Hyppää sisältöön
Etusivu Tietoa meistä Strategia ja johtaminen Design-based education (DBE)

Design-based education (DBE)

Muotoilulähtöinen oppiminen (DBE) on HAMKin lähtökohta oppimiseen ja opettamiseen.

Mitä tarkoittaa DBE?

Design-based education (muotoilulähtöinen oppiminen, DBE) on yhteiskehittämällä oppimista, jota tehdään tiiviissä yhteistyössä yritysten ja muiden työnantajien kanssa.

DBE:ssä keskeistä on kehittää yhdessä ja oppia sellaisia työskentelytapoja, joita opiskelija tarvitsee jatkossa työurallaan. Opiskelijat saavat ratkottavakseen aina yritysten aitoja haasteita, mikä tarjoaa innostavan oppimisympäristön ja tuo työelämän lähelle jo opintojen aikana.  

Miksi DBE:tä tarvitaan?

Elämme yhä kompleksisemmassa maailmassa, jolloin ongelmatkin ovat monimutkaisia, viheliäisiä. Niiden ratkomiseen tarvitaan yhdessä kehittämistä.  

Erilaisten selvitysten mukaan valmistuvat opiskelijat myös tarvitsevat lisää tukea kriittisiin työelämätaitoihin, kuten ongelmanratkaisukykyyn tai yhteistyöskentelyyn monialaisissa tiimeissä. Oman alan osaamisen lisäksi tulevaisuuden työelämä vaatii yhä enemmän yleisiä taitoja, eli oikean tiedon löytämistä, sen kriittistä tarkastelua sekä uskallusta, innovatiivisuutta ja kokeilunhalua, jotta uusia ideoita syntyy.  

DBE käytännössä – kahdeksan ulottuvuutta 

Muotoiluajattelu

DBE:ssä työskentelytapa on muotoiluajattelu, design thinking. Lähtötilanteessa ei tiedetä lopputulosta. Opiskelijat lähtevät selvittämään työelämään liittyvää ongelma-avaruutta: mitä aiheesta jo tiedetään? Löytyykö aikaisempia ratkaisuja? Mitkä ovat käyttäjien ja asiakkaiden tarpeet? Mikä on se ongelma, joka on käyttäjänsä kannalta ratkaisemisen arvoinen?  

Ratkaisuja haetaan kehittämällä prototyyppejä, joita testataan käyttäjillä. Kyseessä on siis paitsi ajattelutapa myös käyttäjälähtöisen kehittämisen mahdollistava työkalu.

Aidot haasteet ja työelämäyhteistyö

Ratkomme ongelmia, jotka kumpuavat työelämästä ja ovat siten aitoja ongelmia työelämän edustajille. Tämä edellyttää myös opettajilta verkostoitumista työelämän toimijoiden kanssa.

Näin olemme kartalla siitä, mitä työelämässä tapahtuu juuri nyt. Etsimme yhdessä luovia ja innovatiivisia ratkaisuja.  

Kestävät ja vastuulliset ratkaisut

On tärkeää ottaa huomioon tuotettavien ratkaisujen ekologinen, sosiaalinen, taloudellinen ja kulttuurinen kestävyys ja tarkoituksenmukaisuus kaikessa, mitä työelämälle teemme ja kehitämme. 

Näin opimme laajemmiksi yhteiskunnan kansalaisiksi – tekemään asioita, joilla vaikutamme myönteisesti yhteiskuntaan ja ympäristöön. 

Kehittämällä oppiminen ja tiimityö

On tärkeää oppia toimimaan erilaisten ihmisten ja taustojen kanssa. Parhaat ratkaisut löytyvät usein yhdessä kehitellen. Siksi kehittämistä tehdään monialaisissa tiimeissä, joissa opiskelijat voivat olla eri koulutuksista.

Koska kampuksemme kansainvälistyvät jatkuvasti, kielenä voi olla myös englanti. 

Opiskelijan toimijuus

Opiskelijalla on vahva omistajuus toimintaansa. Siihen liittyy tarve ennakoida, hallita ja viedä asioita eteenpäin. Oppimisympäristöt tukevat vahvasti opiskelijan aktiivista toimintaa.

Opettajan rooli on auttaa oppimisessa. Myös opettajilta vaaditaan valmiutta heittäytyä tuntemattomaan: lähdetään etsimään ratkaisuja vailla tietoa lopputuloksesta tai siitä, mistä kaikkialta vastaukset voivat löytyä.

Hyvinvointitaidot

Niin opiskelijoiden kuin opettajienkin hyvinvointi on osa DBE-toimintaa. Hyvinvoinnilla on itseisarvo.

DBE-ympäristö vaatii opiskelijalta ajanhallintaa ja yllätyksellisten tilanteiden sietoa.  Opettajalla on merkittävä rooli luoda hyvinvoiva ympäristö, jossa voidaan toimia yhdenvertaisesti ja eettisesti. Opiskelija saa työkaluja oman hyvinvointinsa tukemiseen.  

Tutkimusperusteisuus ja uudistavuus

Uusien ratkaisujen löytämiseksi selvittämme taustoja ja palvelun tai tuotteen käyttäjien toivomuksia monelta kantilta. Lisäksi testaamme uuden ratkaisun käyttöönottoa konkreettisesti. 

Uudistaminen edellyttää sosiaalisia taitoja: osataan neuvotella, toimia yhdessä, kokeilla, käyttää koneita ja käsiä. Iso tavoite on työelämän uudistaminen. 

Monialainen yhteistyö

Innovaatiot syntyvät, kun tuomme yhteen osaamista eri aloilta – koulutuksen ja työelämän alojen ei siis tarvitse olla samoja.

Koska pyrimme ymmärtämään asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kieltä, jalkautuminen työelämän pariin on oleellista.