Hyppää sisältöön

PEDAVERKOT

Jatkuvan oppimisen ja toimijuuden tuki yhdenvertaisuuden vahvistajana

Hankkeen tiedot

HankePEDAVERKOT – Jatkuvan oppimisen ja toimijuuden tuki yhdenvertaisuuden vahvistajana
Kesto1.10.2024-31.3.2027
ToteuttajatHumak (päätoteuttaja),
Keuda,
Erilaisten oppijoiden liitto,
HAMK
RahoittajatEuroopan sosiaalirahasto ESR+, kansallisena rahoittajaviranomaisena Hämeen ELY-keskus
Budjetti178 802€

Tuemme yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia kehittämällä, kokeilemalla ja levittämällä uusia verkostoyhteistyön, ohjauksen ja tuen muotoja.

Tavoitteenamme on edistää kokonaisvaltaista ymmärrystä heikommassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden toimijuuden tuen mahdollisuuksista erilaisin tulevaisuuteen suuntaavin lähestymistavoin. Kartoitamme opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutustarpeita, kehitämme, kokeilemme ja jalkautamme uusia verkostoyhteistyön, ohjauksen ja tuen muotoja.

Hankkeessa korostuu asiantuntijoidemme pitkä kokemus ja laajat verkostot ohjausosaamisesta, sen tukemisesta ja kehittämisestä monialaisesti ja monitieteisesti. Osallistumme toteutettavien pilotointien arviointiin ja tuemme pilotteihin osallistuvia omalla asiantuntijuudellamme.

Osallistumme pedagogisten toimintamuotojen mallintamiseen ja uusien toimintakäytäntöjen arviointiin sekä täydennyskoulutusmateriaalin tuottamiseen. Tuotettua aineistoa ja toimintamallia pyrimme hyödyntämään HAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja täydennyskoulutuksissa.

Kohderyhmä

Ensimmäisen kohderyhmän muodostavat ohjaus-, neuvonta- ja opetusalan ammattilaiset Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä. Tähän kohderyhmään kuuluu opinto-ohjaajia, opettajia, kuraattoreita, koulunkäynnin ohjaajia, TE-palveluissa, ohjaamoissa ja järjestöissä työskenteleviä ohjauksen asiantuntijoita, omavalmentajia, opinto- ja työvalmentajia, työpajaohjaajia, työpaikkaohjaajia sekä harjoittelun tai vapaaehtoistoiminnan ohjaajia. 

Toisena varsinaisena kohderyhmänä ovat heikommassa asemassa olevat henkilöt itse. Tavoittelemme mukaan henkilöitä, jotka tilanteessaan tarvitsevat uskoa ja tukea toimijuudelleen, tai jotka voivat omien kokemustensa kautta tuoda meille arvokasta tietoa erilaisista oppimiseen tai työllistymiseen vaikuttavista haasteista. Heidän aiempi kokemuksensa palvelujen kehittämistarpeista on tärkeää huomioida uusia kokeiluja kehitettäessä.

Välillisiä kohderyhmiä ovat palvelujen ja tukimuotojen tarjoajat sekä näiden kehittämiseen liittyvät tai osallistuvat yhteistyötahot ja verkostotoimijat. Kutsumme tahoja mukaan myös verkostoyhteistyöhön.

Toiminta-alue

Toiminta-alueena on Kanta-Hämeen ja Uudenmaan maakunnat.

Päätavoitteet

1. Lisätä tietoa yksilön toimijuutta ja työllistymistä edistävien ohjauspalveluiden kohdentumisesta, kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista Kanta-Hämeen ja Uudenmaan maakunnissa.

2. Tunnistaa, hyödyntää ja kehittää uudenlaisia oppimisen, ohjaamisen ja toimijuuden tuen yhteistyöverkostoja.

3. Pilotoida erilaisia toiminnan muotoja heikommassa työmarkkina-asemassa olevien tulevaisuususkon ja toimijuuden vahvistamiseksi. Pilotoinneissa huomioidaan toteuttajatahojen verkostot ja asiantuntemus.

4. Lisätä ohjaus- ja opetushenkilöstön pedagogista ja menetelmällistä osaamista sekä valmiuksia ohjata ja tukea heikommassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöitä.

Eteneminen

Ensimmäisessä vaiheessa toteutamme laadukkaan alkukartoituksen kohderyhmän ja ohjaushenkilöstön tilannekuvasta ja kehittämistarpeista. Samalla olemme mukana luomassa eri toimijoiden välistä yhteistyöverkostoa, jonka toimijat osallistuvat ohjauksen ja tuen muotojen yhteiskehittämiseen hankkeen eri vaiheissa.

Toisessa toimintavaiheessa kehitämme alkukartoituksen tulosten ja verkostoyhteistyön myötä yhteensä seitsemän (7) kokeilevaa pilottia, jotka edistävät heikommassa asemassa olevien yksilöiden toimijuutta, toimintakykyä ja opiskelu- ja/tai työllistymisvalmiuksia. Pilottikokeilujen toimivuutta testataan tarvelähtöisesti joko yksilöohjauksessa, ryhmätapaamisissa, työpajoissa tai vertaistuellisesti. Niiden toimivuutta tarkastellaan refleksiivisesti ja kerätään arviointia palvelevaa tietoa.

Kolmannen toimintavaiheen aikana pilottikokeiluja arvioidaan ja jatkokehitetään toteuttajaorganisaatioissa ja verkostotapaamisissa. Piloteista muodostuneet keskeiset tulokset koostetaan laajemmin hyödynnettäväksi koulutus- ja perehdytysmateriaaliksi. Pilottikokeilujen onnistumisia ja kokeiluista saatuja tietoja tullaan esittelemään kohderyhmät tavoittavissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa.

Seuraa meitä somessa!

Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:

Yhteystiedot

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli