VOIMA
Voimaa, valoa ja vertaistukea korkeakouluopiskelijoille
Voimaa, valoa ja vertaistukea korkeakouluopiskelijoille (VOIMA) -hankkeella tuetaan Hämeen ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helian opiskelijoiden hyvinvointia ja edistetään heidän sosiaalista osallisuuttaan korona-ajan etäopiskelussa tarjoamalla vertaistukea opiskeluun, ohjausta opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen sekä tukea tunteiden säätelyyn.
Hanketta koordinoi Hämeen ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajana toimii Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Hankkeen toteutusaika on 1.1.2021 – 30.6.2022 ja hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tavoitteet
Hankkeessa kehitetään ja testataan digitaalinen hyvinvoinnin tukemisen malli, jossa viedään etäopetuksessa jo otettu digiloikka kattamaan myös opiskelijoiden vertaistukitoiminta ja hyvinvointipalvelut. Tämä toteutetaan käytännönläheisesti ja pääosin opintojaksokohtaisesti, mikä tukee opiskelijoiden hyvinvointia matalalla kynnyksellä osana arkista opiskelua, saavuttaa erilaiset opiskelijaryhmät ja toimii ennaltaehkäisevästi ennen opiskelijan hyvinvoinnin merkittävää alenemista. Lisäksi mallin tavoitteena on vastata opiskelijoiden raportoimiin koronapandemian aikaisiin oppimisen ja opiskelun haasteisiin tukemalla opiskelijoiden tunnetaitoja, itseohjautuvuutta, mukautumisvalmiutta ja yhteisöön kuulumisen tunnetta.
Hankkeessa tarjotaan hyvinvoinnin tueksi sisältöjä, jotka vastaavat opiskelijoiden aitoja tarpeita, tavoitteena on myös osallistaa opiskelijakunnat vahvasti mallin suunnittelu-, toteutus- ja kehittämistyöhön.
Toteutus
Hankkeessa kehitetään yhdessä opiskelijoiden kanssa digitaalinen hyvinvoinnin tukemisen malli, jossa vertaistuki, hyvinvointipalvelut sekä tunnesäätelyn tuki tuodaan osaksi opintoja. Hanke koostuu neljästä eri osa-alueesta:
Tunnemittari
Tutkimuspohjainen tunnemittari integroidaan opintojaksoille: opiskelijat vastaavat mittariin opintojakson eri vaiheissa, minkä jälkeen vastauksia käsitellään yhdessä opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Tunnemittarin avulla normalisoidaan poikkeustilanteessa oppimiseen liittyviä tunteita ja niiden jakamista. Tunteiden tunnistaminen ja niistä keskusteleminen voi nostaa esille tarpeen lisätuelle ja opiskelijat voidaankin ohjata opintojaksoilta suoraan em. tukipalveluiden piiriin.
Vertaistuki
Opintojaksokohtainen vertaisryhmä- ja opintopiiritoiminta, jossa koulutuslinjan vanhemmat opiskelijat toimivat vertais- ja vastuutuutoreina. Opintojaksokohtaisuus tarjoaa luontevan väylän keskustella sekä opintojaksoon että opiskeluun yleisesti liittyvistä aiheista. Vertaistukitoiminta kehitetään ja toteutetaan yhdessä opiskelijakuntien kanssa. Vertaistuen kehittämisessä voidaan käyttää älysormuksia tai muita fysiologisia mittauksia.
Hyvinvoinnin edistäminen
Matalan kynnyksen toimintaa, jossa hankkeeseen palkattava asiantuntija organisoi hyvinvointiin liittyvää toimintaa, mm. vertaisryhmiä eri teemoista. Lisäksi hän toimii em. vertais- ja vastuutuutoreiden tukena. Opiskelijakunnat osallistetaan tukipalveluiden kehittämiseen niiden saavutettavuuden varmistamiseksi.
Webinaarisarja
Kansallisesti avoin korkeakouluoppimista käsittelevä neljän webinaarin sarja, joissa käsitellään itseohjautuvuutta, voimavarojen vahvistamista, tunteiden säätelyä ja opiskelutaitoja. Opiskelijoille ajankohtaisen sisällön varmistamiseksi webinaarisarja suunnitellaan ja toteutetaan pedagogisten asiantuntijoiden ja opiskelijakuntien yhteistyönä.
Ajankohtaista
HAMKin ja Haaga-Helian opiskelijat, olettehan huomanneet nämä tärkeät linkit hyvinvointisi tueksi?
https://www.hamk.fi/opiskeluhyvinvointipalvelut/
https://www.haaga-helia.fi/fi/opiskelijan-terveys-ja-hyvinvointi
Haaga-Helian pedagogisia vinkkejä opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäämiseksi:
Webinaarit
Menneet webinaarit:
- Miten opiskelijoiden hyvinvointia voidaan tukea?
-webinaarin tallenne 11.5.2022
Esitysten aineistot:VOIMALA-työkaluTunnepulssi
Hyvinvointituutorit
Pedagogiset vinkit - Opiskelutaidot ja hyvinvointi -webinaari:
https://www.youtube.com/watch?v=Ec1ooc8ICeA - Helli opiskeluaikaasi -webinaari:
Mitä itse voit tehdä? Miten opiskelet tehokkaasti ja innostavasti niin ettet uuvu? Mikä voimaannuttaa oppimisessa?
Liisa Postareff ja Viivi Virtanen HAMK Edusta johdattelevat aiheeseen LearnWell -tutkimukseen pohjautuen.
Hyvinvointituutorit
- Voima-hankkeen hyvinvointituutorit herättävät kiinnostusta (blogiteksti): https://www.hamk.fi/2021/voima-hankkeen-hyvinvointituutorit-herattavat-kiinnostusta/
- Ylen aamu 10.12.2021: Hyvinvointituutorit opiskelijoiden tukena:
https://areena.yle.fi/1-60967644
Tiedotteet ja uutiskirjeet
Tutkimus ja kehittäminen
Artikkeli julkaisussa Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat (Haaga-Helian julkaisut 7/2022), s. 262-270: Pedagogisia ratkaisuja korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin
Leena Nikander HAMKista ja Taina Laivola Haaga-Heliasta esittelemässä Voima-hanketta ja tunnemittaria AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä 11.11.2021.
Materiaaliin pääset: AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät 11.11.2021
Leena Nikander ja Riikka Tuominen HAMKista esittelemässä VOIMA-hanketta ja VOIMAla-sessiota OKM:n seminaarissa 6.10.2021
Materiaaliin pääset: OKM webinaari 06102021
Blogit
Hämeen ammattikorkeakoulun blogit:
Haaga-Helian blogit:
- Hyvinvoinnista voimaa opintoihin
- “Kiitos, kun kuuntelit” – opiskelijoiden hyvinvointia edistämässä
- Kiusaamisen ehkäisyyn tarvitaan yhteistä toimintamallia
- Yhteissuunnittelulla mielekkääseen opetukseen ja oppimiseen
- Voimaa, valoa ja vertaistukea korkeakouluopiskelijoille
- Kohtaamisen rakentavat opiskelijoiden hyvinvointia
- Vinkkejä hyvinvoinnin lisäämiseen verkko-opetuksessa
- Nyt tarvitaan yhdessä hengailua
- Rosa Weckman: Sotauutisoinnin herättämien tunteiden käsitteleminen pedagogisissa ryhmätilanteissa
- Mielikuvilla itsevarmuutta ja hyvinvointia
Yhteystiedot
Leena Nikander
- Projektipäällikkö, yliopettaja
- Hämeen ammattikorkeakoulu
Eija Honkanen
- Yliopettaja
- Puh. +358294471347
- [email protected]
- Haaga-Helia ammattikorkeakoulu