Oodi
Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle
Hankkeen tiedot
Hanke | Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle |
Kesto | 1.3.2024-30.11.2026 |
Toteuttajat | Jyväskylän ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja), Hämeen ammattikorkeakoulu, Åbo Akademi |
Rahoittajat | Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+), kansallisena rahoittajaviranomaisena toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. |
Budjetti | 319 284 € (HAMKin osuus) |
Tavoitteenamme on vahvistaa ja laajentaa koulutuksen järjestäjien ja Ohjaamoiden välistä yhteistyötä. Kehitämme toiminnallisia ja rakenteellisia toimintamalleja ja menetelmiä nuorten opintojen tukemiseen, koulutukseen osallistumiseen ja kiinnittymiseen.
Tunnistamme oppilaitosten ja Ohjaamoiden rajapinnassa olevat erityisen tervetulleet ryhmät. Sen lisäksi kehitämme ja pilotoimme koulutuksen järjestäjien ja Ohjaamojen yhteisiä toimintamalleja ja -tapoja näiden ryhmien tavoittamiseksi. Vahvistamme yhteistyötä koulutussiirtymien, koulutukseen osallistumisen ja kiinnittymisen edistämiseksi. Koulutuksellisiin siirtymiin liittyvä ohjaus kehittyy hankkeen aikana systemaattiseksi ja sovittuihin toimintamalleihin perustuvaksi yhteistyöksi.
Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle on Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Hämeen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin yhteinen projekti. Se toimii tiiviissä yhteistyössä JOPPI 4 Jatkuvan oppimisen Suomi -koordinaatiohankkeen sekä KEHA-keskuksen monialaisten palvelujen tukitiimin kanssa.
Kohderyhmä
Kohderyhmämme on valittujen alueiden Ohjaamojen, toisen asteen koulutuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön oppilaitosten ja korkeakoulujen henkilöstö. Myös erityisen tervetulleisiin kohderyhmiin kuuluvia nuoria aikuisia edustavat kokemusasiantuntijat ovat kohderymää.
Välillisiä kohderyhmiä ovat erityisen tervetulleisiin kohderyhmiin kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset. Ohjaamojen, toisen asteen koulutuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön oppilaitosten ja korkeakoulujen verkostojen henkilöstö sekä KEHA-keskuksen monialaisten palvelujen tiimi ja julkisten työvoimapalveluiden henkilöstö.
Toiminta-alue
Toimimme valtakunnallisesti.
Koostettua tietoa
- Otamme yhteyttä eri alueilla Ohjaamoihin, oppilaitoksiin ja korkeakouluihin. Jos toimit jossain näistä organisaatioista ja kiinnostuit, voit olla yhteydessä myös meihin. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.
- Käymme aloituskeskusteluja ja rakennamme yhdessä yhteistyötä
- Käynnistämme kehittämistyön ja ensimmäiset kehittämisprosessit syksyllä 2024.
Kehittämistyö on yhteiskehittämistä. Tarjoamme kehittämisfoorumin Ohjaamojen ja koulutussektorin toimijoille. Kaikki osallistujat vaikuttavat muutokseen prosessin kuluessa. Kehittämisprosessiin liittyy myös toimintatutkimuksellisia elementtejä.
- Kokoamme Ohjaamoja ja koulutuksen järjestäjiä mukaan yhteiskehittämiseen. Kehitämisprosessit käynnistyvät alueellisissa ja paikallisissa kehittämisryhmissä. Toimenpiteet suunnitellaan lähtötilanteen kartoituksen ja tarpeiden perusteella.
- Järjestämme kehittämsrposessia käynnistäviä ja sitä tukevia työpajoja tai webinaareja kohderyhmälle.
- Toteutamme alueelliset ja paikalliset kehittämissyklit pitkäkestoisina kehittämsprosesseina toimintatutkimuksellisella otteella.
- Järjestämme valtakunnallisia yhteistapaamisia, joissa verkostoidutaan ja jaetaan toimintamalleja kaikkien alueiden kesken.
- Toimintamallien kehittäminen painottuu jatkuvaan oppimiseen eli työikäisiin/yli 20-vuotiaisiin.
Lue Oodi-projektista kertova uutinen ruotsiksi Åbo Akademin tai Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkosivustolla.
- Kokoamme ja julkaisemme kehittämiämme toimintamalleja, menetelmiä, käytäntöjä sekä tietoa.
- Levitämme tuloksia kansallisissa ja kansainvälisissä kasvatus-, opetus-, ohjaus- ja nuorisoalan tapahtumissa ja yhteistyökumppaneiden tilaisuuksissa sekä erilaisina julkaisuina.
- Järjestämme loppuseminaarin tai -webinaarin, jossa esittelemme keskeiset tulokset.
Ohjaamo
Ohjaamot ovat alle 30-vuotiaiden matalan kynnyksen monialaisia palvelupisteitä. Niiden valtakunnallisina tavoitteina on sujuvoittaa nuorten siirtymiä työhön ja koulutukseen tai muuhun toimintaan, edistää nuorten osallisuutta, toimintakykyä ja elämänhallintaa sekä koota yhteen palveluntuottajia monialaiseksi kokonaisuudeksi.
Tällä hetkellä oppilaitosten yhteys Ohjaamoihin näyttää vaihtelevan eri alueilla, vaikka Ohjaamojen perustamiseen ja kehittämiseen on panostettu määrätietoisesti sekä julkisen että kolmannen sektorin yhteistyönä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ohjaamot eivät aina tavoita niitä nuoria aikuisia, jotka ovat jo päättäneet tai keskeyttäneet opintonsa, ja joilla on arjenhallinnan haasteita. Toisaalta koulutusalan toimijat eivät riittävästi tunne Ohjaamoja eivätkä niiden tarjoamia palveluja. Olennainen haaste on Ohjaamojen ja koulutuksen järjestäjien yhteistyön kehittäminen.