Hyppää sisältöön

Selvityksen mukaan luomuosaajia tarvitaan lisää niin alkutuotantoon, jatkojalostukseen ja ruoanvalmistukseenkin. Lisäksin luomun tulee olla esillä mm. opetussuunnitelmissa nykyistä vahvemmin. 

Luomutuotannon ja -kulutuksen kasvulle on asetettu kansalliset tavoitteet, jotka pohjautuvat EU:n luomutavoitteisiin. Luomuopetuksen nykytila ja koulutuksen kehittämistarpeet (LUKOKE) -hankkeessa selvitettiin vuosien 2023–2024 aikana luomuopetuksen ja -osaamisen nykytilannetta toisen asteen ammatillisessa opetuksessa, ammattikorkeakoulutuksessa ja yliopistoissa sekä Suomessa että ulkomailla.  Lisäksi luomuosaamista selvitettiin elintarvikeyrityksissä ja ammattikeittiöissä.  

Jotta kansallisen Luomu 2.0 -ohjelman tavoitteet saavutetaan, tarvitaan lisää luomuosaajia koko ruokaketjuun: alkutuotantoon, jatkojalostukseen ja ruoanvalmistukseen. Luomun tulee näkyä entistä vahvemmin opetussuunnitelmissa ja opettajien luomuosaamista tulee vahvistaa.  Koulutuksen tulee taata, että kaikilla ruokaketjun ammattilaisilla on vähintään perustiedot luomusta. Tällä hetkellä näin ei ole.    

Hankkeessa kerätyillä tiedoilla oli merkittävä rooli luomukoulutuksen kehittämistarpeiden kirkastamisessa. Selvityksen ja erilaisten asiantuntijoiden kanssa pidettyjen työpajojen pohjalta tuotettiin oppilaitoksille kahdeksan toimenpide-ehdotusta:

  1. Luomu 2.0 -ohjelman tavoitteiden huomioiminen strategioissa ja toimintasuunnitelmissa
  2. Opettajien luomuosaamisen parantaminen
  3. Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden kehittäminen
  4. Opetuksen toteutusten kehittäminen
  5. Luomuun liittyvän oppimateriaalien ja -koulutustuotannon kehittäminen
  6. Oppimisympäristöjen kehittäminen,
  7. Luomuviestinnän huomioiminen
  8. Verkostojen rakentaminen  

Kehittämistyö jatkuu LuomuOPE – lisää luomuosaamista ruokaketjun koulutuksiin -hankkeessa, joka tarjoaa koulutusta ja tuottaa aineistoa luomukoulutuksen ja -osaamisen tueksi. 

Hankkeen tuloksia esiteltiin Luomu kasvuun – toimenpide-ehdotukset oppilaitoksille – seminaarissa 21.11.2024.  

Tutustu raportteihin

Raportti ”The Current State and Development Needs for Education in Organic Food and Farming” julkaistaan myöhemmin tämän vuoden puolella.  

Lisätietoa hankkeesta

Hankkeen toteuttivat Helsingin yliopisto (HY), Savon koulutuskuntayhtymä (SAKKY) ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK, koordinaattori). Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja vastuuviranomaisena toimii Ruokavirasto. 

Lisätietoja

Valtakunnallinen Lapset mukaan töihin -päivä järjestetään perjantaina 22. marraskuuta 2024, ja Hämeen ammattikorkeakoulu osallistuu jälleen tähän iloiseen päivään isolla joukolla – lähes 140 lasta on ilmoittautunut mukaan!

Tapahtuma tarjoaa lapsille mahdollisuuden tutustua vanhempiensa työpaikkaan hauskalla ja innostavalla tavalla. Päivän aikana lapset pääsevät sukeltamaan HAMKin toimintaan monipuolisen ohjelman kautta. Ohjelmaa on tarjolla klo 8-15.

Päivän käynnistää yhteinen aamiainen. Sen jälkeen lapset pääsevät vapauttamaan luovuutensa askartelun, piirtämisen ja kirjoittamisen parissa sekä kokeilemaan VR/AR-laseja virtuaalisissa seikkailuissa. Naperodiilissä saa esittää omia ideoita ja liikuntapalvelu HAMK Moves esittelee ammattikorkeakoulun liikuntamahdollisuuksia. Kasvomaalaukset ja iloiset hahmot tuovat päivään väriä, kun taas kiertotalouskirjan ideointi ja unelmakirjaston suunnittelu herättelevät ympäristötietoisuutta ja mielikuvitusta.

”Olemme innoissamme voidessamme tarjota päivän, jossa yhdistyy hauskanpito ja oppiminen. Päivä antaa lapsille mahdollisuuden nähdä työelämää, oppia uutta ja unelmoida”, kertoo henkilöstökoordinaattori Lotta Valanne.

Lisätietoja:

Suuret matkat tehdään ihmisen kokoisin askelin. Lämpimät onnittelut kaikille valmistuneille!

Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot 

Bio- ja luonnonvara-alan yksikkö 

Biotalouden ratkaisut -koulutus, Hortonomi (ylempi AMK) 

Mia Hannele Jaakola-Siimes, Pöytyä 

Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö 

Liiketoiminnan kehittämisen koulutus, Tradenomi (ylempi AMK) 

Erno Matias Rosenberg, Hämeenlinna 

Management in Sustainable Business -koulutus, Tradenomi (ylempi AMK) 

Martin Garrone, Ulkomaat 

Teknologiaosaamisen ja johtamisen koulutus, Insinööri (ylempi AMK) 

Tomi Salonen, Mäntsälä 

Tietojohtaminen ja älykkäät palvelut -koulutus, Insinööri (ylempi AMK) 

Matti Jouni Miinala, Espoo 

Miia Maria Sahlman, Hyvinkää 

Nina Satu Sinikka Hämäläinen, Kauhava 

Tulevaisuuden liikennejärjestelmät -koulutus, Insinööri (ylempi AMK) 

Ilkka Tero Juhani Junnila, Pori 

Tero Tapio Tiensuu, Hämeenlinna 

Sosiaali- ja terveysalan yksikkö 

Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, Sairaanhoitaja (ylempi AMK) 

Marjaliisa Wallenius, Valkeakoski 

Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, Sosionomi (ylempi AMK) 

Terhi Tuulia Tikkala, Hämeenlinna

Ammattikorkeakoulututkinnot 

Bio- ja luonnonvara-alan yksikkö 

Bio- ja elintarviketekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Vera Tuire Karoliina Ahola, Nurmijärvi 

Climate Smart Agriculture -koulutus, Bachelor of Natural Resources, Agrologi (AMK) 

Oshani Wathsala Bandara Bamunu Mudiyanselage, Tammela 

Kestävän kehityksen koulutus, Ympäristösuunnittelija (AMK) 

Emma Ursula Rosalyn Kuusjärvi, Tuusula 

Julia Aurora Serafia Pajula, Tampere 

Mira Maarit Aalto, Karkkila 

Tiina-Liisa Johanna Kallio, Pälkäne 

Veera Iida Aliisa Karvonen, Helsinki 

Puutarhatalouden koulutus, Hortonomi (AMK) 

Saija Johanna Kaaretsalo, Lohja 

Rakennetun ympäristön koulutus, Hortonomi (AMK) 

Jonna Elina Kurittu, Vantaa 

Minna Marjatta Jokela, Tampere 

Sara Maria Nieminen, Turku 

Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö 

Computer Applications -koulutus, Bachelor of Business Administration, Tradenomi (AMK) 

Carlos Gerardo Pantin, Tampere 

International Business -koulutus, Bachelor of Business Administration, Tradenomi (AMK) 

Nikolai Sokolov, Ulkomaat 

Konetekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Catlin Agnes Alexia Saukkonen, Hämeenlinna 

Heli Kaarina Saunamäki, Tammela 

Olga Emilia Vehmas, Riihimäki 

Liikennealan koulutus, Insinööri (AMK) 

Anja Satu Piiroinen, Espoo 

Jaakko Jalmari Soininen, Kotka 

Janna Jemina Kostamo, Kerava 

Jere Aaron Paldanius, Riihimäki 

Tommi Juhani Nurmi, Tuusula 

Liiketalouden koulutus, Tradenomi (AMK) 

Ilona Naomi Niitamo, Espoo 

Laura Johanna Käki, Tuusula 

Maiju Pauliina Lykoudis, Tampere 

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, insinööri -koulutus, Insinööri (AMK) 

Iina Annika Enqvist, Lahti 

Luukas Miika Mäkelä, Hämeenlinna 

Mari Johanna Toivola, Järvenpää 

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennusmestari -koulutus, Rakennusmestari (AMK) 

Julia Karoliina Pönni, Hämeenlinna 

Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Iikka Juhani Kallio, Turku 

Tieto- ja viestintätekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Akin Lawrence, Vantaa 

Tieto- ja viestintätekniikka, biotalouden koulutus, Insinööri (AMK)   

Sami Juhani Rintala, Lohja 

Tietojenkäsittelyn koulutus, Tradenomi (AMK) 

Heidi Eevaleena Uosukainen, Kerava 

Julia Roosa Maria Heljomaa, Vantaa 

Maiju Annika Hosionaho, Utajärvi 

Riku Mikael Maijala, Tampere 

Saga Mari Kimmontytär Mäntylä, Hämeenlinna 

Sosiaali- ja terveysalan yksikkö 

Sairaanhoitajakoulutus, Sairaanhoitaja (AMK) 

Ella Maaria Leppihalme, Tampere 

Päivikki Aleksandra Nissinen, Riihimäki 

Sosionomikoulutus, Sosionomi (AMK)  

Maarit Tuulikki Lönegren, Janakkala 

Ammatillinen opettajakorkeakoulu 

Ammatillinen opettajankoulutus, pedagogiset opinnot 

Maikki Wuoristo, Salo 

Ammatillinen opettajankoulutus, erityisopettaja 

Tiina Alho-Asikainen, Outokumpu 

Riittamaija Pulli, Espoo 

Jyrki Hapulahti, Riihimäki 

Valmistuvien nimet julkaistu henkilöiden suostumuksella. 

Aloitamme älykkään ja kestävän muotoilun opinnot kokeilemalla uusia
suunnittelutekniikoita. Tämän jälkeen meidät haastetaan luomaan yhteisnäyttely ensimmäisen moduulin aikana valmistuneista töistämme.

Olemme eri puolilta maailmaa, eri ikäisiä ja taustoiltamme erilaisia ihmisiä astumassa
muotoilun maailmaan älykkään ja kestävän muotoilun ensimmäisen vuoden
opiskelijoina. Olemme hahmotelleet lenkkareita ja elävää mallia, luoneet tulevaisuuden
konsepteja ja oppineet ensiapua.

Ensimmäisen hieman hektisen moduulimme aikana meillä oli myös mahdollisuus kokeilla kahta materiaalia, kivitavaraa ja lasijauhetta ja luoda leikkisiä taideteoksia – suurin osa meistä ensimmäistä kertaa.

Jauheesta lasiksi

Lasityöt valmistettiin kierrätetystä lasijauheesta. Prosessi luoda jotain kiinteää, mutta silti
haurasta, värikkäistä jauheista oli hyvin erilainen kuin kuvittelimme. Ensimmäisen
moduulin teema oli Kerroksia ja tätä silmällä pitäen teimme luonnoksia etukäteen. Jotkut
meistä päättivät tutkia teemaa värien kautta, toiset halusivat leikkiä tanssivien tähtien ja
merihirviöiden muodoilla. Lasijauhe koottiin lusikalla muotoon uunipaperille. Huolellisen
lusikoimisen, tasoittamisen ja harjaamisen jälkeen palat jätettiin sulatettavaksi uunissa.

Glass powder designed as Finland's map
”Tein Suomen maan käyttämällä lasijauhetta. Sekoitin vihreää ja sinistä jauhetta edustamaan Suomen valtavia metsiä ja järviä. Yksi sinisistä osista on kaupunkimme Hämeenlinna.” Suunnittelu ja kuva: Doyoon Kim.

Kun lasipoltto oli valmis, työt piti pestä ja kuurata, kiillottaa ja tarkastaa. Tässä oli omat
haasteensa materiaalin haurauden takia. Pirkitta Pullinen esimerkiksi rikkoi vahingossa yhden
riippuvan mobilensa palan sitä käsitellessään.

Pieces laying on a table before the kiln.
Lasityö valmis poltettavaksi. Suunnittelu ja kuva: Arsėnija Judžentaitė.

Mudasta taidetta

Loimme veistoksemme keramiikkastudiossa. Käytössämme ollut savi oli valkoista
kivitavaraa, joko karkeaa rakusavea tai hienompaa rautapilkkuja sisältävää savea, joka
sopii hyvin monimutkaisempiin töihin.

Saimme myös erivärisiä oksidipetsiä ja engobeja kappaleiden maalaamiseen ennen raakapolttoa. Lasitus tapahtui toisena päivänä, vaikka jotkut päättivät olla lasittamatta kappaleitaan ollenkaan. Lasite, Kyllikki Salmenhaaran lasite nimeltä P30, sisältää punasavea jauhemuodossa, joka luo upean opaalivaikutelman polton aikana.

Oxide lab
Vaarallista kakun kuorrutusta tai ehkä sittenkin oksidipetsi keramiikkastudiossa. Kuva: Afonso Ferreira.
Flower shaped ceramic design.
Suunnittelu ja kuva: Heta Shukla.

Heta Shuklan mielestä lasittaminen oli hauskaa:

“Käytin erilaisia kemikaaleja lasitteina ja sekoitin niitä täydelliseksi väriksi. Oli jännittävää nähdä, kuinka nämä värit reagoivat polton
aikana, tietäen, että ne muuttuisivat odottamattomilla tavoilla. Muotoilun, kuivauksen, värjäyksen ja polton jälkeen lopputulos tuntui täydelliseltä heijastukselta siihen käytetystä ajasta ja huolenpidosta. Koko prosessi vangitsi ajatuksen ajan kerroksista alusta loppuun.”

Keramiikka-artesaani Tiina Sihvonen on viihtynyt HAMKissa pienistä esseetehtävään liittyvistä
haasteista huolimatta. “On ollut mahtavaa jälleen työskennellä saven kanssa uudessa
miljöössä ja uusien ihmisten kanssa. Lasin kanssa taas en ole tehnyt mitään ja se viehättää
uutena materiaalina.”

Glazed ceramic designs on top of each other.
Lasitetut veistokset saivat vaikutteita monikerroksisesta luukudoksesta. Suunnittelu ja kuva: Tiina Sihvonen.

Ylpeänä esitämme – Ajan kerrokset

Näyttelyä valmistaessamme jouduimme siirtämään fokuksen yksilötyönä tehtyjen teosten luomisesta, sekä niihin liittyvien ongelmien ratkaisusta ryhmätyöskentelyyn. Noin
viidestäkymmenestä taideteoksesta valitsimme muutamia kymmeniä esittelemään
pääteemaamme kerroksia, Ajan kerroksia; Maa ja Vesi.

Halusimme esitellä paitsi taiteilijoiden luomia teoksia, myös itse materiaalin sekä ajan
haurautta. Vie aikaa luoda jotain, joka on kivikovaa ja kestää itse aikaa. Vie aikaa tulla
henkilöksi, taiteilijaksi ja suunnittelijaksi luodakseen kestäviä malleja maailmassa, joka on
jo täynnä esineitä.

Ceramic sculpture.
Veistoksen suunnittelu: Helli Tauriainen. Kuva: Pirkitta Pullinen.

Nämä kaksi materiaalia, lasi ja keramiikka, ovat hauraita ja voivat särkyä helposti miljooniksi kappaleiksi. Kappale voi jopa rikkoutua uunissa, ennen kuin olet ehtinyt käyttää esinettä kertaakaan! Keramiikan parissa työskentelevät ihmiset sanovat usein, että keramiikan ala todellakin pitää nöyränä, päätään pudistellen, kun uunijumalat ovat osoittaneet alkemialliset voimansa pakottaen taiteilijan aloittamaan alusta.

Jatkaessamme polkuamme tuleviksi suunnittelijoiksi meidän on pidettävä kaikki tämä mielessä ja annettava itsellemme aikaa tullaksemme ei pelkästään suunnittelijoiksi vaan myös muutoksentekijöiksi.

Älykkään ja kestävän muotoilun opiskelijoiden ensimmäisen vuoden näyttely avoinna Hämeenlinnan kampuksella 19.11. asti!

Kirjoittaja

Opiskelijamme Pirkitta Pullinen älykkään ja kestävän muotoilun koulutuksesta kirjoitti tämän tekstin osana ensimmäisen vuoden opintojaan.

Tarjoamme uudistavaan maatalouteen ja ruokajärjestelmien kestävyysmurrokseen liittyviä ylemmän ammattikorkeakoulutason opintoja avoimessa AMKissa.

Ruokaketjun toimijat ovat laajasti tiedostaneet sen, että pelkkä ruuantuotannon haitallisten vaikutusten minimointi ei enää riitä, kun planeettamme turvallisen toiminta-alueen rajoja on ylitetty. Tahtotilaa asioita korjaavaan, aidosti positiivisia vaikutuksia aikaansaavaan ja ekosysteemiä elvyttävään, uudistavaan toimintaan on jo monella. Uudistavuuden käytännön toteutukseen; monimutkaisten ruokajärjestelmien ymmärtämiseen ja aidon kestävyysmurroksen aikaansaamiseen tarvitsemme paljon uutta osaamista. Käynnistämme HAMKissa 15 opintopisteen laajuisen opintokokonaisuuden Uudistava maatalous ja kestävät ruokajärjestelmät täyttämään näitä osaamistarpeita.

Voit opiskella avoimina opintoina kolme 5 opintopisteen laajuista ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opintojaksoa: Ruokajärjestelmien murros, Agroekosysteemit ja Ihminen toimijana ruokajärjestelmissä. Nämä verkko-opinnot on tarkoitettu kaikille ruokaketjun toimijoille, sekä alkutuotannossa että elintarvikkeiden jalostuksessa. Ne sopivat myös viranomaisille, päättäjille, neuvojille ja kaupan alalle, ja jopa aktiivisille kuluttajille. Opinnoissa on aikaan sidottuja verkkotapaamisia.

Nyt on aika uudistaa maataloutta ja ruokajärjestelmiä! Ilmoittautuminen avoimen opintoihin on 02.12.2024 – 13.12.2024  

Haluatko oppia arvioimaan ruokajärjestelmien ja tilatason toimintamalleja ja viljelytapojen kestävyyttä ja toiminnallisuutta? Haluatko uudistaa maanviljelyä niin, että tiloilla pystytään sopeutumaan ilmaston ja toimintaympäristön muutoksiin? Tule mukaan ideoimaan kestäviä ja uudistavia ratkaisuja yhdessä monialaisen tiimin kanssa! Ilmoittaudu avoimen AMKin opintoihin 02.12.2024 – 13.12.2024 välisenä ilmoittautumisaikana opintojakson verkkosivujen kautta. Opinnot alkavat 13.1.2025 klo 15-18 yhteisessä verkkotapaamisessa.

Uudistava YAMK-tutkinto tarjolla kevään 2025 yhteishaussa

Uusi 60 op laajuinen YAMK-tutkintokoulutus Uudistava maatalous ja kestävät ruokajärjestelmät alkaa syksyllä 2025 ja siihen voi hakea kevään 2025 yhteishaussa 11.03.-25.03.2025. Opinnoissa pääset tutustumaan ja tutkimaan aihetta kokonaisvaltaisesti, omaa asiantuntemustasi hyödyntäen ja aiempaa osaamista täydentäen. Opinnot pyrkivät valmentamaan sinut uudistavaksi kehittäjäksi, jolla on valmiudet arvioida ruuantuotannon kestävyyttä niin ympäristön, talouden kuin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmista. Uusia toimintamalleja kehitetään systeemiajattelun periaatteet ymmärtäen ja planetaariset rajat tunnistaen.

Tämän ajankohtaisen koulutuksen suunnittelua on tukenut UuviTila-hanke, jossa on selvitetty aiheeseen liittyviä osaamistarpeita ja koulutustarpeita ja laadittu tiekartta uudistavan viljelyn opetusmateriaalien ja opetuksen kehittämiseen. Uudistavan maatalouden ja kestävien ruokajärjestelmien opintojaksoja voivat valita myös Biotalouden ratkaisut YAMK-koulutuksessa aloittaneet opiskelijat osana tutkintonsa vapaasti valittavia opintoja.

Lue lisää avoimista YAMK-opintojaksoista

Kaikki opintojaksot ovat viiden opintopisteen laajuisia. Ilmoittautuminen avoimen AMKin opintoihin järjestetään 02.12.2024 – 13.12.2024.  

Ilmoittautuminen ja lisätietoja avoimen AMKin opinnoista

Bio- ja luonnonvara-alan YAMK-tutkinnot

Biotalouden ratkaisut

Biotalouden ratkaisut -koulutuksessa pääset kehittämään uusiutuvien materiaalien tuotannon ja kiertotalouden asiantuntijaosaamistasi, ja kykyäsi toimia muuttuvassa työelämässä. Voit suorittaa tutkinnon biotalouden ja luonnonvara-alan laajassa kentässä monesta eri näkökulmasta ja edistää ala- ja ammattispesifistä osaamistasi tai painottaa johtamisen, yrittäjyyden ja liiketoiminnan kehittämisen osaamisia.

Uudistava maatalous ja kestävät ruokajärjestelmät

Opinnoissasi opit arvioimaan ruokajärjestelmien ja tilatason toimintamalleja sekä viljelytapojen kestävyyttä ja toiminnallisuutta. Ideoit monialaisesti uudistavia ratkaisuja ruokajärjestelmiin. Pääset tutustumaan ja tutkimaan aihetta kokonaisvaltaisesti ja omaa asiantuntemustasi ja aiempaa osaamista täydentäen. Koulutuksessa kehitämme alan toimintaa systeemiajattelun periaatteiden avulla, lähtökohtana maapallon ihmiselle asettamat rajat.

Lisätietoja:

Evon kampuksella metsätaloutta opettava Jeppe Raitio on valittu Vuoden Metsäopettajaksi Metsäalan Opiskelijat ry:n toimesta. MEOL järjestää vuosittain valtakunnallisen kyselyn metsäalan opiskelijoille, jolla kartoitetaan ammattikorkeakoulujen opetuksen tasoa ja löydetään joukosta paras metsäopettaja.

Evon kampuksella metsätaloutta opettava Jeppe Raitio on valittu Vuoden Metsäopettajaksi Metsäalan Opiskelijat ry:n toimesta. MEOL järjestää vuosittain valtakunnallisen kyselyn metsäalan opiskelijoille, jolla kartoitetaan ammattikorkeakoulujen opetuksen tasoa ja löydetään joukosta paras metsäopettaja.

Opiskelijat ovat perustelleet Raition valintaa Vuoden Metsäopettajaksi mm. seuraavasti:

”Oppitunneilla on mukavaa ja turvallista olla, sillä hän ylläpitää tunnelmaa metsäisellä huumorilla ja rauhallisella olemuksella. Hänen rautainen asenteensa, sekä kokemus työelämästä takaavat opiskelijoille laadukkaan ja työelämälähtöisen opetuksen.”

Metsäalan opiskelijat julkistivat Vuoden Metsäopettajan 2024 METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n tilaisuudessa, joka pidettiin Metsäpäivien yhteydessä Vantaalla 24.10.2024.

Tunnustuksen saanut Jeppe yllättyi kovasti kunniasta, mutta tunsi kaiken kaikkiaan kiitollisuutta. ”Erityisesti tunnustuksessa lämmittää se, että tämän on opiskelijoiden valinta. Se on minulle henkilökohtaisesti iso juttu. Iso kiitos tunnustuksesta menee myös Evon yhteisölle, koska tätä työtä ei kukaan tee yksin. Koulutus tukee opettajaa, ja asiantuntevilta kollegoilta voi aina kysyä neuvoa, opastusta ja ohjausta. Ilman tätä tukea ja esikuntaa homma ei pelaa, ja kaikki nämä vaikuttavat opetuksen ja opiskelijan kokemuksien kokonaisuuteen.”

Oppitunneilla on mukavaa ja turvallista olla, sillä hän ylläpitää tunnelmaa metsäisellä huumorilla ja rauhallisella olemuksella.

Opiskelijoiden palaute

”Jeppe todella ansaitsee tämän tunnustuksen. Minulla on ollut ilo opettaa Jepen kanssa samoissa moduuleissa ja olen aina ihaillut hänen tapaansa kohdata opiskelijat. Hän välittää aidosti opiskelijoista ja auttaa heitä eteenpäin. Hän hyödyntää opetuksessaan rautaista kokemustaan metsäalalta ja on kiinni juuri tässä ajassa”, HAMKin metsätalouden koulutuksien koulutuspäällikkö Elise Stenroos sanoo.

Metsätalousinsinöörin tutkinnon voi suorittaa Suomessa HAMKin lisäksi Kaakkois-Suomen, Karelian, Tampereen, Lapin ja Novian ammattikorkeakouluissa. HAMKissa opiskelee tällä hetkellä n. 350 metsätalouden opiskelijaa sekä suomenkielisessä koulutuksessa että kansainvälisessä Sustainable Forest Management -koulutuksessa. Uusia opiskelijoita tulee alalle vuosittain noin 400 kaikkiin ammattikorkeakouluihin yhteensä. (Lähde: Vipunen)

Lue lisää metsätalouden koulutuksistamme alla olevien linkkien kautta

Lisätietoja:

Kirjaston asiakaspalvelu Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen kirjastossa ja puhelimitse numerossa +358 3 646 4700 on avoinna klo 9–12 keskiviikkona 20.11.
Voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen [email protected]
Lepaan kampuskirjasto on omatoimikäytössä. Varatut kirjat ja sisäposti kuljetetaan aamupäivällä.

Kaivosteollisuus on Sambian talouskasvun kannalta merkittävässä asemassa, mutta ympäristöasioissa, kuten kestävässä vesienhallinnassa, kaivosalalla on vielä ratkaistavia haasteita. Toteutimme yhteistyössä Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) kanssa koulutuskokonaisuuden sambialaisen Mopani Central Training Centerin (MCTC) kouluttajille. Koulutuskokonaisuuden avulla edistämme vesivarojen kestävämpää käyttöä Sambiassa.

Vesivarojen kestämätön hyödyntäminen eri aloilla, kaivostoiminta mukaan lukien, on rajoittanut ihmisten ja eläinten mahdollisuuksia saada puhdasta ja turvallista juomavettä. Kehitimme vesivarojen kestävämmän käytön edistämiseksi vesienhallinnan koulutuskokonaisuuden osaksi Mopani Central Training Centerin (MCTC) kaivosteollisuuteen keskittyvää laaja-alaista opetustarjontaa. Koulutuksen kehittämiseen ja pilotointiin osallistui yhdeksän MCTC:n kouluttajaa, joilla on asiantuntemusta vesienhallinnasta kaivosalalta, kuten kuivatuksesta ja vedenlaadun seurannasta. Kolmivaiheinen koulutus sisälsi verkko-opetusta, käytännön työpajan Sambiassa ja täydentäviä verkkokoulutuksia.

Koulutuksen kolme pääteemaa olivat kestävä vesivarojen hallinta yleisellä tasolla, vedenlaadun seuranta ja pumppaukseen liittyvät toiminnot. Rakensimme yhdessä osallistujien kanssa teemoista opetussuunnitelman, jota MCTC käyttää jatkossa tarjoamansa kolmiviikkoisen lyhytkurssin perustana. Aiheet valittiin Yhdistyneiden kansakuntien teollistamisjärjestön (UNIDO) toteuttaman osaamistarpeita kartoittavan selvityksen perusteella: UNIDO toimi myös hankkeen rahoittajana.

Järjestimme osallistujille yhteensä 12 verkkokoulutussessiota, joiden aiheina olevat esimerkiksi kaivosten vesistövaikutukset, ympäristöriskinarviointi ja pumpputyypin valinta. Verkkokoulutusten puolessa välissä toteutimme yhdeksän päivän käytännön työpajan Sambiassa MCTC:n tiloissa ja sen ympäristössä. Toimitimme koulutuksen yhteydessä koulutuskeskukselle myös vesiopetusvälineistön, joka jäi hankkeen jälkeen MCTC:n käyttöön. Työpajassa osallistujat toteuttivat vesiopetusvälineistöllä mm. pohjavesitutkimusta, vedenlaadunseurantaa ja erilaisten pumppujen käyttöä.

UNIDO Zambia – Developing a curriculum and delivering training of trainers on water in mining (Zambimine) –hankkeessa luomamme koulutusohjelma on Sambian kaivosteollisuudelle askel kohti kestävämpää vesienhallintaa. MCTC:n opetushenkilökunta voi tarjoamamme koulutuksen ja välineistön avulla kouluttaa jatkossa kaivosteollisuuden ammattilaisia kestävään vedenhallintaan, mikä edistää koko sambialaisen kaivostoimialan ympäristövastuullisuutta. Kasvattamalla kaivosteollisuuden toimijoiden osaamista tuemme pitkäjänteistä kestävää kehitystä tukevaa työtä. Työn avulla varmistetaan, että Sambian vesivarat säilyvät yhteisöjen ja luonnon hyvinvoinnin turvana myös tulevaisuudessa.

Kaivosvesistä mitattiin mm. virtausnopeutta.
pH-mittausten valmistelua.

Lisätietoja:

Miten yritykset ja opiskelijat voivat hyötyä erilaisista yhteistyö- ja rahoitusmahdollisuuksista? Tähän aiheeseen pureuduttiin FLASH-tapahtumassa Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) korkeakoulukeskuksella Hämeenlinnassa. 

Tapahtuman alussa rehtorimme Pertti Puusaari korosti uuden ajattelun ja yhteistyön merkitystä. Yritykset tarvitsevat lisää omia tuotteita ja viennin kasvua, ja HAMK tukee tätä tavoitetta rakentamalla yhteistyötä yritysten kanssa strategiansa mukaisesti. Esimerkiksi HAMKin opiskelijat tekevät jo nyt projekteja 200 yrityksen kanssa, ja määrän halutaan kasvavan.

Tutkimusyksikkömme HAMK Edun johtaja Martti Majuri esitteli muutamia HAMKin tunnuslukuja ja mahdollisuuksia, joita HAMK tarjoaa liiketoiminnan kehittämiseen. Lyhyesti sanottuna yritykset voivat osallistua kumppaneina tutkimushankkeisiimme, hyödyntää tutkimuspalveluitamme ja tehdä yhteistyötä opiskelijoidemme kanssa.

 

Tapahtumista puhtia oman yritystoiminnan kehittämiseen

Tapahtumassa kuultiin rahoitusmahdollisuuksista ja tulevista tapahtumista, kuten Rahalabra, Hämeen ekosysteemi Expo, Linna Business Tournament ja FRUSH. Rahoitusta on tarjolla erikokoisille ja elinkaarensa eri vaiheissa oleville yrityksille eri rahoitusinstrumenttien kautta.  

Myös opiskelijoita kannustettiin osallistumaan kehitysohjelmiin ja yritysturnauksiin, joissa heillä on mahdollisuus kehittää liiketoimintaansa ja voittaa merkittäviä palkintoja. Vielä on mahdollista ilmoittautua yleisöksi Linna Business Turnajaisiin ja FRUSH Startup Competition järjestetään jälleen 23.-24.4.2025. Opiskelijat voivat osallistua FRUSH Startup -kilpailuun lähettämällä enintään 3 minuutin pitchausvideon innovaatiostaan ja täyttämällä osallistumislomakkeen viimeistään 31.3.2025.  

Matkailualan Rahalabra järjestetään 19.11.2024 FYK Business Parkissa Forssassa, jossa matkailualan yritykset voivat tutustua yksityiseen rahoitukseen, julkiseen rahoitukseen ja muuhun rahoitukseen sekä kehittää rahoitussuunnitelmaansa. Häme Ecosystem Expo järjestetään 18.12.2024 Parkki Business Parkissa, jossa käsitellään rahoitusmahdollisuuksia, yrityksiä tukevia ekosysteemejä ja sitä, miten yhdessä luodaan parempaa liiketoimintaa. Yritykset saivat myös vinkkejä kansainvälistymiseen, immateriaalioikeuksien suojaamiseen ja tuotekehitykseen. 

Miten yritykset ovat ratkoneet TKI-tarpeitaan?

Tilaisuudessa esiteltiin myös yritysten kokemuksia TKI-yhteistyöstä. Esimerkiksi Anne Silmälä OlutMyllystä kertoi kurkkuoluesta, jonka idea syntyi HAMKin DIVA-hankkeessa. Olli Koskela HAMKista esitteli lehmien älykästä juomakonetta, jonka kehittämisessä HAMKin opiskelijat olivat mukana alkuvaiheessa. Jarmo Kastell Delva Oy:stä kertoi kone- ja laiteinvestoinneista ja niiden roolista tutkimuksessa. Hän korosti, että innovaation nopeus on olennaisen tärkeää, sillä ne, jotka pääsevät markkinoille ensimmäisenä, voivat menestyä, kun taas myöhään markkinoille tulevilla on vaikeuksia.  

Jasmin Heikkilä Code Ananas Oy:stä esitteli sovelluksen, jolla arjen ruokasirkusta ja jätehuoltoa voidaan helpottaa. Koska nelihenkisen perheen keskimääräinen vuosittainen ruokahävikki on noin 1600 €, tekoälyavustajan käyttämisellä on merkittävää potentiaalia jätteen vähentämisessä ja optimaalisempien ostovalintojen tekemisessä.

Kuusi ihmistä seisoo ja keskustelee yleisön edessä

Pienemmällä alueella on mahdollista tuntea kaikki keskeiset toimijat ja siten yhteistyö voi olla helpompaa ja tehokkaampaa.

Teemu Seppälä, Riihimäen kaupunki

Tapahtuman lopussa järjestetyssä paneelikeskustelussa käsiteltiin alueellisia yritysverkostoja ja ekosysteemejä, jotka tukevat TKI-toimintaa. Tuomo Kauha Hämeen ELY-keskuksesta ja Anastasia Kanervisto Linnankehityksestä vetivät keskustelua, johon osallistuivat Jari Jussila HAMK Design Factorysta, Outi Mertamo Linnankehityksestä, Anna Tasaranta Forssan Yrityskehityksestä ja Teemu Seppälä Riihimäen kaupungilta, Define-verkostosta. Keskustelussa korostui joustavuuden ja yhteistyön merkitys TKI-toiminnassa. Pienemmällä alueella on mahdollista tuntea kaikki keskeiset toimijat ja siten yhteistyö voi olla helpompaa ja tehokkaampaa Teemu Seppälä totesi.

Kaksi ihmistä hymyilevät ja katsovat kameraan. Taustalla RUN-Eurooppa-yliopiston ja HAMKin messukalusteita.
Tapahtumassa oli mahdollista vierailla ständeillä. Opiskelijamme Susanna Kuisma ja RUN-EU-projektiassistanttimme Milla Räty kertoivat RUNin mahdollisuuksista.

Tapahtuma oli osa RUN-EU Innovation Day -tapahtumia ja sen järjesti Team Finland Häme -verkosto, johon kuuluvat HAMK, Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Linnan Yrityskehitys Oy, Forssan Yrityskehitys, Hämeen liitto, Hämeen yrittäjät, Janakkalan Yrityskehitys ja Hämeen kauppakamari. Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna ensi kertaa, mutta siitä on tarkoitus tehdä vuosittainen tapahtuma.

Nähdään ensi vuoden FLASH-tapahtumassa!

Onko aikaansaaminen vaikeaa? Tule mukaan opiskelupajoihin Hämeenlinnan kampuksella! 

Kirjasto on mukana opiskeluhyvinvointipalveluiden järjestämissä opiskelupajoissa Hämeenlinnan kampuksella. Pajassa voit tehdä omia tehtäviäsi ja kysyä meiltä apua tiedonhakuun tai vinkkejä lukemisen helpottamiseen!

Kirjasto on mukana pajoissa 13.11., 27.11. ja 11.12. Paja järjestetään tilassa Vi-S-112 klo 14–16.