Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK sai toimintaluvan vaativampiin lentoihin drooneilla  

HAMK sai toimintaluvan vaativampiin lentoihin drooneilla  

Hämeen ammattikorkeakoululle on myönnetty toimintalupa miehittämättömän ilmailun erityinen-kategoriaan. Toimintalupa mahdollistaa tapoja kehittää ratkaisuja ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi HAMKissa sekä koulutuksessa että tutkimuksessa.   

Toimintalupa erityinen-kategoriassa mahdollistaa vaativammat operaatiot. Lentoja voidaan esimerkiksi tehdä tiheästi asutuilla alueilla yli neljän kilon koneella ja lennot voidaan suorittaa yli 120 metrin korkeudessa.   

Tarve vaativimmille lennoille nousi keväällä 2023 alkaneessa ILMARA-hankkeessa, jossa haluttiin tuottaa ns. pistepilviä maaston muodoista. Pistepilvi on laserkeilaimella tuotettu tarkka digitaalinen kopio maanpinnalla olevasta kohteesta, josta voidaan mitata esimerkiksi maaston yksityiskohtia, rakennusten muotoa ja kasvillisuutta. Tähän tarvittava laitteisto hankittiin HAMKiin viime keväänä, jolloin tuli hakea myös toimintalupaa liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. 

Luvan saamiseksi tehdyssä toimintakäsikirjassa on kuvattu yksityiskohtaisesti menettelyt lentotoimintaan liittyen ja esimerkiksi vaatimukset laitteistoa käyttävien kauko-ohjaajien koulutuksesta ja osaamisesta. 

“Loimme itsellemme koulutusohjelman erityinen-kategoriassa toimimista varten ja Traficom oli siihen oikein tyytyväinen”, lehtori Vesa Vuorinen rakennetun ympäristön koulutuksesta kertoo. Vuorisen lisäksi kauko-ohjaajana voi toimia metsätalouden lehtori Esa Lientola, joka myös vastaa dronetoiminnasta HAMKissa. 

ILMARA-hankkeessa tutkitaan ilmastonmuutoksen sopeutumista Kanta-Hämeen alueen rakennetussa ympäristössä.  Hankkeessa järjestelmän tuottamaa pistepilveä hyödynnetään hulevesitulvien riskialueiden kartoitukseen ja tuotetun datan avulla mallinnetaan mahdollisia ratkaisuja.  

Järjestelmää voidaan hyödyntää myös tutkinto-opiskelijoiden koulutuksissa. 

“Selvitimme investointivaiheessa HAMKin eri koulutusten tarpeita ja kiinnostusta. Rakennetun ympäristön ja metsätalouden koulutusten lisäksi voimme hyödyntää järjestelmää myös kestävän kehityksen, liikennealan, tieto- ja viestintätekniikan ja rakennustekniikan koulutuksissa” Vuorinen kertoo. 

Droonien lennätys HAMKissa

  • HAMKilla on käyttänyt drooneja kymmenen vuoden ajan. 
  • Erityinen-kategorian toimintaluvalla voidaan suorittaa vaativampia operaatioita, mutta toiminta perustuu riskiarvioinnille, jonka pohjalta tulee tehdä joko ilmoitus tai hakea toimintalupa viranomaiselta.  
  • Avoin-kategoriassa ei vaadita toimintalupia viranomaiselta ennen lentoja. Toimijoiden tulee kuitenkin usein läpäistä teoriatesti sekä rekisteröityä. 
  • Miehittämätöntä ilmailua ohjaa Eurooppalaisen lentoturvallisuusviranomaisen EASA:n regulaatiot ja valvovana viranomaisena toimii Traficom. 
  • ILMARA-hankkeessa tutkitaan ilmastonmuutoksen sopeutumista Kanta-Hämeen alueen rakennetussa ympäristössä. Rahoittajina ovat Euroopan Unioni ja Hämeen liitto. 

Lisätietoja: