Hyppää sisältöön
Resurssiviisas

Resurssiviisas osaaja

Resource-wise Sustainability Studies

Hankkeen tiedot

HankeResurssiviisas osaaja
Kesto1.2.2021-31.1.2025
ToteuttajatHAMK Tech -tutkimusyksikkö, HAMK Jatkuva oppiminen
RahoittajatOpetus- ja kulttuuriministeriö
Budjetti61 600 e. HAMKin omarahoitusosuus 10 %.

Resurssiviisas osaaja -hankkeen aikana toteutettiin kaksi kertaa 22 opintopisteen laajuinen YAMK-tason opintokokonaisuus. Opiskelijat perehtyivät opinnoissaan kestävän kehityksen soveltamiseen teollisuudessa, vahvistivat projektinhallintataitojaan ja syvensivät omaa tutkimuksellista osaamistaan joko rakennetun ympäristön energiatehokkuuden tai teollisuuden resurssiviisaan materiaalitekniikan osa-alueilla. Hankkeen rahoituksen on myöntänyt Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Hankkeen tavoitteena oli uudistaa teollisuuden liiketoimintamalleja ja kasvattaa tuottavuutta samalla, kun etsitään innovatiivisia ratkaisuja ilmastomuutoksen haasteisiin. Hankkeen aikana järjestettyyn koulutukseen sisältyi 5 opintopisteen laajuinen työelämälähtöinen kehittämisprojekti, jossa etsittiin keinoja muun muassa hiilijalanjäljen pienentämiseen sekä uusiutuvien energiamuotojen ja kierrätettyjen materiaalien hyödyntämiseen.

Resurssiviisas osaaja -opintokokonaisuus toteutettiin monimuoto-opetuksena. Opetuskieli oli englanti, mutta opiskelijat saivat ohjausta opintoihin myös suomen kielellä. Koulutuksen englanninkielinen nimi oli Resource-wise Sustainability Studies (22 cr).

Kohderyhmä

Koulutuksen kohderyhmään kuuluivat erityisesti tekniikan alan tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt. Täydennyskoulutuksena toteutettuun opintokokonaisuuteen valittiin myös toisen asteen koulutuksen suorittaneita henkilöitä, jotka olivat työkokemuksen kautta saavuttaneet riittävän teknisen osaamisen. Monimuoto-opintoina toteuttu koulutus soveltui työssä käyville tekniikan alan asiantuntijoille, työttömille työnhakijoille ja esimerkiksi yrittäjille, jotka olivat kiinnostuneita kehittämään koulutuksen teemoihin liittyvyiä tuotteita, palveluja tai innovaatioita.

Toiminta-alue

Resurssiviisas osaaja -hankkeen ensisijainen toiminta-alue oli Etelä-Suomi ja Kanta-Häme.

Koulutuksen sisältö

Opintokokonaisuuden laajuus oli yhteensä 22 opintopistettä ja siihen sisältyi kaikille yhteisiä opintoja 7 op. Lisäksi opiskelija valitsi kiinnostuksensa mukaisesti 15 op:n kokonaisuuden joko energiatehokkuuteen tai materiaalitekniikkaan liittyviä opintoja.

Course descriptions on the right also in English.

Tämä opintojakso oli kaikille opiskelijoille pakollinen orientoiva opintojakso. Opintojaksolla opiskelijat tutustuivat kestävään energiantuotantoon sekä luonnonvarojen kulutukseen teollisuudessa ja rakennetussa ympäristössä
Opintojaksoon sisältyi osallistumista lähiopetukseen sekä oppimistehtäviä kestävään teollisuuteen liittyen.

Eng. Resource wisdom in industry (2 cr): This course was an orientation course for all students. The main target was that the student knows the basis for sustainable energy and materials consumption in industry and built environment. The course consists of studies related to ”sustainable industry”. The students produced written assignment.

