Kirjasto- ja tietopalveluiden saavutettavuus
Saavutettavuus-suunnitelma
Tämä suunnitelma kuvaa HAMKin kirjaston ja tietopalveluiden saavutettavuuden nykytilaa ja toimia saavutettavuuden kehittämiseksi.
Kirjasto pyrkii siihen, että kirjaston tilat, palvelut ja aineistot ovat helposti kaikkien käytettävissä. Kirjasto palvelee HAMKin ja HAMIn opiskelijoita ja henkilökuntaa sekä korkeakouluyhteisön ulkopuolisia käyttäjiä.
Kirjasto on aktiivisesti mukana saavutettavuus- ja yhdenvertaisuustyössä sekä HAMKissa että yhteistyöverkostoissa.
Tietoaineistopalvelut
Kirjaston kokoelma palvelee HAMKin ja HAMIn oppimista, opetusta ja tutkimusta. Suuri osa aineistosta on sähköistä, ja käytettävissä missä ja milloin tahansa. Ulkomaiset e-kirjat ja artikkelit tukevat hyvin erilaisten lukemisen apuvälineiden käyttöä. Myös kotimaisten aineistojen saavutettavuus paranee koko ajan.
Painettua ja sähköistä kokoelmaa ylläpidetään aktiivisesti, jotta kokoelmat ovat ajantasaiset ja tarvittava aineisto löytyy helposti.
Kirjasto tarjoaa ohjeita ja ohjausta tietoaineistojen, erityisesti sähköisten aineistojen käytössä. Verkkokirjastossa on tietoa sähköisten aineistojen vaihtoehtoisista käyttömuodoista ja palvelujen saavutettavuusominaisuuksista.
Hankittu sähköinen aineisto on käytettävissä HAMKin tunnuksilla. Korkeakoulun ulkopuolinen asiakas voi käyttää osaa sähköisistä aineistoista Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa paikan päällä. Painettua aineistoa voivat käyttää kaikki kirjaston asiakkaat.
Tiedonhankinnan ohjaus
Kirjasto järjestää tiedonhaun ohjausta opiskelijoille lähi- ja etäopetuksena. Tiedonhaun ohjauksen materiaalit ovat saavutettavassa muodossa opiskelijoiden käyttämissä kanavissa, kuten Learnissa. Kaikkia jaettuja luentotallenteita ei ole tekstitetty.
Opiskelijat ja henkilökunta voivat varata henkilökohtaista opastusta tiedonhakuun.
Kirjasto tuottaa myös itseopiskelumateriaaleja kuten videoita. Videot jaetaan korkeakoulun ohjeiden mukaisesti Kalturassa ja ne ovat tekstitettyjä.
Kirjaston asiakaspalvelu ja tietoaineistojen käyttö
Jokaisella kampuksella on kirjasto, jossa henkilökuntaa on paikalla korkeakoulun opetusaikoina. Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa henkilökunta on yleensä paikalla arkipäivisin ja muilla kampuksilla kerran viikossa.
Asiakaspalveluun saa yhteyden myös videoneuvontalaitteella. Lisäksi kirjaston asiakaspalvelun tavoittaa virka-aikana sähköpostitse ja puhelimitse.
Kirjaston verkkokirjastona toimii saavutettava HAMK Finna.
Kirjaston käytön ohjeistus on saavutettavassa muodossa kirjaston verkkosivuilla, intrassa ja HAMK Finnassa. Ohjeissa käytetään selkää yleiskieltä. Ohjeita on saatavilla myös videoina.
Kirjasto välittää koko korkeakoululle Saavutettavuuskirjasto Celian palveluita. Lukemisesteinen asiakas voi tilata Celia- tunnukset HAMKin kirjaston kautta. Kirjasto opastaa Celian palveluiden käytössä.
Kirjaston tilat ja omatoimikäyttö
Kirjaston tilat ovat avoinna arkipäivisin klo 8-16 korkeakoulun opetusaikana. Opiskelijat ja henkilökunta voivat vierailla kirjastossa myös muina aikoina kampuksen kulkuoikeuksilla. Kulkuohjeet kirjaston tiloihin löytyvät verkkosivuilta. Kaikkiin kirjaston tiloihin ei ole mahdollista järjestää esteetöntä kulkua. Tiedot esteettömyydestä löytyvät kirjaston verkkosivuilta kampuskirjastojen yhteystiedoista.
Kun henkilökuntaa ei ole paikalla, ovat kirjaston painetut kirjat ja lehdet käytettävissä omatoimisesti. Painettuja kirjoja voi lainata omatoimiaikana automaatilla. Lainausautomaattien pöytien korkeutta voi säätää. Osa kirjaston painetuista kirjoista on korkeissa kirjahyllyissä. Hyllyssä olevia kirjoja voi varata ja ne tuodaan noudettavaksi saavutettavasta varaushyllystä.
Kirjaston palvelupisteellä Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa on induktiosilmukka.
TKI-tuen palvelut
HAMKin TKI-toiminnan tukipalvelut tuotetaan moniammatillisesti TKI-tuen tiimissä. TKI-tuen tiimissä on mukana edustus kirjastosta, tietohallinnosta, viestinnästä ja hankepalveluista. Koordinaatiovastuu TKI-toiminnan tukipalveluista on kirjasto- ja tietopalveluissa.
TKI-tuen palvelut ovat tarjolla kaikille hamkilaisille: henkilökunnalle ja opiskelijoille. TKI-tuen tiimin tavoittaa sähköpostitse osoitteella [email protected]. Ohjeet ovat pääosin HAMKin intrassa, Tutkin ja kehitän -sivulla. Lisäksi joitakin ohjeita on HAMKin Digipedaohjeissa julkisilla sivuilla ja ohjevideoita Kalturassa. Sekä julkisilla verkkosivuilla että intrassa olevat ohjeet ja lomakkeet laaditaan saavutettavasti.
Julkaisemisessa noudatetaan kustantajien/julkaisijoiden saavutettavuusohjeita. Lisäksi suurin osa hamkilaisten julkaisuista on luettavissa avoimesti verkossa, jolloin kuka tahansa pääsee hyödyntämään niitä ilman kirjautumista tai erillistä maksua.
Tutkimusaineistojen julkaisemisessa ja kuvailutietojen tuottamisessa noudatetaan palveluntarjoajan saavutettavuusohjeita.
Opinnäytetyöt arkistoidaan ammattikorkeakoulujen yhteiseen Theseus-julkaisuarkistoon tai HAMKin sisäiseen opinnäytetyöarkistoon. Opinnäytetyöt laaditaan HAMKin saavutettavaa asiakirjapohjaa hyödyntäen. Opinnäytetyöt arkistoidaan PDF/A-muodossa. Vastuu opinnäytetyön sisällön saavutettavuudesta on opiskelijalla. Theseuksen ohjeissa on kuvattu, miten tehdä saavutettava opinnäytetyö.
Julkaisupalvelut
HAMKin julkaisupalvelut huolehtii verkkolehti HAMK Unlimitedin ja HAMK Beat -blogin julkaisuprosesseista sekä tukee julkaisujen tekemistä tarjoamalla ohjausta kirjoittamiseen ja julkaisemiseen.
Verkkolehti HAMK Unlimited on saavutettava sivusto. Toimitus pyrkii varmistamaan tekstien ja niihin liittyvien kuvien ja taulukoiden mahdollisimman hyvän saavutettavuuden. Sama koskee toimitettua HAMK Beat -blogia.
E-julkaisut taitetaan saavutettaviksi. Toimituksessa kiinnitetään huomioita myös niiden kielen saavutettavuuteen.
Sisällöllinen saavutettavuus on kirjoittajan vastuulla. Julkaisupalvelut tarjoaa apua kirjoittajille tekstien kielellisen saavutettavuuden parantamiseksi.
Vastuut
Kirjaston saavutettavuusasiantuntijat koordinoivat kirjaston saavutettavuustyötä ja toimivat korkeakoulun saavutettavuusasiantuntijoiden verkostossa. Kirjaston koko henkilökunta osallistuu saavutettavuustyöhön.
Tulevat tavoitteet
- Kampanjoidaan valtakunnallisella lukiviikolla.
- Järjestetään kirjaston henkilökunnalle työpaja selkeästä viestinnästä.
- Selkiytetään käytettyä terminologiaa kirjaston viestinnässä ja materiaaleissa.
- Osallistutaan korkeakoulukirjastojen yhteisen markkinointimateriaalin tuottamiseen, aiheena lukemisen tukeminen ja tietoaineistojen saavutettavuus.
- Lisätään tiedonhaun itseopiskelumateriaaleja.
- Kehitetään kirjaston palveluiden ohjeita.
- Uudistetaan kirjaston opasteita.
- Kehitetään kirjaston tilojen ja kalusteiden esteettömyyttä.
Toteutuneet tavoitteet
- Kirjaston palvelupisteeseen Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa on hankittu induktiosilmukka.
- Kampuskirjastojen tilojen ja kalusteiden esteettömyys on kartoitettu.
- Opasteiden puutteet on kartoitettu.
- Korkeakoulukirjastojen yhteinen LibGuides-opas saavutettavuudesta julkaistu sekä suomeksi että englanniksi.
Lähteitä ja lisätietoa
ESOK-verkoston ohjeita: Saavutettava kirjasto — ESOK
Pyrkimys edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta perustuu seuraaviin sopimuksiin ja lakeihin:
- YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista (27/2016)
- Suomen perustuslaki (1999/731)
- Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014)
- Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986)
- Ammattikorkeakoululaki (932/2014), (26 §), (28 §), (31 §) ja (33 §)
- Esteettömyysdirektiivi (2019/882) ja siihen liittyvät asetukset kansallisesta voimaanpanosta
- EU:n saavutettavuusdirektiivi (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi EU 2016/2102 julkisen sektorin elinten verkkopalveluiden ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta)
- Lakiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Yhteyshenkilöt
Sinikka Luokkanen
Tietopalvelupäällikkö
Kirjasto- ja tietopalvelut
Minna Kivinen
Tietojärjestelmäasiantuntija
Kirjasto- ja tietopalvelut