Hyppää sisältöön
Etusivu HAMKin opiskelijalle voitto liikennealan suuressa kilpailussa

HAMKin opiskelijalle voitto liikennealan suuressa kilpailussa

Liikennealan opiskelija Mari Röman oli mukana voittajajoukkueessa ja kaksi muuta HAMKilaista pääsivät joukkueineen kunniamaininnoille 72 tunnin liikennehaasteessa, toimialan suuressa opiskelijakilpailussa.

Jo kymmenettä kertaa järjestetyssä kilpailussa eri oppilaitoksista tulevat opiskelijat jaettiin sekaryhmiin, joissa heillä oli 72 tuntia aikaa yhdessä pohtia uusia näkymiä kaupunkien ja liikenteen kehitykseen.

– Oli tosi mielenkiintoista päästä oikeasti vapaasti suunnittelemaan ja ideoimaan melkeinpä ihan mitä vain! Aikataulu oli tiukka ja tosi paljon piti saada aikaan niin pienessä ajassa. Sinänsä viikko oli helppo, koska koko oma aikataulu oli tyhjennetty vain ja ainoastaan haastetta varten. Normaalina kouluviikkona tehtävien seassa pitäisi muistaa opiskella montaa asiaa kerrallaan, liikkua, nukkua, tavata ystäviä, käydä harrastuksissa ja töissä yms. Nyt aikataulu oli yksinkertainen, ei tarvinnut huolehtia ”sivuseikoista” sillä kaikki mitä teimme, keskittyi haasteeseen, Mari Röman kertoo.

Tänä vuonna haasteena oli suunnitella Helsinkiin ja Tampereelle tulevaisuuden regeneratiivisia kaupunginosia, jotka parantavat ympäristön tilaa ja edistävät luonnon monimuotoisuutta, unohtamatta houkuttelevaa kaupunkielämää ja toimivia matkaketjuja.

Kilpailuviikon voitosta kisasi yli 100 opiskelijaa viidestä eri korkeakoulusta. HAMKista mukana oli neljä liikennealan opiskelijaa.

– Hienointa oli päästä kuulemaan muiden ihmisten ajatuksen juoksua ja samalla tuulettamaan omia aivoja. Ensinnäkin opin uusia tapoja ajatella ja lähestyä asioita, leikkimielisyyden sekä kokeilun kautta. Toisekseen saimme hiukan esimakua siitä, millaista oikeasti töissä olisi. Sielläkin olisi tiukat aikataulut ja kattava esitys pitäisi saada pienessä ajassa kasattua ja esitettyä asiakkaalle. Eli aikataulutusta sekä produktiivisuutta, jokainen tunti on tärkeä! Sen vuoksi olimmekin toimistolla aamu kahdeksasta ilta kymmeneen! Pääsimme myös tutustumaan Rambollin Tampereen toimistoon mikä oli aika siistiä, Röman kuvailee.

Kuusihenkinen voittajajoukkue ideoi Tampereen Kaukajärvestä ihmisläheisen, moduulipohjaisen hygge-kaupunginosan, ja esitti ideansa luovasti muun muassa näytelmää hyödyntäen.

72 tunnin liikennehaasteen voittajaksi valittiin joukkue Realitikka, jossa olivat projektipäällikkönä toiminut Emmi Räikkönen, Benjamin Anderson, Ristomatti Jönkkäri, Teemu Heino, Eero Sädemäki ja HAMKin liikennealan insinööriopiskelija Mari Röman.

HAMKissa liikennealaa opiskeleva Mari Röman toinen oikealta.

– Meidän ryhmädynamiikkamme toimi heti! Ja juuri sen takia, kun olimme eri taustoista, jokaisella oli jotain mitä tuoda kokonaisuuteen. Uskon että ryhmän sisäinen mieletön luovuus ja tasapainona realistisuus oli syy siihen, miten saimme lentävistä ideoistamme niin toimivat. Mukanamme oli koko ajan pieni leikkisyys, jonka koen olleen avain moneen lopullisessa työssämme nähtyyn ideaan. Esimerkiksi kun mietimme hetken, että suunnittelemamme Kaukajärven junapysäkkihän tarvitsee oman kuulutuksensa. Ei kestänyt kauaa, kun Reidar Wasenius oli haettu LinkedInistä ja viesti lähetetty mahdollisesta osallistumisesta. Loppujen lopuksi saimme Reidarin ääniviestin kuulutuksesta! Eli opetuksena, mitään ei voi saada, ellei kysy, Röman kuvailee.

Voittajajoukkue palkittiin ensi kevään Liveable Cities -opintomatkalla Kööpenhaminaan.

Röman lähti kilpailuun alun perin mukaan jännittynein tunnelmin.

– Näin liikennehaasteesta jo viime vuonna jotain mainosta ja ajattelin että tuo kuulostaa todella hauskalta tapahtumalta. Kilpailu ajatuksena jännitti itseäni, sillä olen hyvin sisäänpäin suuntautunut. Jännitti todella paljon se, että joudun täysin vieraiden ihmisten kanssa ryhmään, missä meidän pitää todella pienessä ajassa saada voiton arvoinen työ valmiiksi. Nyt vuotta myöhemmin ajattelin, että mitä menetän, jos osallistun tai jos en osallistu, Röman pohtii.

Röman toivoi pääsevänsä kilparyhmään, jossa olisi ihmisiä, jotka ovat vähintään yhtä innostuneita alasta kuin hän itse.

– Ja niin pääsinkin! Mitä ikinä odotuksia minulla oli, ne täyttyivät tuhatkertaisesti, Röman innostuu.

Myös muut HAMKilaiset menestyivät

HAMKin viidestä kilpailuun osallistuneesta liikennealan opiskelijasta myös muut menestyivät, kun Römanin lisäksi myös kahden muun hamkilaisen ryhmät saivat tuomaristolta erityismaininnat Helsingin Malmin ja liikenteen erilaisten käyttäjien yhteisöllisestä ja esteettömästä kehittämisestä.

Kuvassa vasemmalta erityismaininnan saaneet Milla Hirsimäki ja Suvi-Tuulia Kamppinen, sekä Jere Sinivuori, kaikki HAMKin liikennealalta.

Rambollin koordinoima 72 tunnin liikennehaaste on kaupunkikehitykseen ja liikenteeseen keskittyvä hackathon, jossa on suunniteltu ratkaisuja aitoihin ongelmiin jo kymmenen vuotta. Tänä vuonna mukana oli opiskelijoita HAMKista, Aalto-yliopistosta, Helsingin yliopistosta ja Tampereen korkeakouluyhteisöstä.

Haasteen järjesti yhdessä oppilaitosten kanssa laaja joukko toimijoita: Helsingin ja Tampereen kaupungit, Väylävirasto, HSL, Fintraffic, Solita, OnniBus, Telia, HappyOrNot ja ITS-Finland.