Teimme Puutarha-alan kauppa, neuvonta ja toimitusketjut -moduulissa koko moduulin mittaisen projektityön Saarelman Puutarhalle. Projektityön aluksi kuvasime yrityksen merkittävimmät asiakasprofiilit, joita pyrittiin huomioimaan projektityön eri vaiheissa muotoilemalla asiakkaan kohtaaminen, neuvonta, tavoiteltu brändi sekä myymälä ilme ja toiminnallisuus mahdollisimman asiakaslähtöiseksi. Kehittämiskohteita kehitysideoineen havainnollistettiin valokuvin, piirroksin ja kaavioin. Tavara-, asiakas- ja tietovirtojen osalta etsimme pullonkauloja, joissa syntyy hukkaa. Hukan pienentämiseksi tekimme toimintaa parantava kehittämisehdotus hyödyntämällä opittuja Lean-työkaluja.
Projektitöiden tekeminen oikeille yrityksille innostaa ja motivoi opiskelijoita. Samalla yrittäjät saavat ulkopuolisten tekemiä konkreettisia ja rakentavia kehittämisehdotuksia, joilla voivat halutessaan parantaa yrityksensä toimintaa ja kannattavuutta.
Pasi Käkelä
Lehtori
Puutarhatalous