Hyppää sisältöön
Henkilö seisoo kädet puuskassa ja katsoo kohti kameraa. Taustalla näkyy lasi-ikkuna seinä ja sen takana kirjahyllyjä.
Etusivu Tietoa meistä Strategia ja johtaminen Saavutettavuus Kirjasto- ja tietopalveluiden saavutettavuus

Kirjasto- ja tietopalveluiden saavutettavuus

Saavutettavuus-suunnitelma

Tämä suunnitelma kuvaa HAMKin kirjaston ja tietopalveluiden saavutettavuuden nykytilaa ja toimia saavutettavuuden kehittämiseksi.

Kirjaston osalta saavutettavuudella tarkoitetaan, että kirjasto mahdollistaa tietoaineistojen, kirjaston tilojen ja kirjaston palveluiden käytön mahdollisimman helposti kaikille käyttäjäryhmille. Kirjasto tuottaa palveluita sekä HAMKin että HAMIn opiskelijoille ja henkilökunnalle ja myös korkeakouluyhteisön ulkopuolisille käyttäjille. 

Kirjasto on aktiivisesti mukana saavutettavuus- ja yhdenvertaisuustyössä sekä HAMKissa että yhteistyöverkostoissa.

Tietoaineistopalvelut

Kirjaston kokoelmaa rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään HAMKissa ja HAMIssa tapahtuvan oppimisen, opetuksen ja tutkimuksen tarpeisiin. Kirjaston tarjoama tietoaineisto painottuu sähköisiin aineistoihin, jotka ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Ulkomaisten aineistojen saavutettavuusominaisuudet ovat kehittyneitä ja tukevat lukemisen apuvälineiden käyttöä. Kotimaisten aineistojen saavutettavuusominaisuudet kehittyvät edelleen. 

Sekä painettua että sähköistä kokoelmaa ylläpidetään aktiivisesti, jotta kokoelmat ovat ajantasaiset ja tarvittava aineisto löytyy helposti.

Kirjasto tarjoaa ohjeita ja ohjausta tietoaineistojen, erityisesti sähköisten aineistojen käytössä. Verkkokirjastossa on tietoa sähköisten aineistojen vaihtoehtoisista käyttömuodoista ja palvelujen saavutettavuusominaisuuksista.

Hankittu sähköinen aineisto on käytettävissä HAMKin tunnuksilla. Korkeakoulun ulkopuolinen asiakas voi käyttää osaa sähköisistä aineistoista Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa paikan päällä. Painettua aineistoa voivat käyttää kaikki kirjaston asiakkaat.

Tiedonhankinnan ohjaus

Kirjasto järjestää tiedonhaun ohjausta opiskelijoille lähi- ja etäopetuksena. Tiedonhaun ohjauksen materiaalit ovat saavutettavassa muodossa opiskelijoiden käyttämissä kanavissa, kuten  Moodlessa. Kaikkia jaettuja luentotallenteita ei ole tekstitetty.

Opiskelijat ja henkilökunta voivat varata henkilökohtaista opastusta tiedonhakuun.

Kirjasto tuottaa myös itseopiskelumateriaaleja kuten videoita. Videot jaetaan korkeakoulun ohjeiden mukaisesti Kalturassa ja ne ovat tekstitettyjä.

Kirjaston asiakaspalvelu ja tietoaineistojen käyttö

Kullakin kampuksella on kirjaston toimipaikka, jossa henkilökunta on paikan päällä 1–5 päivänä viikossa. Asiakaspalveluun saa yhteyden myös videoneuvontalaitteella. Lisäksi kirjaston asiakaspalvelun tavoittaa virka-aikana sähköpostitse ja puhelimitse.  

Kirjaston verkkokirjastona toimii saavutettava HAMK Finna.

Kirjaston käytön ohjeistus on saavutettavassa muodossa kirjaston verkkosivuilla, intrassa ja HAMK Finnassa. Ohjeissa käytetään selkää yleiskieltä. Ohjeita on saatavilla myös videoina. Kirjaston käyttöä voi opetella virtuaalisen pakopelin avulla. 

Kirjasto välittää koko korkeakoululle Saavutettavuuskirjasto  Celian palveluita. Lukemisesteinen asiakas voi tilata Celia- tunnukset  HAMKin kirjaston kautta. Kirjasto opastaa Celian palveluiden käytössä.

Kirjaston tilat ja omatoimikäyttö

Kirjaston tilat ja painettu aineisto ovat käytettävissä omatoimisesti opiskelijoille ja henkilökunnalle kampuksen aukioloaikojen mukaisesti. Kulkuohjeet kirjaston tiloihin löytyvät verkkosivuilta. Kaikkiin kirjaston tiloihin ei ole mahdollista järjestää esteetöntä kulkua. Tiedot esteettömyydestä löytyvät kirjaston verkkosivuilta kampuskirjastojen yhteystiedoista. 

Kirjaston palvelupisteellä Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa on induktiosilmukka. 

Lainausautomaattien pöytien korkeutta voi säätää.  Osa kirjaston painetuista kirjoista on korkeissa kirjahyllyissä. 

TKI-tuen palvelut

HAMKin TKI-toiminnan tukipalvelut tuotetaan moniammatillisesti TKI-tuen tiimissä. TKI-tuen tiimissä on mukana edustus kirjastosta, tietohallinnosta, viestinnästä ja hankepalveluista. Koordinaatiovastuu TKI-toiminnan tukipalveluista on kirjasto- ja tietopalveluissa.  

TKI-tuen palvelut ovat tarjolla kaikille hamkilaisille: henkilökunnalle ja opiskelijoille. TKI-tuen tiimin palvelukanavana toimii HAMKin ServiceDesk. TKI-tuen palveluilla ei ole omaa asiakaspalvelupistettä, mutta asiakkaan tarpeen mukaan TKI-tuen palvelut tarjotaan sekä kampuksilla että etäyhteyden välityksellä.

TKI-tuen ohjeet sijaitsevat sekä HAMKin julkisilla verkkosivuilla että HAMKin intrassa Tutkin ja kehitän -sivulla. Lisäksi joitakin ohjeita on HAMKin Digipedaohjeissa ja ohjevideoita Kalturassa. Sekä julkisilla verkkosivuilla että intrassa olevat ohjeet ja lomakkeet laaditaan aina saavutettavasti. Ohjevideoiden tuottamisessa noudatetaan HAMKin saavutettavuusohjeita.   

Julkaisemisessa noudatetaan kustantajien/julkaisijoiden saavutettavuusohjeita. Lisäksi suurin osa hamkilaisten julkaisuista on avoimesti luettavissa verkossa, jolloin kuka tahansa pääsee hyödyntämään niitä ilman kirjautumista tai erillistä maksua. 

Tutkimusaineistojen julkaisemisessa ja kuvailutietojen tuottamisessa noudatetaan palveluntarjoajan saavutettavuusohjeita. 

Opinnäytetyöt arkistoidaan ammattikorkeakoulujen yhteiseen Theseus-julkaisuarkistoon tai HAMKin sisäiseen opinnäytetyöarkistoon saavutettavassa PDF/A-muodossa. Vastuu opinnäytetyön sisällön saavutettavuudesta on opiskelijalla. Theseuksen ohjeissa on kuvattu, miten tehdä saavutettava opinnäytetyö.

Julkaisupalvelut

HAMKin julkaisupalvelut huolehtii verkkolehti HAMK Unlimitedin ja HAMK Beat -blogin julkaisuprosesseista sekä tukee julkaisujen tekemistä tarjoamalla ohjausta kirjoittamiseen ja julkaisemiseen. 

Verkkolehti HAMK Unlimited on saavutettava sivusto. Toimitus pyrkii varmistamaan tekstien ja niihin liittyvien kuvien ja taulukoiden mahdollisimman hyvän saavutettavuuden. Sama koskee toimitettua HAMK Beat -blogia

E-julkaisut taitetaan saavutettaviksi. Toimituksessa kiinnitetään huomioita myös niiden kielen saavutettavuuteen.  

Sisällöllinen saavutettavuus on kirjoittajan vastuulla. Julkaisupalvelut tarjoaa apua kirjoittajille tekstien kielellisen saavutettavuuden parantamiseksi. 

Vastuut

Kirjaston saavutettavuusasiantuntijat koordinoivat kirjaston saavutettavuustyötä ja toimivat korkeakoulun saavutettavuusasiantuntijoiden verkostossa. Kirjaston koko henkilökunta osallistuu saavutettavuustyöhön.

Toteutuneet tavoitteet

  • Kirjaston palvelupisteeseen Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa on hankittu induktiosilmukka
  • Kampuskirjastojen tilojen ja kalusteiden esteettömyys on kartoitettu
  • Opasteiden puutteet on kartoitettu
  • Aineisto-ohjeiden saavutettavuutta on parannettu
  • Saavutettavuusosaaminen on ollut yhtenä teemana kehityskeskusteluissa ja osaamiskartoituksessa.

Tulevat tavoitteet

  • Uudistetaan kirjaston verkkosivut ja kirjaston palveluiden ohjekokonaisuus 
  • Osallistutaan AMK-kirjastojen aineistojen yhteisten saavutettavuusohjeiden rakentamiseen
  • Uudistetaan kampuskirjastojen opasteet
  • Kehitetään kampuskirjastojen esteettömyyttä edelleen

Lähteitä ja lisätietoa

ESOK-verkoston ohjeita: Saavutettava kirjasto — ESOK

Pyrkimys edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta perustuu seuraaviin sopimuksiin ja lakeihin:

Yhteyshenkilöt