Viestinnän saavutettavuus
HAMKin strateginen viestintä edistää HAMKin viestinnän saavutettavuutta sekä teknisesti verkkosivuilla että sisällöllisesti.
Tämä suunnitelma kattaa strategisen viestinnän tuottamat materiaalit ja verkkosivut sekä tuen muiden tuottamille sisällöille. Haluamme että jokaisella HAMKin asiakkaalla on pääsy tuottamaamme sisältöön.
HAMKin viestinnän esteettömyys- ja saavutettavuustavoitteet ja -kriteerit
Saavutettavuus huomioidaan HAMKin strategisen viestinnän toiminnan kaikessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Esimerkiksi verkkosivut, presentaatiopohjat, mainokset, some-päivitykset, esitteet ja julkaisut pyritään aina toteuttamaan saavutettavasti (WCAG 2.1, taso AA). Myös sisällölliseen saavutettavuuteen kiinnitetään huomiota niin, että tuottamamme sisällöt ovat helppolukuista, hyvää ja saavutettavaa kieltä. Tuemme koko organisaatiota saavutettavien viestintäratkaisujen ja -sisältöjen tuottamisessa ohjeistuksella, koulutuksella ja henkilökohtaisella neuvonnalla.
Saavutettavuus otetaan huomioon kaikissa strategisen viestinnän hankinnoissa ja kilpailutuksissa. Saavutettavuusosaaminen ja -kriteerit huomioidaan myös muissa kilpailutuksissa, joissa haetaan yhteistyökumppaneita viestinnän ratkaisujen ja sisältöjen tuottamiseen.
Keskeinen osa strategisen viestinnän saavutettavuusvastuuta ovat HAMKin verkkosivut, joilla pyrimme aina takaamaan digitaalisen saavutettavuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja. Vuoden 2024 aikana HAMKin verkkosivusto on uudistettu (tammikuu 2024) ja sivustolle tullaan teettämään kattava saavutettavuusauditointi verkkosivukumppanimme Evermaden toimesta. Teemme Evermaden kanssa yhdessä sivustollemme jatkuvaa kehitys- ja seurantatyötä saavutettavuuden osalta. Saavutettavuus huomioidaan sekä ulkoisten verkkosivujen että SharePoint-alustella toimivan intranetin kehityksessä.
Verkkosivustollamme kerrotaan saavutettavuudesta ja ohjataan olemaan yhteydessä strategiseen viestintään, jos sivustolla havaitsee saavutettavuuspuutteita.
Teemme töitä saavutettavuuden eteen myös yhteistyössä muiden HAMKin toimijoiden kanssa. Tarjoamme tukea eri yksiköille ja hankeviestintään: mm. saavutettava verkkosivupohja, tuki ohjeiden kirjoittamiseen ja viestinnän sisältöjen tuottamiseen, tuki kiinteistöpalveluille opasteisiin.
Kriteerit:
- Viestintämme on monikanavaista ja saavutettavissa erilaisten apuvälineiden avulla.
- Viestinnän kanavat ja keinot vastaavat saavutettavuuden vaatimuksiin.
- Henkilöstölle on laadittu viestintään selkeät ohjeet, jotka huomioivat saavutettavuuden (esimerkiksi visuaaliset ohjeet, verkkosivujen päivitysohjeet)
- Sekä strategisen viestinnän henkilöstön että muiden hamkilaisten osaamista saavutettavuudessa edistetään ja pidetään yllä ohjein ja koulutuksin
- Verkkosisällöt ovat helposti käytettäviä, visuaalisuudeltaan saavutettavia ja kieleltään selkeitä ja ymmärrettäviä.
- Viestintä on keskeisiltä sisällöiltään saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.
Vastuut
Strategisen viestinnän saavutettavuuden kokonaisuudesta vastaa strategisen viestinnän päällikkö. Tiimissä verkkosivujen saavutettavuus on vastuutettu webmasterille ja sisällöllinen saavutettavuus markkinoinnin asiantuntijalle. Strategisen viestinnän saavutettavuudesta vastaavat henkilöt seuraavat saavutettavuuden toteutumista säännöllisesti ja päivittävät saavutettavuussuunnitelmaa tarpeen mukaan.
Tavoitteena on, että jokainen strategisen viestinnän tiimin jäsen ymmärtää ja sisäistää saavutettavuuden perusteet niin, että pystyy toteuttamaan saavutettavuutta omassa työssään ja opastamaan muuta henkilökuntaa perustasolla. Tavoitteen saavuttamisesta huolehditaan sisäisellä koulutuksella, jota järjestetään säännöllisesti.
Tavoitteet vuodelle 2024
HAMK toteutti vuonna 2023 brändi- ja verkkosivu-uudistukset. Uudet verkkosivut otettiin käyttöön tammikuussa 2024. Brändiuudistuksessa luotu brändiohjeistus ohjaa hamkilaisia tuottamaan saavutettavia materiaaleja ja sisältöjä.
Tiimin saavutettavuudesta vastaavat henkilöt tarkastelevat suunnitelman päivitystarpeita vähintään kerran vuodessa.
Englanninkielistä viestintäsisältöä on lisätty etenkin verkkosivu-uudistuksen yhteydessä verkkosivuille. Lisäksi on käynnistynyt Englannin kieli HAMKissa -projekti, jonka tavoitteena on tuoda ajantasalle HAMKin sanasto ja luoda linjaukset englannin kielen käytöstä.
Yksittäisiä kehityskohteita vuodelle 2024 ovat:
- Uuden viestintäalustat ja -järjestelmät Teams-kanavan käyttöönotto saavutettavamman tiedonkulun tueksi henkilökunnan välillä keväällä 2024
- Verkkosivujen saavutettavuusauditointi kesällä 2024 verkkosivutoimittajamme Evermaden toimesta
- Esimerkkitekstejä koulutuspäälliköille ja lehtoreille tukemaan saavutettavamman tekstin tuottamista Pepissä olevien koulutusten kuvaussisältöihin
- HAMKin englanninkielisen sanaston tuominen ajantasalle ja linjauksien luominen englannin kielen käytöstä