Digitaalinen saavutettavuus
Saavutettavuussuunnitelma
Tämä suunnitelma koskee Hämeen ammattikorkeakoulun ohjelmia tai palveluita koulutus-, tutkimus-, palvelu- ja hallintoyksiköissä.
HAMK on sitoutunut mahdollistamaan yhtäläiset opiskelu- ja osallistumismahdollisuudet opiskelijoille ja henkilökunnalle.
Tarkoituksena on edistää opiskelijoiden, työntekijöiden ja vierailijoiden yhtäläistä pääsyä HAMKin sähköisiin tietoresursseihin, teknologioihin ja palveluihin. HAMK pyrkii:
- Täyttämään verkkosivuillaan WCAG-kriteeristön tason A ja AA.
- Käyttämään saavutettavuuden ja esteettömyyden huomioivia laitteisto- ja ohjelmistotuotteita.
- Suunnittelemaan ja toteuttamaan digitaalisia ympäristöjä ja sisältöjä, jotka sopivat kaikille käyttäjille.
Nykytila ja kehitystoimet
Digitaalisen saavutettavuuden osa-alueet ovat: digitaaliset palvelut ja järjestelmät, digitaaliset palvelut fyysisissä ympäristöissä sekä henkilöstön perehdytys ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön.
Vastuut
Digitaalista saavutettavuutta kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti. Hyvät käytänteet halutaan jalkauttaa koskemaan koko henkilöstöä.
Lainsäädäntö
Pyrkimys edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta perustuu seuraaviin sopimuksiin ja lakeihin:
- YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista (27/2016)
- Suomen perustuslaki (1999/731)
- Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014)
- Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986)
- Ammattikorkeakoululaki (932/2014), (26 §), (28 §), (31 §) ja (33 §)
- Esteettömyysdirektiivi (2019/882)
- EU:n saavutettavuusdirektiivi (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi EU 2016/2102 julkisen sektorin elinten verkkopalveluiden ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta)
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Yhteyshenkilöt
Anne-Maarit Selinummi
Johtava digipalvelupäällikkö
Digipalvelut