
Tiimejä vahvistava älyvaate
Tiimejä vahvistava älyvaate – kaksikäyttö
e-urheilu ja puolustus

Hankkeen tiedot
Hanke | Tiimejä vahvistava älyvaate – kaksikäyttö e-urheilu ja puolustus |
Kesto | 01.12.2024 – 30.11.2026 |
Toteuttajat | Hämeen ammattikorkeakoulu, HAMK Tech -tutkimusyksikkö |
Rahoittajat | Innovaatiorahoituskeskus Business Finland |
Budjetti | 696 647 € |
Tiimejä vahvistava älyvaate -hankkeessa jatkokehitetään älyvaatteita, jotka tukevat tiimien toimintaa ja suorituskykyä e-urheilussa ja puolustusalalla. Tavoitteena on valmistautua prototyyppien kaupallistamiseen sekä luoda pohjaa uuden kasvuyrityksen perustamiselle.
Kosketuksella on tärkeä rooli perinteisessä urheilussa. Joukkueen välillä tapahtuva kosketus, kuten ylävitoset, kivet, olalle taputukset ja halaukset viestivät luottamusta, tunnetta ja vahvistavat sosiaalisen yhteyden kokemusta. Kosketus keskeisenä nonverbaalisen viestinnän kanavana on olennainen osa menestyvien joukkueiden toimintaa ja sillä on positiivinen vaikutus tiimityöhön ja suoriutumiseen.
Hankkeessa keskitytään HAMKissa kehitettyjen kahden eri älyvaatteen jatkokehittämiseen sekä kaupallistamiseen valmistautumiseen. Älyvaatteista Spiritus Ludi on e-urheilutiimeille suunniteltu älyhiha, joka mahdollistaa tsemppaamisen kosketuksen avulla etäpelitilanteissa. Ripple on levollisuutta lisäävä ja tiimin yhteyden kokemusta vahvistava älyvaate, joka on rakennettu Spiritus Ludin teknologia-alustan päälle.
Hankkeen kolme tavoitetta ovat:
1) Proof-of-concept prototyyppien käyttäjätestaus e-urheilijoilla
Käyttäjätestauksissa tavoitteena on kehittää Spiritus Ludi -prototyyppi etätestaukseen sopivaksi ja suorittaa kenttätestaus e-urheilijoilla etäpelitilanteessa Suomessa ja Saksassa. Ripple-prototyypin testaus on tavoitteena suorittaa samapaikkaisilla e-urheilutiimeillä. Sekä toteuttaa Spiritus Ludin ja Ripple prototyyppien tarve- ja soveltuvuustestaus puolustusalalle.
2) Kaupallistamiseen valmistautuminen
Tavoitteena on kaupallistamisen ja asiakasarvon määrittäminen, liiketoimintamallien, tuotteistukseen ja tuotannollisuuteen liittyvät sekä rahoitusmallien kartoitus.
3) Valmennus ja aineettomien oikeuksien selvitys ja vahvistaminen
Tavoitteena on lisätä osaamista kaupallistamisesta ja yrittäjyydestä sekä aineettomien oikeuksien suojaaminen.
Kohderyhmä
Hankkeen keskeisimmät kohderyhmät ovat e-urheilijat ja sotilaat.
Älyvaatteet
ENTÄ JOS VOISIMME LÄHETTÄÄ DIGITAALISIA ”YLÄVITOSIA” ETÄTIIMISSÄ?
Spiritus Ludi on älyvaate, jonka avulla voidaan jakaa kannustavia kosketuksia etänä pelaavan e-urheilutiimin sisällä.
Parhaiten suoritutuvat urheilutiimit ilmaisevat enemmän sosiaalisia kosketuseleitä kuten ”ylävitosia”, ”kiviä” ja taputuksia, kuin huonommin suoriutuvat tiimit. E-urheilussa tiimit, myös ammattitasolla, harjoittelevat ja kilpailevat etänä toisistaan eli omissa asunnoissaan jopa eri puolella maailmaa.
Spiritus Ludi mahdollistaa kosketuseleet etänä pelaavalle e-urheilujoukkueelle. Se on älyhiha, joka lähettää ja vastaanottaa kosketuksia reaaliajassa. Kun pelaaja koskettaa hihaa, lähettää se kosketusviestin yhtäaikaisesti kaikkien tiiminjäsenten älyhihoihin. Älyhihat on yhdistetty mobiilaitteessa olevaan sovellukseen, joka huolehtii kosketusviestien välittymisestä pelaajien välillä.
Spiritus Ludi on testattu useilla e-urheilujoukkueilla ja sen on todettu lisäävän pelaajien välistä yhteyttä. Tämä synnyttää positiivisia tunteita ja vaikuttaa edelleen pelisuorituksien paranemiseen.
ENTÄ JOS MEILLÄ OLISI PAREMPI TIIMIHENKI HENGITTÄMÄLLÄ SAMAAN RYTMIIN?
Ripple on älyhiha, joka kosketuksen avulla auttaa e-urheilujoukkueen jäseniä rauhoittamaan ja samanaikaistamaan hengitystä.
E-urheilijat voivat kokea voimakasta stressiä, jännitystä, ahdistusta sekä liian korkeaa innostusta ennen peliä ja sen aikana. Näillä tekijöillä on vaikutusta joukkuehenkeen ja suorituskykyyn.
Ripple on toispuoleinen älyhiha, joka väreilevästi silittää pelaajan käsivartta ohjaten samalla rauhoittamaan hengitystä väreilyn tahtiin. Rippleä käytetään ennen peliä ja kierrosten välisillä tauoilla. Kun silittävä väreily on päällä, koko joukkue hengittää samaan rytmiin. Tämä vähentää stressitasoja ja voi vahvistaa pelaajien välistä yhteyttä, yhteistyötä sekä suorituskykyä.
Hankkeen tulokset
Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:
Yhteystiedot
Projektipäällikkö:
Satu Jumisko-Pyykkö
Projektikoordinaattori:
Heidi Kerkola
Käyttäjäkokemus:
Satu Jumisko-Pyykkö
Eveliina Toivonen
Design:
Wilho Rönkä
Nina Kyber
Elektroniikka kehitys:
Gert Hattingh
Zahangir Khan
Teemu Salo
Sovelluskehitys:
Brian Scothcer
Kaupallistaminen:
Ilkka Kaikuvuo
Jyri Leinonen
Heidi Kerkola










Jyri Leinonen
Startup asiantuntija
Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö
