Hyppää sisältöön
Raitiotietekniikan täydennyskoulutus1
Etusivu Koulutushaku

Raitiotietekniikan täydennyskoulutus 6 op

Koulutusalat

  • Liikenne
  • Tekniikka ja liikenne

Koulutustyyppi

  • Jatkuva oppiminen & muu koulutus

Opintojen tasot

  • Ammattikorkeakouluopinnot (AMK)

Opetuskieli

  • Suomi

Paikka

  • Riihimäki

Opetusmuoto

  • Lähiopetus

Koulutuksen kuvaus

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on käynnissä tai suunnitteilla useita raitiotiehankkeita, mikä kasvattaa raitiotietekniikan osaamistarvetta alan toimijoiden keskuudessa. HAMK vastaa tähän osaamistarpeeseen toteuttamalla jo kuudennen kerran ainutlaatuisen suomenkielisen raitiotiealan täydennyskoulutusohjelman, jonka tavoitteena on tarjota sekä kokeneille että nuoremmille raitiotiealan parissa työskenteleville henkilöille mahdollisuus osaamisen päivittämiseen ja vahvistamiseen.

Hinta

Osallistumismaksu 1950 € + alv 25,5 %. Osallistumismaksu sisältää sähköisen luentomateriaalin, kahvitarjoilut ja todistuksen. 

Paikka

Huom! Koulutuksen toteutusajankohta on toistaiseksi avoin. Koulutus voidaan toteuttaa, kun ryhmä on täynnä. Olemme yhteydessä koulutukseen ilmoittautuneisiin koulutuksen ajankohdasta.


 


Koulutukseen sisältyy kuusi koulutuspäivää klo 8.45 –15.45 Hämeen ammattikorkeakoululla, Riihimäellä (os. Kaartokatu 2). Koulutuspäiviin on mahdollista osallistua myös Teams-etäyhteydellä erikseen sovitusti. Lisäksi koulutukseen sisältyy kaksi oppimistehtävän ohjaustapaamista Teams-etäyhteydellä.

Koulutuksen sisältö

1. Moduuli: Päällysrakenteet ja kisko (yksi koulutuspäivä)


Perehdytys raitiotieradan rakentamisen pääelementteihin, päällysrakenteeseen ja kiskoon. Tavoitteena on ymmärtää pääelementtien merkitys raitiotieradan suunnittelussa, toteutuksessa ja myöhemmin kunnossapidossa. Moduuli antaa valmiuksia arvioida ja määritellä eri päällysrakenneratkaisujen toimivuutta, hintaa ja kunnossapitokustannuksia. Moduuli vahvistaa opiskelijan valmiuksia ymmärtää raitiovaunun pyörien akselikerran kulkumekanismia raitiotieradan kiskoissa ja valita eri päällysrakenteeseen sekä käyttötarkoitukseen profiililtaan tarkoituksenmukaisia kiskoja ottaen huomioon niiden heikkoudet ja vahvuudet. Koulutuksen aloituspäivään sisältyy myös oppimistehtävän anto.


2. Moduuli: Raitiotieradan vaihteet ja radan laitteet (kaksi koulutuspäivää)


Perehdytys vaihteisiin ja radan laitteisiin. Tavoitteena on oppia tuntemaan vaihde risteysrakenteineen ja eri vaihdetyypit sekä ymmärtää niiden merkitys esisuunnittelun, toteutuksen ja kunnossapidon kannalta. Moduuli antaa muun muassa valmiuksia määritellä ja arvioida vaihdemuotojen ja risteysten sopivuutta eri käyttökohteisiin, tarvittaessa laskemalla mitoittaa syväuraiset risteykset ja varmistaa niiden toimivuus. Moduulissa perehdytään erikoisvaihteiden, lukollisten ja lukottomien vaihteiden sekä auki ajettavan lukollisen vaihteen rakenteeseen ja huomioidaan vaihteenohjausjärjestelmän tarpeet ratasuunnittelussa. Moduulissa paneudutaan myös turvallisuusnäkökohtiin sekä kiskonliikuntalaitten merkitykseen silloilla.


