Vuoden alumni Vesa Linja-aho: ”Maailmassa on pulaa aikaansaavista ja sitkeistä ihmisistä”
HAMKin vuoden alumni Vesa Linja-aholla on opiskelijoille lohdullinen viesti. Tekoäly ei vie töitäsi, jos opettelet perusasiat kunnolla ja jostain aiheesta vähän ylikin. Siten miltei kenestä tahansa voi tulla asiantuntija, jolle media soittaa – kuten se soittaa Vesalle, kun halutaan tehdä juttua sähköautoista.
Tämä tuntuu hirveän pahalta sanoa, vuoden alumniksi valittu Vesa Linja-aho pahoittelee alkuun. Kysymys on kuulunut, miten tullaan siksi asiantuntijaksi, jolle toimittajat soittavat.
”Olisi kivaa, jos se tapahtuisi vuodessa. Mutta se vaatii useamman vuoden ja rauhaa opetella perusasiat kunnolla, eli esimerkiksi kaikkien mahdollisten kirjojen lukemisen aiheesta jollain tasolla. Toisekseen Suomessa on vähän niin, että jos olet kirjoittanut jostain aiheesta kirjan, olet sen jälkeen aiheen asiantuntija”, Linja-aho naurahtaa.
Linja-ahon tapauksessa asiantuntemukselle on katetta, sillä hän on oman perehtyneisyytensä ansiosta päässyt vaikuttamaan sähköistä liikennettä koskevaan valtakunnalliseen päätöksentekoon monissa eri työryhmissä. Hän myös onnistui löytämään tarpeeksi kapean sektorin ja tarpeeksi alkuvaiheessa, joten kilpailua ei ole ollut liiaksi. Ja kirjoittamaan ne pari kirjaa.
”Toimittajat ovat myös vähän laiskoja keksimään haastateltavia. Olen tarkoituksella useamman kerran kieltäytynyt haastattelusta ja suositellut jotain toista asiantuntijaa. Jos vastaus sähköauton akkujen kestosta tulee aina minun suustani, voi tulla käsitys, että se on minun mielipiteeni, eikä tieteellinen konsensus.”
Erikoisala löytyi harjoittelussa
Linja-ahon asiantuntemus juuri sähköautoista on oikeastaan sattuman tulos, johon johtivat hänen pedagogiset opintonsa HAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
”Päädyin HAMKiin, koska opintokokonaisuus oli täällä järkevin. Lisäksi verkko-opinnot oli hyvin toteutettu, vaikka sen aikaiset tekniset välineet olivat vähän kuraa”, Linja-aho muistelee.
Opintoihin kuuluva harjoittelu järjestyi töihinsä hukkuvan autoelektroniikan lehtorin apuna Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Linja-aholle tuli paljon opetusvastuuta. Pian hän huomasi pitävänsä aihepiiristä ja saavansa opiskelijoilta hyvää palautetta.
Päädyin HAMKiin, koska opintokokonaisuus oli täällä järkevin.
Sähkötekniikka laajemmin oli kylläkin kiinnostanut jo pienestä pitäen, sillä lempiharrastuksia oli purkaa jokin laite tai lelu osiin. Joululahjaksi saadussa Keksijän käsikirjassa kiinnostavin osio koski elektroniikkapiirien toimintaa, ja yläasteikäisenä hän oli jo siirtynyt alan englanninkieliseen kirjallisuuteen.
”Suosikkini oli The Art of Electronics, jossa pääsi pitkälle jo perus plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskuilla.”
Niin entisenä opettajana kuin tuoreena vuoden alumnina Vesa haluaa antaa nyt opiskeleville neuvon: jos ei pidä itseään hirveän fiksuna, niin sitä voi kompensoida käyttämällä aikaa jonkin tietyn asian haltuunottoon.
” Maailmassa on rahaa riittävästi, pulaa on lähinnä aikaansaavista ja sitkeistä ihmisistä.”
Harjoiteltuaan itse vuosikausia, Vesa tekee nyt väitöskirjaa sähköautojen turvallisuudesta. Hän löytää itsestään helposti hamkilaisittain ilmaisten maailman parastajan.
”Autan esimerkiksi latauspistevalmistajia suunnittelemaan turvallisempia tuotteita. Toisaalta yritän vahvistaa ihmisten oikeaa käsitystä riskeistä, mitä liittyy sähkölaitteiden lataamiseen. Akkupalot ovat vaikeita sammutettavia, mutta niitä tapahtuu kuitenkin todella vähän”, hän rauhoittelee.
Voisin palata opettajaksi työn vaikuttavuuden takia.
Vaikka sähköturvallisuuden ja sähköautojen maailma on nyt vienyt mennessään, Linja-aho ei sulje pois mahdollisuutta olla taas jonain päivänä täysiaikainen opettaja.
”Voisin palata opettajaksi työn vaikuttavuuden takia. Voit siirtää omaa tietotaitoasi kerralla 30 tai 300 ihmiselle eteenpäin. Vierastan myös sitä, että perinteisiä opetusmetodeja morkataan. Kuunteleminen ja muistiinpanojen tekeminen on tehokasta, ja edelleen kirjoitettu teksti on tutkitusti paras tapa välittää informaatio aivoille. Ei välttämättä jokin videon katselu.”
Pätevä voi aina päteä
Linja-aho on viime aikoina tehnyt tavallaan paluun HAMKiin, sillä häntä päädyttiin – yllätys yllätys – suosittelemaan asiantuntijaksi HAMKin projektiin, jossa luodaan Uruguayhin sähköisen liikenteen opetussuunnitelmia eri kouluasteille ja opettajille. Hänellä on entisenä opettajana näkemystä opintojen verkkototeutuksista, mutta ensisijaisesti hän konsultoi opetussisältöjä sähköisen liikenteen asiantuntijana.
”Nyt on kahdesti käyty paikan päällä, ja projekti on ollut mielenkiintoinen. Uruguay on liikenteen sähköistämisessä takamatkalla vaikkapa Suomeen nähden, mutta siellä suhtaudutaan aiheeseen myönteisesti, toisin kuin öljynviejämaissa.”
Projektissa olevat HAMKin työntekijät kertovat, että opiskelijapalaute ohjelmasta on ollut “loistavaa”, ja Linja-ahon nimen mainitseminen on avannut ovia yrityksissä.
Ylipäätään ylistyssanoista ei tahdo tulla loppua, kun pyysimme henkilökunnaltamme ehdotuksia vuoden alumniksi perusteluineen. Suomen johtava asiantuntija alalla. Tunnettu myös kansainvälisesti alan foorumeissa. Tehnyt paljon opetussuunnitelmatyötä sähköautoiluun liittyen, lainvalmistelua, kansainvälisiä sähköturvallisuusnormeja, pörssiyhtiökonsultaatioita. Ajatukset verkkokurssin ratkaisuista olivat tosi hyviä ja selkeitä. Valloittava persoona. Hyvin aktiivinen kommunikoija, ja hän ei epäröi tuoda mielipiteitään julki.
Ja tosiaankin, Linja-aho on huomattavan ahkera sanomalehtien mielipideosastolle kirjoittaja, aiheiden vaihdellessa liian meluisista junanvaunuista kännyköiden käyttöön oppitunneilla.
”Välillä tulee se havainto, että hetkinen, tämä pointti ei ole ollut vielä julkisuudessa, vaikka tämä on mielestäni oikea, tai ainakin perusteltu.”
Kaikissa opettajissa asuu pieni pätijä? Linja-aho innostuu heti.
”Joo joo, ihan oikein päätelty! Haluaa päästä kertomaan, jos mielestään tietää sen oikean vastauksen. Ja jos oikeasti tietää, ei ole pelkästään oikeus, vaan velvollisuuskin kertoa se.”
Vesa Linja-aho
- HAMKin vuoden alumni 2024. Suorittanut pedagogiset opinnot HAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa v. 2009.
- Konsultoi paraikaa asiantuntijana HAMKin projektissa, jossa luodaan Uruguayhin sähköisen liikenteen opetussuunnitelmia eri kouluasteille ja opettajille.
- Pohjakoulutukseltaan sähkötekniikan ja elektroniikan diplomi-insinööri. Lisäksi matematiikan ja tietotekniikan aineenopettajan pätevyys sekä taloushallinnon erikoisammattitutkinto.
- Tohtorikoulutettava Aalto-yliopistossa. Tuleva väitöskirja käsittelee uusien teknologioiden, kuten sähköautojen, turvallisuutta.
- Toimii tällä hetkellä vapaana sähköalan konsulttina. Työskennellyt aiemmin mm. tutkijana ja yliopisto-opettajana Teknillisessä korkeakoulussa (nyk. Aalto-yliopisto), autoelektroniikan lehtorina Metropolia-ammattikorkeakoulussa ja sähköalan standardointijärjestö SESKOn ryhmäpäällikkönä.
- Kirjoittanut tietokirjat Litiumioniakkutekniikka, Sähkö- ja hybridiajoneuvojen sähkötyöturvallisuus, Ostaisinko sähköauton sekä juuri ilmestynyt Akkuenergiavarastot (yhdessä neljän muun kirjoittajan kanssa).