Hyppää sisältöön
Home Valmistunut YAMK-opiskelija: ”Kasvua ja kehitystä voi tapahtua missä iässä vain”

Valmistunut YAMK-opiskelija: ”Kasvua ja kehitystä voi tapahtua missä iässä vain”

Kaija Paasimaa valmistui keväällä 2024 Kulttuuri- ja taidetoiminta hyvinvoinnin edistäjänä (YAMK) -koulutuksesta. Hän on esimerkki siitä, että vierivä kivi ei sammaloidu – aina voi oppia uutta ja haastaa itseään.

Koulutuksessa kiehtoi itsensä haastaminen

Hakiessaan opiskelemaan Kaijalla oli taustalla sosionomin (AMK) tutkinto, ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot sekä kasvatustieteiden opintoja. Hän on työskennellyt pitkään varhaiskasvatuksen opettajana metsäeskarissa, joten Luontoympäristöt ja hyvinvoinnin edistäminen (YAMK) -tutkinto olisi saattanut olla itsestään selvä valinta. Kaija päätyi kuitenkin hakemaan Kulttuuri ja taidetoiminta hyvinvoinnin edistäjänä (YAMK) -koulutukseen, koska ajatteli sen haastavan itseään eniten. ”Vaikka olen yhdeltä koulutukseltani artesaani, en ole varsinaisesti mikään taideihminen”, Kaija sanoo.

Huipputyyppejä ympäri Suomea

Opinnot alkoivat syksyllä 2022. Kaija koki heti alussa löytäneensä samanhenkistä seuraa opiskelutovereistaan, joiden kanssa esimerkiksi ryhmätyöt sujuivat aina jouhevasti.

”Yksi opintojen kohokohta oli se, että tutustui ihan huipputyyppeihin. Ympäri Suomea on nyt sellaisia tuttuja, joiden luokse voi mennä vaikka käymään.”

Vaikka kampuksella vietettyjä lähipäiviä oli vain muutamia, ne olivat antoisia: lähipäivinä tuotettiin yleensä jotakin luovaa ja tutustuttiin uudenlaisiin innovaatioihin. Mieleen ovat jääneet myös syksyllä pidetty kansainvälinen päivä luennoitsijoineen sekä viimeisenä lähipäivänä pidetyt esitykset, joissa opiskelijat jakoivat omia kokemuksiaan.

Työhyvinvointia taidetoiminnasta

Kaija kertoo saaneensa opinnoissa monia uusia näkökulmia eri asioihin syventyessään. Aikuisten työhyvinvointiin liittyvää opinnäytetyötä tehdessään hän teki huomion, että Suomessa esimerkiksi taideinterventioita tehdään yleensä ihmisille, jotka ovat syystä tai toisesta jo pudonneet työelämästä. Kaijan mielestä taidetoimintaa olisi hyvä olla tarjolla myös työssäkäyville, eikä vain silloin, kun ollaan esimerkiksi burnoutin partaalla. ”Se olisi hyvä olla organisaatiossa jo käyttövarana, koska työhyvinvointi on iso juttu meidän aikuisten elämässä”, Kaija toteaa.

Koulutuksen aikana Kaija on löytänyt entistä vahvemmin myös visuaalisuuden, joka ympäröi ihmistä ja jota havainnoidaan laajasti aisteilla, keholla ja mielellä. ”Visuaalisuutta voi myös kuulla ja tuntea”, Kaija kertoo.

Uusia tuulia, vaikka ei uutta uraa

Vaikka Kaija ei ollut etsimässä varsinaisesti uutta uraa opinnoista, häntä on pyydetty tuomaan kulttuuri- ja taidepuolen osaamista jo esimerkiksi ikäihmisten retriittiin sekä vanhempainyhdistyksen tapaamiseen.

Kaiken kaikkiaan koulutus on ollut Kaijan mukaan kehittävä kokemus.

”Kun uskaltaa haastaa itsensä epävarmalla alueella, silloin ei voi tapahtua muuta kuin kasvua ja kehitystä. Ja sitä voi tapahtua, vaikka on yli 30-vuotias!”

Mitä Kaija haluaisi sanoa muille, jotka harkitsevat näitä opintoja?

”Elämä on nyt. Ei kannata miettiä, että jos sitten huomenna – laita asioita eteenpäin jo tänään. Meidän ei kannattaisi myöskään pelätä elämän kolhuja. Jokainen tulee saamaan niitä, mutta ne tekevät meistä meidät.”

Itsensä haastaminen on hyvästä

Kaija oli aiemmin suorittanut sosionomiopinnot HAMKissa. Uutta tutkintoaan hän päätyi hakemaan HAMKiin osittain asuinpaikkansa Hämeenlinnan takia mutta myös HAMKin opiskelukulttuurin vuoksi. Kaija kokee, että HAMKissa arvostetaan opiskelua ja oppimista, mikä näkyy myös arviointikriteereissä. ”Opiskelijaa ei päästetä helpolla”, hän toteaa.

Tulevaisuuden opiskelulle Kaija ei sano suoraan ei, vaikka onkin aina opintojen jälkeen ajatellut, ettei enää opiskelisi. ”Voi olla, että vuosi tai kaksi menee – tai sitten ei. Tykkään siitä, että ajattelu pysyy vireänä ja nuorena. Kun itseään haastaa, niin myös se tekee hyvää”, Kaija sanoo.