Hyppää sisältöön
Etusivu Tekoäly tukemaan vieraskielisten opiskelijoiden oppimista

Tekoäly tukemaan vieraskielisten opiskelijoiden oppimista

Vieraskielisten opiskelijoiden määrän kasvaessa ammatillisessa koulutuksessa tarvitsemme uusia keinoja tukemaan heidän kielitaitoaan ja oppimistaan.

Olemme mukana kehittämässä uusia pedagogisia ratkaisuja tekoälyn avulla ammatilliseen koulutukseen. Yhteistyössä muiden koulutustoimijoiden kanssa luomme ratkaisuja, joiden avulla opetushenkilöstö ja työpaikkaohjaajat voivat paremmin tukea opiskelijoiden kielitaidon kehittymistä.

Tekoäly auttaa käytännön tilanteissa

HAMKin asiantuntijat keskittyvät erityisesti pedagogisten mallien ja menetelmien kehittämiseen, joissa tekoäly on keskeinen työväline. Kehitämme ja arvioimme menetelmien pilotteja, joilla alan ammattisanastoa ja materiaaleja voidaan muokata kielitaidon eri tasoille sopiviksi. Lisäksi kehitämme ratkaisuja, joiden avulla voidaan tukea opiskelijoiden itsenäistä oppimista sekä vahvistaa työpaikkaohjaajien osaamista kielitietoisessa ohjauksessa.

Kielitietoisuus osaksi opetuksen arkea

Nykytilanteessa kielitaito nähdään usein erillisenä osa-alueena, jonka opettaminen jää pelkästään kieltenopettajien vastuulle. Pyrimme muuttamaan tätä toimintakulttuuria niin, että ammatilliset opettajat ja työpaikkaohjaajat omaksuvat kielitietoisen opetuksen ja tekoälyn hyödyntämisen luonnolliseksi osaksi työtään.

Tuotamme yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa konkreettisen oppaan, ”Pedagogiset mallit ja menetelmät”. Oppaassa esitellään käytännön tehtäviä ja malleja tekoälyn soveltamiseen opiskelijoiden kielitaidon tukemiseksi. Opas suunnitellaan siten, että se on käyttökelpoinen ja sovellettavissa myös tulevaisuudessa tekoälyn kehittyessä edelleen.

Kartoitamme myös työelämän kielitaitovaatimuksia varmistaaksemme, että opiskelijoiden kielitaito vastaa työelämän tarpeita eri aloilla. Erityisesti työturvallisuuteen liittyvän kieliosaamisen vahvistaminen on tunnistettu merkittäväksi tarpeeksi, johon haemme ratkaisuja tekoälyn avulla.

Tavoitteenamme on tehdä tekoälystä luonteva osa opetuksen ja ohjauksen arkea. Toimintamme avulla vahvistamme henkilöstön osaamista ja motivaatiota käyttää tekoälyä, mikä parantaa koulutuksen laatua ja opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia.

Tästä on kyse

  • Nimi: KAI – Kielitietoinen tekoälyosaaminen vieraskielisten ammatillisessa koulutuksessa
  • Kesto: 1.1.2025 – 31.12.2026
  • Rahoittaja: Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+), Hämeen ELY-keskus
  • Toteuttajat: Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), Koulutuskeskus Salpaus (päätoteuttaja), Koulutuskuntayhtymä Tavastia, AEL-Amiedu Oy, Tampereen kaupunki
  • HAMKin rooli: Pedagoginen asiantuntijuus, menetelmien kehittäminen ja pilotointi sekä tulosten levittäminen

Lisätietoja: