Kehitämme uutta koulutusmallia teknologia-aloille

Kehitämme JATKOT-hankkeessa työelämälähtöistä, aidosti osaamisperustaista, korkeakoulututkintoon tähtäävää, jatkuvan oppimisen koulutusmallia teknologia-aloille.
Tavoittelemme paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Haluamme vastata Kanta-Hämeen ja Kymenlaakson alueella tekniikan alojen osaajapulaan. Tuemme yrityksiä kehittymään oppimisympäristöinä, joissa huomioidaan fyysisten, henkisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutus osaamista kehittävään kulttuuriin.
Kehitämme tutkintotavoitteista korkeakoulutusta ja jatkuvan oppimisen malleja kahdella tavalla. Ensimmäinen kehittämiskohde on työelämälähtöisesti suoritettavat korkeakouluopinnot, joita pilotoidaan sekä meillä Hämeen ammattikorkeakoulussa että Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (XAMK). Toinen kehittämiskohde on 30 opintopisteen laajuiset osaamisperustaiset valintaopinnot, jotka suoritettuaan opiskelija voi hakea siirtoa tutkinto-opiskelijaksi.
Miten JATKOT-malli toimii?
Opiskelijat ovat ohjautuneet HAMKin pilottiryhmään rakennusalan yhteistyöyrityksistä. Osaamisperustaisten valintaopintojen idea onkin, että opintoja suorittaessaan opiskelija on jo työsuhteessa oman alansa yritykseen. Yritys sitoutuu osaltaan mahdollistamaan opiskelijan opintojen etenemisen muun muassa nimeämällä opiskelijalle mentorin. JATKOT-mallissa yrityksen tarjoama tuki on opiskelijalle tärkeää työelämälähtöisen oppimisen tapahtuessa sekä työssä, että työn ohessa. Jaamme yritysten kanssa yhteiset tavoitteet: ratkaisujen löytäminen työvoiman saatavuuden haasteisiin ja työssä olevien kynnyksen madaltaminen jatkuvaan oppimiseen osallistumiseen.
Saimme valintaopintojen pilotointivaiheen rakennusmestarikoulutuksessa loppuvuodesta päätökseen, ja noin puolet pilottiryhmässä aloittaneista opiskelijoista on siirtynyt tutkinto-opiskelijoiksi. Havaitsimme pilotoinnin aikana kehittämistarpeita ainakin valintaopintojen sisällössä, toteutustavassa sekä aikataulutuksessa. Toimivia käytäntöjä on myös muodostunut ja käytämme niitä jatkokehittämisen perustana.
Yhteistyö yritysten kanssa on ollut hedelmällistä, sillä monia vastaan tulleita haasteita olisi ollut vaikea havaita ilman korkeakoulun ulkopuolisen tahon tekemiä huomioita. Pilottiryhmän opiskelijat ovat opiskelleet motivoituneesti ja ahkerasti osallistuen omalla panoksellaan rakennusalan korkeakoulutuksen kehittämiseen. Saimme valintaopintojen pilotointivaiheesta paljon arvokasta kokemusta, jonka pohjalta voimme jatkaa osaamisperustaisen valintaväylän suunnittelua.
Palautteen kerääminen on ensiarvoisen tärkeää
Kehittämämme koulutusmallin jatkuva arviointi ja palautteen keruu on ensiarvoisen tärkeää tavoitteiden toteuttamisen seurannan ja toimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta. Keräämme palautetta kolme kertaa niin opiskelijoilta, opettajilta kuin yrityksissä toimivilta mentoreilta. Toteutimme viimeisimmän palautekierroksen marras-joulukuussa, ja pääsimme tarkastelemaan palautteen yhteenvetoja tammikuussa.
Kyselyn vastauksissa korostuivat eri vastaajaryhmien erityistarpeet, mutta niissä on havaittavissa tiettyjä yhdistäviä tekijöitä. Opiskelijat, opettajat ja mentorit tunnistivat, että pilotin edetessä on tapahtunut positiivista kehitystä, ja joitakin alun haasteita on pystytty yhdessä ratkomaan. Myös ilo oppimisesta ja uuden oivaltamisesta sekä työpaikkojen oppimismyönteinen ilmapiiri välittyi eri vastaajaryhmien kokemuksista. Kehityskohteiksi vastaajat tunnistivat erityisesti työelämälähtöisten opintojaksojen toteutuksen suunnittelun, arviointiprosessin selkeyttämisen sekä eri osapuolten välisen viestinnän selkiyttämisen. Ymmärrettävästi omat haasteensa opiskelulle tuovat myös ulkopuoliset tekijät, kuten taloussuhdanteen vaikutus työllisyystilanteeseen sekä työpaikkojen aika- ja resurssihaasteet.
Laajemmin jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä ajatellen yritysten mentoreilta saaduissa palautteissa nousee havaintoja siitä, että osaamisen kehittämisen mahdollisuudet työpaikalla ovat näkyneet parhaimmillaan henkilöstön sitoutuneisuuden parantumisena ja heijastuneet myös laajemmin: henkilöstössä on syntynyt kiinnostusta oman osaamisen kehittämistä ja korkeakouluopiskelua kohtaan.
XAMKissa ensimmäiselle pilottiryhmälle suunnatun kyselyn tulokset on analysoitu ja julkaistu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Metsä, ympäristö ja energia -vahvuusalan vuoden 2024 vuosijulkaisussa.
Kohti mallien arviointia ja hyvien käytänteiden levitystä
Jatkamme koulutusmallin pilotointia vielä kevään 2025 ajan. Pilotoinnin lopuksi kokoamme yhteen kaikki jatkuvana palautteena kerätyt kokemukset, kolmen palautekyselykierroksen tulokset sekä hanketoimijoiden näkemykset kahdessa arviointityöpajassa. Työpajojen jälkeen laadimme lopulliset työelämälähtöiset AMK- sekä YAMK-tutkintoon johtavat koulutusmallit. Samalla valmistelemme julkaistavaa jatkuvan oppimisen opasta. Järjestämme myös kaksi webinaaria kaikille aiheesta kiinnostuneille syksyn ja loppuvuoden aikana.
Tästä on kyse
Kehitämme työelämälähtöisen, aidosti osaamisperustaisen, korkeakoulututkintoon tähtäävän, jatkuvan oppimisen koulutusmallin teknologia-aloille. Uuden koulutusmallin avulla madalletaan etenkin työssä olevien osallistumiskynnystä jatkuvaan oppimiseen, kun osaamisen kehittämistä ja osoittamista voidaan toteuttaa työn ohessa sekä ajasta ja paikasta riippumattomasti digitaalisilla alustoilla.
- Jatkuvan oppimisen työelämälähtöinen koulutusmalli tekniikan aloille – JATKOT -hanke toteutetaan aikavälillä 1.1.2023-31.12.2025
- Hanketta osarahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ESR+
- Toteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia

Lisätietoja:
