Hyppää sisältöön
Etusivu Maailmanparastajakumppanit HAMK ja 3DBear edistävät nuorten kouluttautumismahdollisuuksia Tansaniassa

Maailmanparastajakumppanit HAMK ja 3DBear edistävät nuorten kouluttautumismahdollisuuksia Tansaniassa

Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja suomalainen koulutusteknologiayritys 3DBear ovat yhdistäneet voimansa Tansaniassa. Yhteistyön tavoitteena on edistää etenkin nuorten ammatillisen kouluttautumisen mahdollisuuksia simulaatiopedagogiikan ja uusien teknologioiden avulla. Kumppanit näkevät mahdollisuuksia kansainvälisen yhteistyön laajentamiseen kehittyvillä Afrikan markkinoilla.

”Emme ajattele, että täältä me tullaan Suomesta ja kerrotaan, miten tehdään”, painottaa Anna Rantapero-Laine, 3DBearin Chief Operating Officer. ”Sen sijaan katsomme yhdessä alueen toimijoiden kanssa, miten sitä osaamista, jota 3DBearilla ja HAMKilla on, voidaan parhaiten valjastaa heidän omaan kontekstiinsa tukemaan oppimisen ja opetuksen kehittämistä.”

Tästä ajatuksesta on muovautunut HAMKin ja 3DBearin yhteistyö Tansaniassa. Parhaillaan on käynnissä kaksi yhteistä projektia: Finnpartnership-rahoituksella toteutettava XR Tansania sekä Erasmus+-rahoitteinen TVET@Work. Niissä pyritään kehittämään ratkaisuja, joiden avulla tansanialaiset oppilaitokset voivat kouluttaa uusia ammatillisia osaajia yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin.

Hamkilaisten tehtävänä on erityisesti hankkeiden alkuvaiheessa selvittää yhdessä paikallisten ammatillisten oppilaitosten, korkeakoulujen ja yrittäjätoimijoiden kanssa, minkälaista osaamista työelämä alueella aidosti tarvitsee.

”Osaamisen tarve voi olla hyvin konkreettinen ja tekninen  – esimerkiksi jonkin teetuotantolaitoksen moottorin osien korjaaminen. Tai ne tarpeet voivat olla laveampia, kuten kohtaamiseen ja keskustelutaitoihin liittyvä osaaminen tai yrittäjyys,” kuvailee HAMKin lehtori Ulla-Maija Knuutti.

Simulaatio-oppiminen mahdollistaa käytännön töiden harjoittelun

Kun todelliset alueen ja yhteisön tarpeet on tunnistettu, ryhdytään paikallisten opettajien ja oppilaitosten kanssa kehittämään opetusta vastaamaan osaamistarpeita.

Paikallisissa ammatillisissa oppilaitoksissa on usein puutteita teknisten taitojen harjoittelumahdollisuuksissa – esimerkiksi autopuolella opiskelijat eivät pääse korjaamaan autoja, koska korjattavia autoja tai tarvittavia välineitä voi olla vaikeaa saada riittävästi. 3DBearin luomat VR-simulaatiot ja sisältökirjastot tarjoavat mahdollisuuden harjoitella teknisiä taitoja virtuaalisesti, mikä lisää opiskelijoiden valmiuksia työelämään.

”Etunamme on se, että luomamme simulaatioratkaisut ovat niitä harvoja teknisiä toteutuksia, jotka Tansanian kaltaisissa ympäristöissä toimivat näihin tarkoituksiin”, Anna Rantapero-Laine kertoo. Oppimisympäristöjä rakennettaessa on huomioitava esimerkiksi vaadittavien teknologisten laitteiden hinnat. 3DBearin kehittämät digitaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat sen, ettei opiskelijoille tarvitse hankkia runsaasti kalliita VR-laseja, ja esimerkiksi hyödynnettävässä video- ja kuvamateriaalissa pystytään huomioimaan aineistojen toimivuus myös hitaiden, huterampien verkkoyhteyksien kautta.

Uusien teknologioiden hyödyntämisellä tavoitellaan osaamisen lisäämisen ohella myös koulutusmahdollisuuksien tasa-arvoistamista. Teknologisten ratkaisuiden avulla voidaan muun muassa mahdollistaa sellaistenkin nuorten ammatillinen opiskelu, jotka asuvat syrjäisemmillä seuduilla, joissa käytännön harjoittelun mahdollisuudet ovat rajallisempia. Opintojen perässä ei tällöin tarvitse välttämättä muuttaa kauaksi kotoa. Tämä voi helpottaa myös esimerkiksi koulupudokkaiden tai nuorena perheellistyneiden koulutuspolun etenemistä.

Tavoitteena pitkäkestoiset vaikutukset

”Haluamme ohjata oppilaitoksia yhteiskehittämään digioppimateriaaleja tarkasti hiotun prosessimme kautta, jotta varmistamme sisältöjen vahvan käyttäjälähtöisyyden. Näin saamme enemmän jalkautettua osaamista ja tietotaitoa sekä lisättyä laadukasta oppisisältöä oppilaitoksissa.” kertoo Pekka Salokannel, 3DBearin luova johtaja.
”Kun oppilaitokset osallistuvat sisällön luomiseen ja kehittämiseen, materiaalit vastaavat paremmin heidän tarpeitaan ja tulevat aidosti käyttöön.” Salokannel kuvailee.

Jotta uudesta teknologiasta ja oppimisympäristöistä on pitkäkestoista hyötyä, on myös huolehdittava, että ne on suunniteltu pedagogisesti ja sisällytetty oppilaitosten opetussuunnitelmiin. HAMKin asiantuntijoiden osaaminen on tässä avainasemassa.

”Yhteisenä ajatuksenamme on, että emme opeta vain esimerkiksi VR-/AR-teknologian käyttöä, vaan huolehdimme myös siitä, että teknologia saadaan pedagogisesti integroitua opetussuunnitelmaan ja opettajien käyttöön”, Ulla-Maija Knuutti kertoo.

Suomalaista osaamista kansainvälisille markkinoille

3DBear on yksi HAMKin Maailman parastajat -kumppaneista, joiden kanssa HAMK rakentaa yhteistyötä pitkäkestoisesti ja sitoutuneesti.

”Meidän asiantuntemuksemme ja tulokulmamme yhteistyöprojekteihin on pedagogisten VR-simulaatioiden rakentamisessa ja teknologisessa osaamisessa, kun taas HAMKin ydinosaamista on puolestaan vahva pedagoginen osaaminen ja opettajankoulutus. Näiden ansiosta yhteisissä hankkeissamme saadaan lopputuloksena aidosti uutta, innovatiivista sisältöä”, 3DBearin Anna Rantapero-Laine toteaa.

”Opetuksen kehittämisessä HAMKin ja 3DBearin vahvuudet tukevat toisiaan erinomaisesti”, arvioi myös HAMKin lehtori Ulla-Maija Knuutti. Kun molempien erityisosaaminen saadaan valjastettua yhteistyöhön, koulutuksen kehittämisessä saadaan aikaan kestäviä, oppijoita ja koko yhteiskuntaa hyödyttäviä tuloksia.

3DBearin ja HAMKin yhteistyö Tansaniassa saattaa olla vasta alkua kansainväliselle yhteistyölle. Kumppanuus tarjoaa sekä HAMKille että 3DBearille mahdollisuuden oppia ja kehittyä sekä edistää suomalaista osaamista kansainvälisesti.

”Afrikka on todella kehittyvä markkina ja siellä on valtava potentiaali. Meille yrityksenä on kiinnostavaa päästä hankkeiden kautta HAMKin kanssa yhdessä rakentamaan polkua siihen, että meillä tulevaisuudessa voisi olla kaupallista toimintaa Afrikan markkinoillakin”, Rantapero-Laine visioi.

3DBearin ja HAMKin yhteistyöhankkeet Tansaniassa

Vuoden 2023 lopussa käynnistyneessä TVET@Work-hankkeessa edistetään yrittäjyyskasvatusta ammatillisen koulutuksen alalla. Tarkoituksena on ratkoa, miten yrittäjyyskasvatusta voitaisiin tehdä ketterämmin ja hyödyntää opetuksessa simulaatioteknologioita ja digitaalisia mahdollisuuksia. Mukana yhteistyössä HAMK, 3DBear, espanjalainen koulutusorganisaatio Centro San Viator sekä runsaasti paikallisia yhteistyötahoja.

XRTansania-hankkeessa pilotoidaan pedagogisesti suunniteltuja oppimisympäristöjä, jotka vastaavat alan tunnistettuun osaamistarpeeseen Tansaniassa viidellä eri ammatillisen koulutuksen alalla: terveysala, insinöörialat, meritalous, matkailu sekä maanviljely ja kiertotalous. Hankkeen rahoittaa Finnpartnership.

Hankkeet kuuluvat SmartEdu tutkimusekosysteemiimme, jossa kehitämme osaamista ja uudistamme oppimisratkaisuja Suomessa ja globaalisti yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Maailman parastajat -kumppanit

Me HAMKissa teemme vuosittain yhteistyötä noin tuhannen yrityksen ja organisaation kanssa. Maailman parastajat -kumppaneiden kanssa rakennamme tulevaisuutta sitoutuneesti ja pitkäjänteisesti.

Logo: Kumppanina Maailman parastajat HAMK