Hallinnon palveluiden saavutettavuus
Saavutettavuussuunnitelma
Tässä suunnitelmassa kuvaamme, miten hallintopalvelut tuotetaan HAMKissa saavutettavasti.
Saavutettavuus on ihmisten erilaisuuden ja moninaisuuden huomiointia verkkopalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Hallinnon palveluiden osalta saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että verkko- ja muiden palveluiden käyttäminen olisi helppoa mahdollisimman monille eri tavoin tietoa vastaanottaville, omaksuville ja jäsentäville käyttäjille.
Hallintopalvelut
Hallintopalveluihin kuuluu kirjaamotoiminta. Kirjaamo vastaanottaa ja käsittelee viralliset sähköpostit ja viralliset asiakirjat. Asioiden käsittely tapahtuu asianhallintajärjestelmässä. Kirjaamosta lähtevät asiakirjat tuotetaan ja lähetetään sähköisesti tai postitse. Lähtevien asiakirjojen asiakirjapohjat ovat saavutettavia.
Kirjaamo vastaanottaa myös tietopyynnöt, joihin vastataan saavutettavasti. Kaikki hallintopalveluiden sähköpostiviestintä tuotetaan saavutettavasti.
Hallintopalvelut tuottaa HAMK-konsernin toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat. Esityslista- ja pöytäkirjapohjat ovat saavutettavia. Hallintopalvelut vastaa myös toimenhaltijoiden päätösten päätöspohjien saavutettavuudesta. Julkaistavien esityslistojen, pöytäkirjojen ja päätösten saavutettavuus on varmistettu.
Vastuut
Kaikki hallintopalveluiden työntekijät ymmärtävät, mitä saavutettavuus on ja pyrkivät toiminnassaan ottamaan huomioon saavutettavuuden. Kaikki hallintopalveluiden henkilöt käyvät saavutettavan asiankirjan tuottamisen koulutuksen. Kaikessa hallintopalveluiden suunnittelussa otetaan huomioon saavutettavuus.
Tavoitteet vuodelle 2024-2025
- Kaikki hallintopalvelut on tuotettu saavutettavasti
- Kaikki hallinnon tuottamat asiakirjat, ohjeet ja toimintaohjeet sekä intrassa että ulkoisilla HAMK-sivuilla ovat saavutettavia.
Talouden palvelut, hankinnat ja hankepalvelut
Talouspalveluiden ohjeet on koottu Työskentelen HAMKissa ja Teen esihenkilötyötä -intrasivustoille. Hankepalveluiden ohjeet on koottu Tutkin ja kehitän -intrasivustolle. Intra on lähtökohtaisesti rakennettu saavutettavaksi. Tiedon pääsääntöinen esittämistapa on teksti.
Tavoitteet vuosille 2024-2025
Ohjeita tullaan tekemään uusien järjestelmien päivitysten jälkeen perustuen käyttäjäpalautteisiin. Pyrkimyksenä on tuottaa myös toimintokohtaisia ohjeita videomuotoisena, mikäli käyttäjät sellaisia toivovat.
Intran saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti. Tavoitteena on nostaa saavutettavuuden tasoa myös niiden toimintojen osalta, joiden käyttö on aiemmin vaatinut hiirtä.
Vanhimmat sivustolla olevat dokumentit eivät ole saavutettavia, eikä niitä ole tarkoituksenmukaista muuttaa saavutettavaan muotoon. Myöskään upotetut BI-raportit eivät ole saavutettavia. Vuodesta 2022 alkaen uudet ja päivitetyt dokumentit on tehty saavutettavaan muotoon.
Ajankohtaisista asioista viestitään Henkilökunta- ja Tutkimus ja kehitys -Viva Engage -sivustoilla. Sähköpostin käytössä pyritään mahdollisimman hyvään saavutettavuuteen. Uusien dokumenttien tuottamisessa käytetään saavutettavia Word – ja PowerPoint -pohjia.
Talous- ja Hankepalvelut toimivat kaksikielisenä (suomi ja englanti). Kieliversiot toteutetaan pääsääntöisesti erillisinä dokumentteina.
Saavutettavuuden toteutumista seurataan palautteen ja omien havaintojen avulla.
Saavutettavuuden huomiointi hankinnoissa
Saavutettavuus tulee huomioida hankinnan luonteesta riippuen hankittavien tavaroiden ja palveluiden vähimmäisvaatimuksia määritettäessä. Esimerkiksi uusien tietojärjestelmien kohdalla järjestelmältä vaaditaan jo tarjouspyynnössä tiettyjen saavutettavuuskriteerien täyttymistä. Kone- ja laitehankintojen kohdalla huomioidaan näiden helppokäyttöisyys ja tarvittavien ohjeiden olemassaolo sekä saavutettavuus.
Kilpailutusdokumenttien laatimisessa huomioidaan niiden saavutettavuus. Kilpailutusjärjestelmä tekee muodostamistaan dokumenteista (esim. tarjouspyyntö, vertailutaulukko) automaattisesti saavutettavia. Tämän lisäksi saavutettavuus huomioidaan muissakin kilpailutusdokumenteissa, kuten tarjouspyynnön liitteissä, hankintapäätöksessä ja sopimuksissa.
Vastuut
Henkilökunnan tulee tutustua HAMKin saavutettavuusohjeisiin sekä varmistaa, että kaikessa ulkopuolisessa ja sisäisessä viestinnässä saavutettavuus on huomioitu mahdollisimman hyvin. Henkilökunta osallistuu työnantajan järjestämiin sisäisiin koulutuksiin saavutettavuuden vaatimuksista.
Lainsäädäntö
Lainsäädäntö, joka määrittelee esteettömyyden ja saavutettavuuden vaatimukset:
- YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista (27/2016)
- Suomen perustuslaki (1999/731)
- Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014)
- Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986)
- Ammattikorkeakoululaki (932/2014), (26 §), (28 §), (31 §) ja (33 §)
- Esteettömyysdirektiivi (2019/882) ja siihen liittyvät asetukset kansallisesta voimaanpanosta
- EU:n saavutettavuusdirektiivi (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi EU 2016/2102 julkisen sektorin elinten verkkopalveluiden ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta)
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Yhteyshenkilöt
Johanna Närhi
Talous- ja hallintojohtaja
Ylin johto ja kehittäminen