Opintojakson tavoitteena oli syventää opiskelijan ymmärrystä ja mahdollisuuksia toteuttaa kestävää kehitystä omalla alallaan sekä vahvistaa projektinhallintataitoja.
Opiskelijat toteuttivat projektityön joko energiatehokkuuteen tai kestävään materiaalitekniikkaan liittyen. Työ suunniteltiin omaan alaan liittyen. Projekti voitiin toteuttaa yksin tai ryhmässä jos tunnistettiin sopiva yhteinen aihe. Projektin toteutukseen sisältyi alkutapaaminen, aiheen esittely muille opiskelijoille ja lopullisen projektin esittely. Projektia toteutettiin tapaamisten välillä ohjatusti välitehtävien avulla. Projektityön aihetta suunniteltiin jo koulutuksen aloituspäivinä. Opintojaksolla osallistuttiin myös projektinhallintatyöpajaan.

Eng. Resource wisdom project work (5 cr): The main target of the project work was to create an understanding between the students’ working life and the sustainable development on their area of expertise and support the student’s abilities in project management. The students planned and carried out a development project related to either material wisdom or energy efficiency basing on their current professional area or a research question related to their area of interest. The projects were mainly carried out individually but could also be group works in case there is a group of students willing to work on a common topic. The students also participateed study sessions related to project management methods. The project work started by ideation already in the beginning of the studies.

Tässä opintokokonaisuudessa etsittiin vastauksia siihen, miten materiaalien kulutuksella ja valinnalla vaikutetaan ilmastonmuutokseen ja miten materiaalien ja tuotteiden elinkaarta voidaan pidentää? Opintokokonaisuus muodostui Theoretical Specialisation 10 op- ja Methodological Specialisation 5 op -opintojaksoista.

Eng. Sustainable Materials Science and Engineering (15 cr). In this study course, we studied about how material consumption and choices could slow down the climate change? How could the life-time of materials and product be extended? This study course included two parts, Theoretical Specialisation (10 cr) and Methodological Specialisation (5 cr).

Eco-Informed Material Choice:
Product lifecycle, environmental impact, eco-audits, material choice

Material performance:
Theme: Long-lasting material choices
Theory and practice: material weathering, mechanical properties, high strength steels

In Theoretical Specialisation (10 cr) the objective was that the student should be familiar with the essential theoretical basis of their field. The contents and learning methods varied between the research fields. The deliverables depended on the research field and the teachers gave more specific instructions on the learning methods and assignments.

In Methodological Specialisation (5 cr) the objectives were:
– the student has the critical skills for experimental development work as well as data collection and assessment methods in their field of study
– Student can act at the interface of fundamental and applied research
– Student is familiar with the state of the art methodology in their field
The study materials were the relevant text books and research papers related to the research field.

The studies included theoretical basis for measurements and data collection of the field, which depended on the research field. Practical assigment including measurement / data handling and analysis were included. These studies included practical work and data collection.

Tässä opintokokonaisuudessa etsittiin vastauksia siihen, mikä rooli rakennetulla ympäristöllä on ilmastonmuutoksessa? Millä keinoin saavutetaan kestävä energiajärjestelmä kaupungeissa ja yhteiskunnissa? Teemoja olivat kestävät energiantuotantomenetelmät ja energian varastointi sekä kaupunkien energiatehokkaat energiajärjestelmät. Opintokokonaisuus muodostui Theoretical Specialisation 10 op- ja Methodological Specialisation 5 op -opintojaksoista.

Eng. Energy efficiency in built environment (15 cr). In this study course, we thought about what role does the built environment play in climate change? How to achieve sustainable energy systems in cities and communities? This study course included two parts, Theoretical Specialisation (10 cr) and Methodological Specialisation (5 cr).

Topics: Sustainable energy production and storage, Energy efficient systems in cities and communities

Themes: Energy systems in communities, Electricity and district heating systems, Energy system scenarios 
Theory and Practice: Energy system scenario of chosen city or country

In Theoretical Specialisation (10 cr) the objective was that the student should be familiar with the essential theoretical basis of their field. The contents and learning methods varied between the research fields. The deliverables depended on the research field and the teachers gave more specific instructions on the learning methods and assignments.

In Methodological Specialisation (5 cr) the objectives were:
– the student has the critical skills for experimental development work as well as data collection and assessment methods in their field of study
– Student can act at the interface of fundamental and applied research
– Student is familiar with the state of the art methodology in their field
The study materials were the relevant text books and research papers related to the research field.

Yhteystiedot