Vaatetus– ja muotialan toimijat, jotka haluavat uudistaa osaamistaan, parantaa työmarkkina-asemaansa tai edetä urallaan uutta osaamista vaativiin tehtäviin.
Kuvaus
Tavoitteena on vastata vaatetus- ja muotialan rakennemuutosta tukevaan osaamistarpeeseen. Koulutuskokonaisuus vahvistaa uudistavaa ja työelämälahtöistä osaamista tuotekehitys ja laatuprosesseihin teollisessa tuotannossa, kestävän tuotesuunnittelun ja muotoiluprosesseihin, muotialan digitalisaation ja toimialaosaamisen teemoihin.
Opintotarjottimelta osallistujan on mahdollista valita omiin tavoitteisiinsa soveltuvat opintojaksot.
Kohderyhmänä ovat työssä ja työvoiman ulkopuolella olevat tekstiili- ja muotialan toimijat, jotka haluavat uudistaa osaamistaan, parantaa työmarkkina-asemaansa tai edetä urallaan uutta osaamista vaativiin tehtäviin esim. tuoteostajaksi, -kehittäjäksi, verkkokauppaosaajaksi tai työhön opastajaksi.
Opintojaksot
Tuotekehitysprosessissa vaate muuttuu prototyypistä tuotantokelpoiseksi tuotteeksi. Tuotekehityksen olennaisia osia ovat sovittaminen ja mallitus, mittaaminen ja mittataulukkojen tekeminen, sarjonta mittataulukossa sekä tuotantoon tarvittava ohjeistus. Myös laadunvalvonta on tärkeä osa tuotekehitystä ja teollista tuotantoa.
Tämän ajan vaatetusalan toiminta perustuu erilaisiin hankinta- ja tuotantoketjuihin. Kurssilla opitaan tilaus-, hankinta- ja tuotantoketjujen perusteet. Näiden rakenteen ymmärtäminen mahdollistaa läpinäkyvän ja kestävän kehityksen arvojen mukaisen toiminnan.
Muotoiluajattelu on osa nykyaikaista yritystoimintaa. Se mahdollistaa luovan, käyttäjälähtöisen, monialaisen ja ratkaisukeskeisen lähestymistavan toiminnan eri osa-alueilla. Design Thinking Process ja sen vaiheet ovat osa muotoiluajattelua. Käyttäjäprofiilit ja trendiennusteet ovat muotoilijan työkaluja pyrittäessä kohti optimaalista tuotetta.
Vaatetusala on entistä enemmän siirtymässä uudenlaisiin liiketoiminta- ja ratkaisumalleihin. Toimialaa määrittävät osaltaan digitalisaatio, sosiaalinen media, vastuullisuus ja kiertotalous. Co-design ja asiakkaiden osallistaminen esim. sosiaalisen median kautta, Reused-liiketoiminta sekä brändien omien mallistojen vuokraus ovat esimerkkejä uusista toimintamalleista.
Kestävän kehityksen periaatteet ovat kasvava osa vaatetusalaa. Näiden periaatteiden mukaisten ratkaisujen aikaansaaminen edellyttää jo suunnitteluvaiheessa peruskäsitteiden ja ilmiöiden tunnistamista sekä ymmärtämistä. Suunnittelijan vastuu vaikuttaa koko tuotteen elinkaareen tuoteideasta valmiin tuotteen hoitoon ja kierrätysmahdollisuuksiin. Vastuu kattaa käytettävät materiaalit, tuotteen rakenteiden valinnat, tuotantoketjun osat, markkinoinnin ja myynnin käyttäjälle.
Vaatetuksen digitaalisten työvälineiden hallinta on välttämätön osa nykyaikaista, tehokasta suunnittelua ja teollista tuotantoa. Tällä kurssilla tutustutaan yhteen digitaaliseen ketjuun ja sen mahdollisuuksiin.
Onnistunut tuoteviestintä tuottaa onnistuneen sekä odotuksia vastaavan ostokokemuksen. Näkyvä, vaikuttava ja ymmärrettävä tuoteviestintä edellyttää oikean informaation ja visuaalisten elementtien valintaa. Visuaalinen viestintä on tärkeä työväline informaation tuottamiseen ja asiakkaan innostamiseen.
Onnistunut tuoteviestintä tuottaa onnistuneen sekä odotuksia vastaavan ostokokemuksen. Näkyvä, vaikuttava ja ymmärrettävä tuoteviestintä edellyttää oikean informaation ja visuaalisten elementtien valintaa. Visuaalinen viestintä on tärkeä työväline informaation tuottamiseen ja asiakkaan innostamiseen.
Tarkastelemme Muotialan verkkokaupan perustamisen periaatteita, joiden avulla toimivan verkkokaupan perustaminen on mahdollista yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Perehdymme ammattilaisten tarjoamiin palveluihin verkkokaupan perustamisen tueksi ja mahdollistamiseksi. Hyvä asiakaskokemus ja -palvelu vahvistaa verkkokaupan tavoiteltua brändimielikuvaa.
Mitä on muotikaupan verkkokauppa? Omalle brändille sopiva verkkokauppa-alusta? Arvot, vastuullisuus, brändikokemus ja brändi verkkokaupassa Asiakaskokemus Mock up-, prototypointi-työpaja