
NUOTTA

Asiakaslähtöinen palveluinnovointi digitalisoituvassa toimintaympäristössä




Hankkeen tiedot
Hanke | NUOTTA – asiakaslähtöinen palveluinnovointi digitalisoituvassa toimintaympäristössä |
Kesto | 1.11.2022 – 31.5.2025 |
Toteuttajat | Teknologiakeskus TechVilla Oy, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy |
Rahoittajat | Euroopan Unionin osarahoittama, Uudenmaan liitto, Hämeen liitto, KUUMA-liikelaitos, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, Riihimäen seutukunta, Lopen kunta, Hausjärven kunta |
Budjetti | 152 000 € |
Asiakasymmärryksestä kohti palveluinnovaatioita ja uutta liiketoimintaa!
Haluaisitko kasvattaa yrityksenne asiakasymmärrystä? Oletko kiinnostunut innovoimaan uudenlaisia palveluja ja toimintatapoja? Voisiko palvelujen kehittäminen parantaa yrityksenne kilpailukykyä?
Menestyäkseen pk-yritysten on pyrittävä entistä asiakaslähtöisimmiksi sekä samalla tarjottava entistä korkeampaa asiakaskokemusta tarjoavia palveluita, kuten esimerkiksi uusia teknologioita ja toimintakonsepteja. Koska kehitysresurssit ovat usein niukkoja, on mietittävä tarkoin, millaisiin uudistuksiin niitä voidaan kohdentaa digitalisoinnin luomassa muutospaineessa.
Palveluinnovaatioilla voidaan ratkaista kokonaan uudella tavalla asiakkaan kohtaamia ongelmia tai tämän tunnistamia tarpeita, joihin ei markkinoilta välttämättä löydy vielä vastaavaa ratkaisua. Palveluinnovoinnille tyypillinen tavoite on entistä paremman asiakaskokemuksen tuottaminen, jota kautta voidaan vaikuttaa asiakasuskollisuuden paranemiseen ja myynnin kasvuun sekä tavoittaa kokonaan uusia asiakasvirtoja.
NUOTTA- EAKR-hankkeen tavoitteena on tukea ja rohkaista pk-yrityksiä toteuttamaan palveluinnovointia ja kehittämään palvelujaan entistä asiakaslähtöisemmiksi. Hanke luo edellytyksiä myös tulevaisuudessa tapahtuvalle palveluinnovoinnille ja muulle TKI-toiminnalle tukemalla asiakasymmärryksen parantamiseen liittyvien uudenlaisten teknologioiden, ratkaisujen ja toimintatapojen käyttöönottoa pk-yrityksissä.
Lähde mukaan NUOTTA-hankkeeseen:
1. Osallistu yrityskohtaiseen nykytila-analyysiin: asiakasymmärryksen nykytilan ja prosessien kypsyyden sekä palveluinnovointiin liittyvien edellytysten, potentiaalin ja voimavarojen määrittäminen haastattelun muodossa.
2. Tilaa yrityskohtainen, omarahoitteinen kehityssuunnitelma: asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisen palvelukehittämisen kehityssuunnitelma toteutetaan työpajan muodossa.
3. Tilaa yrityskohtaista, omarahoitteista palveluinnovoinnin pilottiprojektin tukea: projekti voi olla esimerkiksi POC-määrittely, idean testaus tai muu asiakaskohtainen toimenpide palvelukehityksen toimenpiteiden edistämiseksi ja nopeuttamiseksi.
Yhteen toimenpiteeseen osallistuminen ei edellytä osallistumista hankkeen muihin toimenpiteisiin, vaan yritys voi nykytila-analyysin jälkeen päättää itse mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Yrityksen omarahoitusosuus vapaavalintaisissa jatkotoimenpiteissä on ulkopuolisen asiantuntijatyön käyttötarpeen mukaan enintään 1200 euroa.
Kohderyhmä
Hankkeen pääasiallisiksi kohderyhmiksi lukeutuvat uusimaalaiset ja kantahämäläiset teollisuuden alan pk-yritykset sekä näihin liittyvän ekosysteemin palvelualojen pk-yritykset. Hanke edistää myös nuorten yrittäjien ja uusien yritysten asiakaslähtöistä palvelukehitystä sekä palveluinnovaatioiden luomista.
Toiminta-alue
Toiminta-alueena Uuusimaa mukaanlukien KUUMA-kunnat: Hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti sekä Kanta-Häme mukaanlukien Riihimäki, Loppi ja Hausjärvi.
Koostettua tietoa hankkeesta
Päivitämme osiota hankkeen edetessä.
Tilaa yrityksellenne nykytila-analyysi, minkä jälkeen voitte halutessanne jatkaa omarahoitteiseen kehityssuunnitelmaan ja / tai palveluinnovoinnin pilottiprojektiin (omarahoitusosuus enintään 1200€).
Yhteyshenkilö Kanta-Hämeen pk-yrityksille: Sonja Kedonperä
NUOTTA-hanke on esillä HAMK:n korkeakoulukeskuksen Teknologiapäivässä 17.9.2024 klo 13-17!
Tuotteista tehokkaasti -valmennukset Hyvinkäällä 10.4.2024 ja Forssassa 24.4.2024
Tuotteista tehokkaasti -valmennuksessa opit, miten teet enemmän kauppaa vähemmillä kustannuksilla. Käymme läpi parhaat käytännöt ja kokemukset tuotteistamiseen ja onnistuneen tuotteistusprojektin läpivientiin. Valmennuksen jälkeen ymmärrät miksi ja miten yrityksen osaamista ja asiantuntijuutta kannattaa tuotteistaa helposti ostettaviksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Tuotteistusvalmennus sopii eri toimialoilla toimivien pk-yritysten päättäjille, myynnin ammattilaisille, tuote- ja palvelukehityksestä ja projektitoimituksista vastaaville asiantuntijoille ja heidän esimiehilleen, jotka haluavat tehdä kannattavampaa bisnestä ja luoda selkeää kilpailuetua.
Valmennuksen järjestävät tuotteistuksen asiantuntijayritys Noste, TechVilla ja Hämeen ammattikorkeakoulu Hyvinkäällä 10.4 klo.9.00-12.00 osoitteessa Villatehdas, kokoustila Nosturi, Kankurinkatu 4–6, Hyvinkää ja Forssassa 24.4 klo.15.00-18.00 osoitteessa HAMK kampus, Forssan Kehräämöalue, Wahreninkatu 11, Forssa
Julkaisut
Tutustu NUOTTA-hankkeen julkaisuihin.
Sonja Kedonperän blogikirjoituksessa käydään läpi, millaisia prosesseja NUOTTA-hankkeessa luotiin Järki-Saneeraus Oy:lle henkilöstön osaamisen kartoittamiseksi ja kehittämiseksi yrityksen tarpeita tukemaan.
Lue Sonja Kedonperän blogikirjoituksesta, miten Kanta-Hämeen pk-yritysten yleisimpiä innovointiin liittyviä haasteita, kuten asiakasymmärryksen kehittämistä ja ajankäytön hallintaa, voidaan taklata datan keräämisen ja analysoinnin avulla.
Lue Sonja Kedonperän blogikirjoituksesta, millaista hyötyä riihimäkeläinen kampaamo sai NUOTTA-hankkeessa yritykselle toteutetun nykytila-analyysin tarjoamista näkökulmista ja kehitysehdotuksista.
Artikkelissaan Sonja Kedonperä esittelee NUOTTA-hankkeessa pk-yritysten innovaatiokyvykkyyksien tunnistamiseen kehitettyä työkalua sekä työkalun käyttöä yrityksen innovointivalmiuksien kehittämisen tukena.
Sonja Kedonperän blogikirjoitus avaa NUOTTA-hankkeeseen osallistuville yrityksille tarjottavan nykytila-analyysin vaiheita sekä analyysin yrityksille tuomia hyötyjä.
Markus Sihvosen ja Hanna Takalan blogikirjoituksessa esitellään palveluinnovoinnin mahdollisuuksia pk-yrityksille sekä asiakasymmärryksen merkitystä innovointiprosessin lähtökohtana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa tietoperustaisia palveluinnovoinnin dynaamisia kyvykkyyksiä ja kehittää palveluinnovointivalmiuksien arviointimalli pk-yrityksiä varten. Arviointimallin avulla pk-yritys saa käsityksen omasta nykytilastaan ja valmiuksistaan suorittaa asiakaslähtöistä palveluinnovointia, jonka päätökset perustuvat tietoon. Nykytila-analyysin perusteella yritysten on mahdollista kehittää toimintaansa entistä kilpailukykyisemmäksi jatkuvasti muuttavassa toimintaympäristössä.
Artikkelissa tarkastellaan tietoperustaisen päätöksen teon (DDDM) hyödyntämistä osana palveluinnovointiprosessia ja yritysten kilpailukyvyn kehittämistä jatkuvasti kiristyvillä ja digitalisoituvilla markkinoilla. Artikkelissa esitellään teoreettisen analyysin pohjalta luotu yrityksen palveluinnovointikyvykkyyksien arviointikehys, jonka tavoitteena on auttaa yrityksiä arvioimaan valmiuksiaan ja kehitystarpeitaan asiakaslähtöisen palveluinnovoinnin hyödyntämiseksi.
