THEwellbeing
Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen
Hankkeen tiedot
Hanke | “Opetuksen jälkeen mä vaan istuin lattialla ja huohotin” – Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen (THEwellbeing) |
Kesto | 01.09.2022 – 31.08.2026 |
Toteuttajat | HAMK (Päätoteuttaja), Helsingin Yliopisto, Tampereen Yliopisto |
Rahoittaja | Suomen Akatemia (päätösnrot 350826 , 350827, 350828) |
Budjetti |
Tutkimme korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.
Opetusprosesseja tarkastellaan erityisesti oppimislähtöisen opetuksen näkökulmasta, kun taas hyvinvointia tarkastellaan stressin, uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa myös opetukseen liittyvistä tunteista.
Monipuolisiin aineistoihin (itseraportointiaineistot, fysiologiset mittaukset ja videohavainnot) perustuvat tulokset auttavat ymmärtämään laajasti korkeakouluopetukseen liittyviä hyvinvoinnin pedagogisia ja psykologisia näkökulmia.
Kehitimme ja toteutimme intervention, jonka avulla pyrittiin tukemaan oppimislähtöistä opetusta ja opettajien hyvinvointia. Interventiossa hyödynnettiin mm. mindfulness-harjoituksia sekä ohjattua reflektiota, joka perustui oman opetuksen videointiin sekä siihen liittyvään haastattelutilanteeseen, jossa keskustelua käytiin videoitujen opetustilanteiden avulla.
Tutkimuksen ja intervention tavoitteena on tuottaa konkreettisia toimintatapoja korkeakouluopettajien pedagogiikan ja hyvinvoinnin tueksi.
Hankkeesta lyhyesti
Hankkeessa korkeakouluopettajilta kerättiin monipuolista pitkittäisdataa hyödyntäen sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Opettajat vastasivat sähköiseen kyselyyn kolme kertaa tutkimuksen aikana (ennen interventiota ja kaksi kertaa intervention jälkeen). Tässä kyselyssä opettajilta kysyttiin mm. heidän opetuksellisista lähestymistavoistaan, minäpystyvyydestä, työtyytyväisyydestä, stressistä ja opetukseen liittyvistä tunteista.
Lisäksi keräsimme opetustilanteista videodataa, psykofysiologista virittyneisyysdataa ja pitkittäistä päiväkirjadataa viikon mittaisissa mittausjaksoissa, jotka järjestettiin syksyllä 2023 ja keväällä 2024. Mittausjaksojen aikana opettajat videoivat noin yhden tunnin opetustaan, käyttivät Moodmetric-älysormusta virittyneisyyden mittaamiseen sekä raportoivat opetustilanteisiin liittyvistä emootioista ja kokemuksista LearningTracker-älypuhelinsovelluksessa.
Osana opettajille järjestettyä interventiota pidimme opettajien kanssa ohjatut reflektiotapaamiset. Näitä tapaamisia varten yhdistimme opettajien video- ja älysormusdatan, ja keskustelimme tapaamisessa videoidusta opetustilanteesta ja opettamiseen liittyvistä teemoista.
Opettajat osallistuivat syksyllä 2023 ja keväällä 2024 THEwellbeing-interventioon. Interventio alkoi syksyllä opetustilanteiden videoinnilla ja älysormusmittauksella. Opettajat videoivat noin yhden tunnin omaa opetustaan ja pitivät samalla älysormusta, joka mittasi heidän vireystasoaan.
Mahdollisimman pian videoidun opetustilanteen jälkeen opettajat osallistuivat ohjattuun reflektioon (verkossa) tutkijan kanssa. Tässä reflektiotilanteessa opettajille esitettiin tarkentavia kysymyksiä liittyen videoituun opetustilanteeseen ja heidän opetuskokemuksiinsa. Lisäksi videoidusta opetustilanteesta valittiin näytettäväksi opettajille tilanteet, joissa opettajan vireystaso oli korkealla ja matalalla, ja näistä tilanteista keskusteltiin yhdessä opettajien kanssa.
Ohjatun reflektion jälkeen opettajat osallistuivat yhteisiin ryhmätapaamisiin, jotka järjestettiin verkossa. Näissä ryhmätapaamisissa opettajille jaettiin tietoa esimerkiksi mindfulnessista, reflektiosta ja oppimislähtöisestä opetuksesta ja opettajat saivat vertaistukea osallistumalla yhteisiin keskusteluihin. Tapaamisten välillä opettajia ohjeistettiin tekemään opastettuja mindfulness-harjoitteita ja tutustumaan itseopiskelumateriaaleihin.
Ryhmätapaamisten jälkeen opettajat toteuttivat uudelleen opetustilanteen videoinnin, älysormusmittauksen ja ohjatun reflektion vastaavaan tapaan kuin syksyllä.
- Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Rintala, H., Räisänen, R., Wallin, A., & Kosenkranius, M. (2024, Syyskuu 25–27). The relations between higher education teachers approaches to teaching, emotions and arousal [Konferenssiesitys]. EARLI SIG 4 2024 Conference, Utrecht, Alankomaat.
- Parpala, A., Nokelainen, P., & Pylväs, L. (2024, Elokuu 21–23). Understanding the associations between teaching processes and physiological arousal to support higher education teachers’ professional development [Konferenssiesitys]. EARLI SIG 14 2024 Conference, Jyväskylä, Suomi.
- Rintala, H., Pylväs, L., Räisänen, M., Wallin, A., Postareff, L., Parpala, A., Hailikari, T., & Nokelainen P. (2024, Elokuu 21–23). Guided reflection as a tool to support higher education teachers’ professional learning and well-being [Konferenssiesitys]. EARLI SIG 14 2024 Conference, Jyväskylä, Suomi.
- Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Kosenkranius, M., Puhakka, I., Pylväs, L., Rintala, H., Räisänen, M., & Wallin, A., (2024, Kesäkuu 5–6). The relations between teaching and wellbeing – Understanding variation of arousal during teaching [Konferenssiesitys]. Pedaforum 2024, Hämeenlinna, Suomi.
- Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Kosenkranius, M., Puhakka, I., Pylväs, L., Rintala, H., Räisänen, M., & Wallin, A., (2024, Helmikuu 8–9). The relations between teaching and wellbeing – Understanding variation of arousal during teaching [Konferenssiesitys]. Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät 2024, Helsinki, Suomi.
- Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Puhakka, I., Pylväs, L., Rintala, H., Räisänen, M., & Wallin, A., (2023, Marraskuu 23–24). The relations between teaching and wellbeing – Understanding variation of arousal during teaching [Konferenssiesitys]. Kasvatustieteen päivät 2023, Vaasa, Suomi.
- Postareff, L., Rintala, H., Parpala, A., Nokelainen, P., Räisänen, M., Wallin, A., & Puhakka, I. (2023, Elokuu 22–26). Analysis of high-arousal teaching episodes through video-recorded data [Konferenssiesitys]. EARLI 2023 Conference, Thessaloniki, Kreikka.
- Postareff, L., Parpala, A., & Nokelainen, P. (2023, Elokuu 22–26). Promoting wellbeing of higher education teachers [Konferenssiesitys]. EARLI 2023 Conference, Thessaloniki, Kreikka.
- Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Rintala, H., Räisänen, M., Pylväs, L., Wallin, A., & Puhakka, I. (2023, Kesäkuu 6–8). Korkeakouluopettajien opetuksen ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä etsimässä [Konferenssiesitys]. Pedaforum 2023, Tampere, Suomi.