DIGITEKO
Digiosaamisen ja työhyvinvoinnin vahvistaminen kotihoidossa
Hankkeen tiedot
Hanke | Digiosaamisen ja työhyvinvoinnin vahvistaminen kotihoidossa (DIGITEKO) |
Kesto | 1.9.2022-31.11.2023 |
Toteuttajat | Hämeen ammattikorkeakoulu (koordinaattori), Laurea ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu |
Rahoittajat | Euroopan sosiaalirahasto, ESR 2014-2020 |
Budjetti | 210 000 € |
Digiosaamisen ja työhyvinvoinnin vahvistaminen kotihoidossa (DIGITEKO) -hankkeen keskeisenä tavoitteena on tuottaa ja vahvistaa työhyvinvointia ja digitaalista osaamista kotihoidon toimintaympäristössä.
Hankkeen tarkoituksena on suunnitella Kotihoitoon digitaalinen työhyvinvointikartta vahvistamaan kotihoidon henkilöstön digitaalista osaamista, työntuottavuutta ja työhyvinvointia sekä vahvistamaan kotihoidon kykyä olla houkutteleva työpaikka alan osaajille. Lisäksi hanke vahvistaa henkilöstön pysyvyyttä ja houkuttelevuutta uudistuvan yksilöllisen ja yhteisöllisen osaamisen kautta.
Hankkeen avulla tuotetaan työväline, näyttöön perustuva tietoalusta sekä osaamista kotihoidon uudistuvien palveluiden ratkaisuihin huomioiden muuttuva kotihoidon toimintaympäristö ja sen asettamat vaatimukset.
Kohderyhmä
Hankkeen keskeisimmät kohderyhmät ovat:
- Kotihoidon henkilöstö valtakunnallisesti:
- sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, lähihoitajat, fysioterapeutit, hoiva-avustajat
- sekä muut henkilöstöryhmät
- Kotihoidon toimintaa suunnittelevat toimijat, kotihoidon lähihenkilöt ja johtajat
- Muut kotihoidon asiantuntijat
Toiminta-alue
Suomi
DIGITEKO-sovellus
Tutustu sovellukseen: https://digiteko.azurewebsites.net/
Digiosaamisen ja työhyvinvoinnin vahvistaminen kotihoidossa -hankkeessa luotu Digiteko-sovellus on laaja, näyttöön ja tutkittuun tietoon perustuva tietopaketti konkreettisine työkaluineen kotihoidon etäpalveluosaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Sovellus on saanut hankkeen loppumetreillä vielä uuden ilmeen ja siitä on tehty käyttäjäystävällisempi. Palaute sovelluksesta on meille arvokasta, joten olemme kiitollisia, jos voit käyttää hetken siihen, näin saamme sovelluksesta entistä käyttäjäystävällisemmän!
Toteutus
Hanke toteutettiin seuraavissa työpaketeissa:
- TP 1: Kotihoidon asiakasymmärrys, työhyvinvointi ja osaaminen
- TP 2: Kotihoidon etähoidon työntekijöiden erityisosaamisen ja työhyvinvoinnin vahvistaminen
- TP 3: Työhyvinvointi-instrumentin rakentaminen, tuottaminen, arviointi ja hankehallinto
Hankkeen tuotoksena syntyy Kotihoidon digitaalinen työhyvinvointikartta kotihoito-organisaatioiden käyttöön.
Digitaalisen kartan avulla voidaan kehittää tuottavuutta ja työhyvinvointia kotihoidossa, sekä lisätä henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä kotihoidossa. Kotihoidon digitaalinen työhyvinvoinnin kartta tukee kotihoidon organisaatioita vihreässä siirtymässä sekä uudistuvien työprosessien kehittämisessä ja käyttöönotossa.
Blogikirjoitukset
Työhyvinvointia ja digiosaamista kotihoitoon – julkaistu 20.9.2023 HAMK Hyvinvointiosaaminen -blogissa
Exoskeletonien käyttö osana hoitotyötä – julkaistu 8.12.2022 HAMK Hyvinvointiosaaminen -blogissa
Exoskeletonien käyttö osana hoitotyötä ja hyvinvointia – julkaistu 18.11.2022 HAMK Hyvinvointiosaaminen -blogissa
Ajankohtaista
Loppuseminaari 21.11.2023 kello 13-14:30
Oletko kiinnostunut digitaalisesta työhyvinvoinnin edistämisestä kotihoidossa?
Voisiko työhyvinvointisovellus auttaa työhyvinvointitavoitteidesi saavuttamisessa?
Tervetuloa DIGITEKO-hankkeen loppuseminaariin tutustumaan uuteen kotihoidon DIGITEKO-sovellukseen!