3. Moduuli: Raitiotieradan ohjaava suunnittelu ja jatkuvakiskoraiteen tekeminen (yksi koulutuspäivä)


Perehdytys raitiotieradan ja vaihteiden suunnittelua ohjaavaan raidegeometrian soveltamiseen, ongelmakohtien purkamiseen, varikkosuunnittelun aiheuttamiin tilaongelmiin ja visuaalisen kaupunkikuvan suunnitteluun. Moduulissa perehdytään myös muun muassa poikkeusliikenteen järjestämiseen pitkällä runkolinjalla. Moduulin käytyään opiskelija tuntee jatkuvakiskoraide-teorian ja käytännön, tietään jännityksen alaisen raiteen riskialueet avo- ja suljetulla päällysrakenteella, tuntee kiskokiinnityksen läpivetovastuksen, pitkittäisen ja poikittaisen raidevastuksen sekä kehäjäykkyyden merkityksen jk-raiteeseen.


4. Moduuli: Raitiotieradan kunnossapito ja huolto (yksi koulutuspäivä)


Perehdys raitiotieradan kunnossapitoon, radan kuormitukseen ja sitä kautta elinkaarikustannuksiin, sen kustannusjakaumaan sekä radan pidon tarkastuksiin. Moduulissa perehdytään kunnossapidon määrittelyyn normien EN 13306 ja DIN 31051 mukaan sekä radanpidon töiden vastuurajoihin kaupunkialueella (Hki). Moduulissa perehdytään kiskojen ja vaihteiden sekä ratalaitteiden eri kunnossapitomenetelmiin (mm. kunnostushitsaus ja hionta) ja rajoihin sekä vikaantumisen syihin. Lisäksi luodaan katsaus kunnossapidossa tarvittaviin hankintoihin sekä urakkatarjospyyntöjen tekoon.


Oppimistehtävien esittelyt ja päätöspäivä (yksi koulutuspäivä)


Koulutukseen sisältyy ennakkotehtäviä ja aitoon kohteeseen pohjautuva oppimistehtävä. Oppimistehtävää ohjataan kahdessa Teams-tapaamisessa ja tehtävän esittelyt ovat koulutuksen päätöspäivänä Riihimäen kampuksella.

Toteutustapa

Koulutukseen sisältyy kuusi opetuspäivää sekä oppimistehtävä. Oppimistehtävän tehtävänanto on koulutuksen aloituspäivänä ja tehtävää ohjataan kahdessa Teams-etätilaisuudessa. Hyväksytysti suoritetut tehtävät oikeuttavat 6 opintopisteen laajuiseen todistukseen. Kaikki koulutukseen osallistuneet saavat osallistumistodistuksen.

Kohderyhmät

Koulutus on suunnattu ensisijassa pikaraitio-/raitioteiden parissa toimiville suunnittelu- ja työnjohtotehtävien ammattilaisille, kaupunkien raitiotiehankkeissa toimiville ja alan hankinnoista vastaaville ammattilaisille. Suositeltavaa on, että osallistujalla on vähintään 6 kuukauden työkokemus ratatoimialueen suunnittelu-, työnjohto- tai kunnossapitotehtävistä.

Kouluttajat

Kouluttajana toimii raitiotietekniikan asiantuntija Pentti Myllymäki, jolla on vuosikymmenten kokemus rautateiden, metron ja raitiotien uudisrakentamisen ja kunnossapidon parissa mm. ratainsinöörinä VR:ltä sekä rata- ja infrapäällikön tehtävistä HKL:ltä. Hän toimii myös konsulttina kaupunkiraideliikenne -hankkeissa.

Yhteystiedot

Maksullisen täydennyskoulutuksen perumisehdot

Osallistumisen voi perua ilman kuluja ilmoittautumisajan loppuun saakka. Mikäli peruminen tehdään ilmoittautumisajan päätyttyä, perimme 50 % koulutuksen maksusta. Koulutuksen alkamisen jälkeen tehtävistä peruutuksista tai peruuttamatta jättämisestä veloitamme täyden maksun. Koulutuksen maksut ovat perintäkelpoisia (laki n:o 706/2007).