetelmin tehtynä kallein ja työläin vaihe.Esimerkiksi osallistettaessa käyttäjiä suunnittelu- ja prototyyppivaiheessa, markkinoitaessa ei-valmiita tuotteita tai koulutettaessa käyttäjiä tuotteeseen, 3D CAD-mallit eivät toimi eri laitteilla tai esitysmuodoilla, kuten mobiililaitteilla tai AR/VR-alustoilla eivätkä ne ole edellä mainittuihin käyttötarpeisiin visuaalisesti riittävän todenmukaisia. Pelimoottorien isoimmat vahvuudet ovatkin toiminallisuuden lisääminen, realistisempi visuaalinen ilme sekä monipuolinen kehitys eri alustoille. Näitä ei kokonaisuutena tarjoa mikään muu ratkaisu.
Hankkeen tavoitteena on myös:
– Tuottaa tietoa aihepiiristä koulutukselle, jotta ne voivat uudistaa koulutusohjelmiaan tulevaisuuden tarpeet
huomioiden. Lisäksi osallistua opetussuunnitelmien uudistamistyöhön tähän teemaan liittyen.
– Kasvattaa alueen yritysten hankintaosaamista hankkeen teemojen mukaisten ratkaisuiden hankkimiseksi sekä
madaltaa yritysten kynnystä tehdä nopeita kokeiluita ja tarjota siihen tukea.
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat seuraaviin työpaketteihin:
TP1: Uusimman tiedon tuottaminen tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden kautta
TP2: Tarpeiden ja mahdollisuuksien kartoittaminen
TP3: Pilottien toteuttaminen
TP4: Tulosten levittäminen ja sidosryhmäyhteistyö
TP5: Hankkeen johtaminen
Hankkeen tuloksena syntyy 2 konkreettista pilottia, selvityksiä, raportteja ja julkaisuita, opinnäytetöitä sekä alueelle
uutta tietoa ja osaamista, jota voidaan hyödyntää toimijoiden verkostossa.