Henrikin uusi ura sai vauhtia opiskelijaprojekteista
Opintojen aikana tehdyt projektit avasivat HAMKin Forssan kampukselta insinööriksi valmistuneelle Henrik Haarlolle tien Stera Technologies Oy:hyn. Siellä hänen polkunsa on kulkenut eri tehtävien kautta ostajan rooliin. Nykyisessä työssään hän hyödyntää tiiviisti data-analytiikkaa ja seuraa hankintaketjua, johon kuuluvat kaikki Steralle tuotteita ja palveluita toimittavat tahot.
Insinööriopintoihin ja data-analytiikan pariin
Ennen insinööriopintoja Henrik työskenteli tuotantotehtävissä elintarvikealalla, mutta halusi vaihtaa alaa ja kokeilla jotain uutta. Hän kuuli koulutuksesta, joka nykyään tunnetaan nimellä tieto- ja viestintätekniikka, kiertotalous, ja päätti hetken mielijohteesta hakea opiskelemaan. “Pääsin sisään ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen valintaani”, Henrik sanoo.
Opiskelujen alussa Henrikillä ei ollut vielä tarkempaa käsitystä, mitä hän voisi tehdä työkseen tulevaisuudessa. Opintojen edetessä ja Steralle tehtyjen projektien myötä kiinnostuksen kohteet alkoivat nousta esiin ja Henrik innostui erityisesti data-analytiikasta. “Ensimmäisessä projektissa lähdimme excel-datan pohjalta tekemään erilaisia visualisointeja. Data-analytiikan avulla saimme Steran toimittamasta raakadatasta jalostettua erilaisia ratkaisuehdotuksia”, Henrik kertoo. Projektin myötä Henrik halusi sellaiseen työhön, jossa pääsee toimimaan data-analytiikan parissa päivittäin. “Nykyinen työni ostajana vastaa täydellisesti tätä toivetta, vaikka en olisi etukäteen osannut ajatella päätyväni kyseiseen rooliin opinnoistani”, Henrik toteaa.
Osaaminen kasvaa eri tehtävien myötä
Yhteistyön myötä opiskelijat olivat päässeet tutustumaan Steran tiloihin, ja Henrikille oli tullut vierailulla välittömästi kotoisa olo. Viimeisen projektin aikaan hän otti projektia ohjaavan, Steralla yksikön päällikön tehtävissä toimivan Tommi Meron kanssa puheeksi, että olisi kiinnostunut yrityksen työmahdollisuuksista. Yhtiössä avautuikin vanhempainvapaan sijaisuus tuotannon työnjohtajana. “Se oli sellainen tehtävä, mitä olin miettinyt jo pitkään ja pohtinut, olisiko minusta siihen”, Henrik muistelee.
Koska Henrik tunnettiin yrityksessä entuudestaan projektien pohjalta ja HAMKin Anne-Mari Järvenpää toimi lisäksi Henrikin suosittelijana, Tommi toivotti Henrikin tervetulleeksi kokeilemaan työnjohtajan tehtävää alkuun pariksi kuukaudeksi. Lopulta Henrik toimikin tuuraajana koko vanhempainvapaan ajan, jonka jälkeen teki yrityksessä vastaavia kehitystehtäviä, joita oli tehnyt jo aiemmin opintojen puitteissa.
Seuraavaksi Steralla avautui ostajan paikka ja Henrik mietti, voisiko laajentaa osaamistaan entisestään tämän roolin parissa. Yrityksessä tiedettiin, että hän pystyy omaksumaan uusia asioita nopeasti, vaikkei hänellä ollutkaan insinöörikoulutukseensa sisältyneen hankintakurssin lisäksi aiempaa kokemusta ostajan tehtävistä. Tuotannon työnjohtajan roolin myötä Henrik kuitenkin tunsi yrityksen tuotantorakenteen, mikä oli ostajan roolissa välttämätöntä. “Tuotannon puolella olin oppinut ruohonjuuritasolla sen, miten mikäkin asia tuotannossa kulkee ja kuka tekee mitäkin. Steralla tuntuu olevan aika tyypillistä se, että tullaan johonkin tehtäviin ja edetään siitä jopa aivan toisentyyppisiin hommiin. Ensin tutustutaan ja selvitetään, mihin kunkin ihmisen kiinnostus suuntautuu ja kyvyt sopivat,” Henrik kuvailee.
Tulevaisuudessa Henrikiä kiinnostaa jatko-opinnot ja perehtyminen Steran toimintaan entistä laajemmin. Hän suoritti juuri vuoden mittaisen ammatillisen koulutuksen esihenkilötyöstä. Tämän lisäksi hän haluaisi opiskella lisää myös hankintaan liittyen esimerkiksi YAMK-opintojen parissa. “Viihdyn Steralla erittäin hyvin ja haluan kotiutua tänne vielä paremmin. Täällä on vielä paljon sellaista, mistä minulla ei ole aavistustakaan ja haluan tietää kaikesta lisää. Intoa eteenpäin riittää siis ja esimerkiksi esihenkilötyön yhdistäminen nykyisiin tehtäviin olisi kiinnostavaa”, Henrik summaa ajatuksiaan tulevasta.
Projektit avaavat opiskelijoille mahdollisuuksia
Vastavalmistuneen on vaikea avata ovia ja päästä töihin, jos kokemusta ei ole. Työelämäprojektit voivatkin olla kullanarvoisia tilaisuuksia päästä luomaan kontakteja potentiaalisiin työantajiin jo opintojen aikana.
“Yritysprojekteissa kaikki on ollut palkitsevaa ja olen alusta asti pitänyt mahtavana juttuna, että opinnoissa pääsee tekemään tällaista. Tein opinnäytetyönikin tästä aiheesta, sillä koin saaneeni yhteistyöstä niin paljon.”
Henrik korostaa opiskelijan oman aktiivisuuden merkitystä, jotta projektista saa mahdollisimman paljon irti. On tärkeää tehdä parhaansa ja näyttää oma kiinnostuneisuus. Yhteistyöprojekteihin kannattaa suhtautua avoimin mielin, ja vaikka aihe ei heti vaikuttaisikaan innostavalta, kannattaa etsiä tehtävästä jokin kiinnostava lähestymiskulma. Henrik muistuttaa, että nöyrä suhtautuminen uusien asioiden edessä on hyvä pitää mielessä: ”On viisaampaa kysyä, kuin teeskennellä osaavansa. Ymmärrystä kokemattomuudelle on löytynyt, ja kun kiinnostusta löytyy, niin oppiminen on helpompaa”.