Hyppää sisältöön
ACE - Vaikuttavat ja osaavat ammatilliset opettajat

ACE

Vaikuttavat ja osaavat ammatilliset opettajat verkostotyössä

Suomen Akatemia logo

Hankkeen tiedot

HankeVaikuttavat, kehittävät ja osaavat ammatilliset opettajat verkostoituneessa työssä
Kesto1.9.2024-31.8.2028
ToteuttajaHämeen ammattikorkeakoulu
RahoittajatSuomen Akatemia
Budjetti780 902 €

Ammatillisen koulutuksen kentällä ammatillinen opettaja on ässä! ACE-hankkeen keskiössä ovat vaikuttavat ja osaavat (Agentic, Competent, Effective) ammatilliset opettajat.

Työelämässä ja ammatillisessa koulutuksessa tapahtuvat muutokset vaikuttavat ammatillisen opettajan työhön. Saadaksemme syvällistä tietoa ammatillisten opettajien muuttuvasta työstä, tutkimme opettajien ammatillista toimijuutta, osaamista ja verkostoja sekä oppilaitoksissa että niiden ulkopuolella. Monimenetelmällinen pitkittäistutkimuksemme hyödyntää kyselyaineistoja, opettajien tuottamia eläytymismenetelmätarinoita ja verkostokarttoja sekä opettajien työnvarjostuksessa tuotettuja aineistoja.

Opettajilta hankitun aineiston lisäksi hyödynnämme koulutuspoliittisia dokumenttiaineistoja sekä työelämänedustajien ja opiskelijoiden haastatteluja. Teemme yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten, ammatillisen opettajankoulutuksen järjestäjien, muiden ammatillisen koulutuksen toimijoiden ja tutkijoiden kanssa sekä työelämän edustajien ja järjestöjen kanssa.

Tuotamme uutta teoreettista ymmärrystä opettajan toimijuuden, osaamisen ja verkostojen välisistä yhteyksistä sekä niiden merkityksestä opettajan hyvinvointiin ja ammattiin sitoutumiseen. Pureudumme myös siihen, mitkä tekijät edistävät opettajan osaamisen kehittymistä sekä aktiivista vaikuttamis- ja verkostotyötä. Tarjoamme suosituksia ja ratkaisun avaimia koulutuspoliittisille päättäjille, oppilaitoksille ja opettajankoulutukselle edistämään opettajien työn merkityksellisyyttä, ammatissa pysymistä ja jatkuvaa oppimista.

Kohderyhmä

  • Ammatillisen koulutuksen järjestäjät, oppilaitosten johto ja esihenkilöt
  • Opetus- ja ohjaushenkilöstö ammatillisessa koulutuksessa
  • Yritykset ja työelämän edustajat
  • Ammatillisen koulutuksen ja työelämän järjestöt
  • Koulutuspoliittiset päätöksentekijät
  • Ammatillinen opettajankoulutus

Koostettua tietoa

  • HAMK valottaa katveeseen jäänyttä ammatillisen opettajan työtä. YLE:n tutkimusuutinen, 15.8.2024
  • HAMK johtamaan jo toista Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta: Tutkimuksen aiheena ammatillisten opettajien osaaminen. HAMKin tiedote, 17.6.2024. 

Hankkeen taustalla oleva päätutkimuksemme
  • Goller, M., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Festner, D., & Harteis, C. (2019). Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career. The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education, 85, 235–248.  Open Access 
  • Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2014). Agency-centred coupling — A better way to manage an educational organization? International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice17(2), 131–153. Open Access
  • Lehtonen, E., Rintala, H., Pylväs, L., & Nokelainen, P. (2018). Ammatillisten opettajien näkemyksiä opettajan työssä tarvittavasta kompetenssista ja työelämäyhteistyöstä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 20(4), 10–26. https://journal.fi/akakk/article/view/84558
  • Pantic, N., Sarazin, M., Coppe, T., Oral, D., Manninen, E., Silvennoinen, K., Lund, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Li, S. (2024). How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden? Teaching and Teacher Education, 139, 104442. Open Access
  • Rintala, H., & Nokelainen, P. (2020). Standing and attractiveness of vocational education and training in Finland: Focus on learning environments. Journal of Vocational Education & Training, 72(2), 250‒269.
  • Vähäsantanen, K. (2015). Professional agency in the stream of change: Understanding educational change and teachers’ professional identities. Teaching and Teacher Education47, 1–12. Open Access
  • Vähäsantanen, K. (2022). Professional identity in changing workplaces: Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations. Teoksessa C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (toim.), Research approaches on workplace learning (ss. 29-46). Springer. Open Access
  • Vähäsantanen, K., & Hämäläinen, R. (2019). Professional identity in relation to vocational teachers’ work: An identity-centred approach to professional development. Learning: Research and Practice5(1), 48‒66. Open Access  
  • Vähäsantanen, K., Saarinen, J., & Eteläpelto, A. (2009). Between school and working life: Vocational teachers’ agency in boundary-crossing settings. International Journal of Educational Research, 48(6), 395–404. Open Access
  • Vähäsantanen, K., Räikkönen, E., Paloniemi, S., & Hökkä, P. (2022). Acting agentically at work: Developing a short measure of professional agency. Nordic Journal of Working Life Studies12(1), 49–69. Open Access

  • Vähäsantanen, K., Rintala, H., & Tammilehto, M. (2024). Diamonds are born under pressure? Vocational teachers between education and the world of work. Suullinen esitys EARLI Sig 14 Professional Learning and Development konferenssissa. Jyväskylä, 21.–23.8.2024.
  • Vähäsantanen, K., Rintala, H., & Tammilehto, M. (2024). Koulutuksen ja työelämän yhteistyö ammatillisessa koulutuksessa: diskurssianalyysi koulutuspoliittisista ja työelämän edustajien odotuksista. Suullinen esitys AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä. Helsinki, 7.–8.11.2024.

Seuraa meitä somessa!

Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:

Yhteystiedot