Kirjoittajat: Marina Weck, Sonja Kedonperä, Markus Sihvonen
NUOTTA-hankkeen tavoitteena on edesauttaa pk-yritysten kilpailukyvyn myönteistä kehittymistä, sekä liikevaihdon kannattavaa kasvua ja työllistämiskykyä. Hankkeeseen osallistuvat yritykset saavat nykytila analyysin kautta tietoa yrityksen asiakasymmärrykseen liittyvien toimintatapojen kypsyydestä ja kehitystarpeesta sekä arvion yrityksen tarpeista ja voimavaroista kehittää nykyisiä palveluja. Hankkeen kautta syntyvien kehityssuunnitelmien avulla yritykset saavat asiantuntijan tuen suunnitelmalleen ja arvion jatkotoimenpiteistä. Palveluinnovointia tukevaan pilottiprojektiin osallistuva yritys säästää aikaa ja rahaa käynnistäessään palvelukehitystä.
Webinaarit
Tutustu NUOTTA-webinaarien tallenteisiin ja kehitä liikentoimintaasi!
Haluaisitko luoda pysyvistä kumppanuuksista voimavaran liiketoiminnallesi? Mitkä ovat asiakasuskollisuuden avaimet? Miten asiakassuhteen arvo konkretisoituu erilaisille toimijoille?
Tervetuloa huhtikuun NUOTTA-webinaariin, jossa asiakassuhteiden ammattilaiset Jaana Komulainen Siili Solutionsilta ja Janne Vainikainen ZEF Oy:sta opastavat meidät arvoverkostojen kiehtovaan maailmaan!
Millaisia mahdollisuuksia robotiikka ja tekoäly voivat tarjota sinun yrityksellesi? Voiko niiden avulla parantaa työn laatua ja turvallisuutta?
Helmikuun NUOTTA-webinaari keskittyy robotiikan ja tekoälyn mahdollisuuksiin eri aloilla kuten valmistavassa teollisuudessa. Robottiratkaisuilla yritykset voivat mm. lisätä työn tuottavuutta ja kannattavuutta sekä parantaa laatua ja työturvallisuutta. Robotti-investointien takaisinmaksuaika on teollisuudessa osoittautunut usein hyvin lyhyeksi. Nyt ja jatkossa tekoälyn ja konenäön kaltaiset teknologiat tarjoavat lisää ja aivan uudenlaisia soveltamismahdollisuuksia robottien hyödyntämiselle. Kehittyneiden teknologioiden avulla yritykset voivat merkittävästi tehostaa toimintaansa ja kasvattaa kilpailukykyään, ja hyödyntää robotiikkaa kokonaan uusilla tavoilla.
Tilaisuus sopii yhtä hyvin vasta-alkajille kuin robotiikkaa tunteville – puheenvuoroista vastaavat Hämeen ammattikorkeakoulun robotiikkaan erikoistunut tutkimuspäällikkö Alireza Zourmand (englanniksi) sekä Suomen Robotiikkayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jyrki Latokartano.
Miten tekoäly voi tuoda yritykselle kilpailuetua digitaalisissa asiakaskohtaamisissa? Miten asiakaspolku ja tekoäly liittyvät yhteen?
AsiantuntijammePete Laakso Avalonista ja Daniel-Josè Hänninen & Noora Pohtola Kaks.iosta avaavat älykkään asiakaskokemuksen elementtejä ja saat myös konkreettisia esimerkkejä, miten tekoälyä voi hyödyntää asiakaspolun eri vaiheissa ja miten sen avulla voidaan kehittää kokonaisvaltaista ja personoitua asiakaskokemusta.
Onko arki säätöä ja sähellystä? Tuntuuko siltä, että aika vain valuu jonnekin ilman, että valmista tulee? Toimittavatko kilpailijat nopeammin?
Webinaarissa asiantuntijapuhujana on Noste Oy:n Minna Elomaa, joka avaa Lean-johtamista asiakasesimerkkien kautta. Tilaisuudessa saat vinkit siihen, kuinka liinata yhteisiä prosesseja sujuvoittamaan arkea, nopeuttamaan myyntisykliä ja vapauttamaan myyjille lisää asiakasaikaa.
Millaisia mahdollisuuksia virtuaalitodellisuus tuo tulevaisuuden työelämään? Kuinka VR- ja XR-teknologia muuttavat tapaa, jolla opimme ja työskentelemme?
Marraskuun NUOTTA-webinaari tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden syventyä virtuaalitodellisuuden (VR) tarjoamiin mahdollisuuksiin ja niiden soveltamiseen sekä koulutuksessa että teollisessa ympäristössä.
Webinaarin asiantuntijapuhujanina Häme University of Applied Sciences, HAMK Smart -tutkimusyksiköstä ratkaisuasiantuntija Juha-Matti Torkkel ja DIMECC Oy:sta Senior Ecosystem Lead Sanni Siltanen.
Millainen on liikenteen ja logistiikan tulevaisuus? Miten autonomiset ajoneuvot voivat auttaa vähentämään ympäristövaikutuksia?
Liikenne nojaa yhä vahvasti fossiilisiin polttoaineisiin. Sen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Valtaosa liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteestä. Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Samaan autonomisen liikenteen kokeiluja tehdään Suomessa ja maailmalla. Olemme menossa kohti hiilineutraalia ja autonomista liikkumista. Hiilineutraali autonominen liikkuminen viittaa ajoneuvojen ja liikennejärjestelmien kehitykseen, jotka pyrkivät vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia ja saavuttamaan hiilineutraaliuden samalla kun ne hyödyntävät autonomista tekniikkaa.
Puhujina Jouni Rantanen, Sitowise Oy ja Markus Sihvonen, HAMK Smart.
Millä tavoin yritys voi lisätä ymmärrystään asiakkaiden tarpeista ja odotuksista, markkinoiden muutoksista ja teknisestä kehityksestä? Mitä mahdollisuuksia tämä tarjoaa yrityksen markkinoinnille ja viestinnälle?
Useimmat menestyvät yritykset seuraavat toimintaympäristöään ja sen muutoksia aktiivisesti. Tietoa tarvitaan esimerkiksi asiakkaista ja asiakaskokemuksesta, markkinoista, kilpailijoista, taloudesta ja teknisestä kehityksestä. Luotettavaa tietoa tarvitaan päätöksenteon tueksi, mutta tätä kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös markkinointiin ja viestintään. Modernit toimintatavat ja ratkaisut tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia sekä toimintaympäristön entistä parempaan ymmärtämiseen että tehokkaaseen viestintään ja markkinointiin.
Puhujina Pekka Törrönen, Feelback Oy ja Mika Tiainen, Lianatec Oy.
Onnistunut asiakaskokemus vaatii organisaation jokaisen yksikön yhteistä ymmärrystä asiakkaalle tuotettavasta arvosta, sekä yhteistä tavoitetta asiakkaan kohtaamiseen. Asiakaskokemus tulisi olla johdon agendalla myös B2B-yrityksissä, jotka tavoittelevat asiakasuskollisuutta ja vakiintuneita, luottamukseen perustuvia asiakassuhteita. Asiakaskokemuksen johtamisella on suora yhteys liiketoiminnan tavoitteisiin sekä kilpailuedun saavuttamiseen, ja siksi se on yrityksille tärkeää koosta ja toimialasta riippumatta.
Puhujina Anna-Maija Tanninen, CX Agency ja Matti Pylväs, Edita Prima.
Miksi jokainen yritys tarvitsee palvelumuotoilua? Miten puheet asiakaslähtöisyydestä muutetaan aidosti asiakaslähtöiseksi toiminnaksi? Miten asiakas tuodaan yritystoiminnan ja kehittämisen keskiöön, ja millaisia hyötyjä siitä voidaan saada?
Puhujina Sofia Forsberg & Johanna Säynäjäkangas, Qaswua Design & Development Oy sekä Sanna Helttunen, Kreapal Design Oy.
Kuinka data-analytiikan mahdollisuudet kannattaa huomioida liiketoiminnan kehittämisessä? Miten organisaatiota kannattaa rakentaa, jotta data-analytiikka voidaan valjastaa kunnolla käyttöön? Missä erilaisilla yrityksillä on eniten potentiaalia saada tehoa irti data-analytiikasta?
Näihin ja moniin muihin teemoihin pureutuvat NUOTTA-webinaarissa kokeneet data-analytiikan asiantuntijat, Smartbi Oy:n Chief Data Scientist Emil Sievinen sekä Crasman Oy:n data-analyytikko Eemil Varesmaa. Vaikka puhujat ovat myös teknisiä taitajia, molemmissa puheenvuoroissa korostuu vahva liiketoimintanäkökulma.
Tiedolla johtamisesta on teknologisen kehityksen etenemisen ja datan määrän lisääntymisen myötä tullut yritysten johtamisen ja toiminnan ydintä. Tiedolla johtaminen koskettaa yhä voimakkaammin kaikenlaisia organisaatioita eri toimialoilla. Monet yritykset saavat kasvavasta datamäärästä entistä enemmän irti BI- ja raportointiratkaisuilla ja data-analytiikalla. Pitäisikö tiedolla johtamisen kehittämisen olla suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista? Miten rakentaa organisaatiota tiedolla ohjautuvaksi? Onko tiedolla johtaminen avain innovaatioihin ja kehittämiseen, ja tätä kilpailukyvyn vahvistamiseen?
Puhujina Jani Listenmaa,Creatido Oy ja Harri Julmala, Leanware Oy.
Yhteystiedot
Projektipäällikkö: Heikki Ruohomaa
Asiantuntijat: Sonja Kedonperä, Krista Heikkinen
Projektikoordinaattori: Sonja Kedonperä



Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:


