Osaamiskartoituksen pohjalta rakentui työelämälähtöinen vaatetus- ja muotialan opintotarjonta
Hämeen ammattikorkeakoulun ja Ammattiopisto Tavastian yhteistyönä on koottu työelämälähtöinen vaatetus- ja muotialan kohderyhmälle soveltuva opintotarjotin, josta osallistuja voi valita uratavoitteidensa mukaisen kokonaisuuden. Opintotarjotin pohjautuu VASTE-hankkeessa keväällä 2023 toteutettuun valtakunnallisesti toimivien vaatetus- ja muotialan yritysten osaamistarvekartoitukseen.
Hämeen ammattikorkeakoulun, Ammattiopisto Tavastian ja Planning Pajunen Oy:n yhteistyönä toteuttamassa osaamistarvekartoituksessa tehtiin 15 vaatetus- ja muotialan yrityksen haastattelukierros, jonka tavoitteena oli täsmentää alan yritysten rekrytointi- ja lisäkoulutustarpeita. Selvityksen mukaan kaikilla siihen osallistuneilla yrityksillä on rekrytointitarvetta seuraavan viiden vuoden aikana melko tasaisesti tuotannon, tuotekehityksen ja muotoilun sekä myynnin- ja markkinoinnin tehtävissä.
Yrityksen näkökulmasta kiinnostavimmiksi koulutusteemoiksi nousivat muotialan digitalisaation mahdollisuudet, verkkokauppaosaaminen, vastuullinen brändi ja uudet liiketoimintamahdollisuudet sekä tuotekehitys- ja laatuprosessiin liittyvät teemat. Digitalisaation osalta 3D-osaaminen nostaa osaamistarpeita sekä suunnittelun että myynnin puolella. Verkkokaupassa korostuu myyntidatan analysoinnin tärkeys sekä kanavan kyky toimia nimenomaan myyntikanavana. Vastuullisuus huomioidaan myös tuotesuunnittelussa ja materiaalivalinnoissa, jossa korostuvat vastuullinen ostotoiminta sopimuksineen, kiertotalouden huomiointi sekä materiaalitestaukset. Tuotekehityksen ja laadun näkökulmasta esiin tuotiin mm. sourcing-ostamisen dokumentit sekä prosessien laadukas läpivienti.
Työelämälähtöinen opintotarjotin vaatetus- ja muotialalle
Osaamistarvekartoitukseen pohjautuen koottiin työelämälähtöinen koulutustarjotin neljän pääteeman alle, jossa osallistuja pääsee kehittämään ja täydentämään osaamistaan omien uratavoitteidensa mukaisesti. Kohderyhmänä ovat ensisijaisesti työssä ja työvoiman ulkopuolella olevat vaatetus- ja muotialan toimijat, jotka haluavat uudistaa osaamistaan, parantaa työmarkkina-asemaansa tai edetä urallaan uutta osaamista vaativiin tehtäviin.
Haku koulutukseen on käynnissä 20.8.2023 asti, ja nämä maksuttomat opinnot ovat suoritettavissa ajalla 1.9.2023-31.1.2024. Suurin osa opintojaksoista on verkko- ja etätoteutuksia, mutta tarjonnassa on myös kädentaitoa ja ammattiosaamista vahvistavaa lähiopetusta Hämeenlinnassa sekä tilaisuuksia verkostoitumiseen.
Vastuullisesti kehittyvä vaatetus- ja muotiala -koulutustarjotin
TEEMA 1. Tuotekehitys ja laatuprosessi
Kestävän kehityksen näkökulmat ovat kasvava osa yritysten tuotekehitystä. Tuotekehitysosaaminen on yritysten ydintoimintaa. Se käsittää koko toimintaketjun suunnitelmasta tuotteeksi sisältäen myös laatuprosessin. Tässä teemassa on mahdollisuus kehittää ajankohtaista osaamista tuotekehityksen, hankintaketjujen ja teollisen valmistuksen työtehtävistä.
- Tuotekehitys ja teollinen tuotanto, 3 op (HAMK)
- Vastuullinen arvoketju ja ostotoiminta, 3 op (HAMK)
- Teollisen tuotannon konekanta ja huolto, 15 tuntia (Tavastia)
- Perehdytys teolliseen tuotantoon, 30 tuntia (Tavastia)
TEEMA 2. Uudistuva vaatetus- ja muotiala
Muotiala elää murroskauttaan kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa ja lisäten vastuullisen muodin kysyntää. Muotoiluajattelun kautta lisätään ymmärrystä kuluttajista ja niistä arvoista, joista asiakas on tuotteessa valmis maksamaan. Tässä teemassa perehdytään myös vaatetus- ja muotialan uusiin liiketoimintamalleihin ja ratkaisuihin.
- Muotoiluajattelu vaatetus- ja muotialalla, 3 op (HAMK)
- Vaatetus- ja muotialan uudet liiketoimintamallit, 2 op (HAMK)
- Kestävä tuotesuunnittelu ja kehitys vaatetus- ja muotialalla, 5 op (HAMK)
TEEMA 3. Muotialan digitalisaatio
Digitalisaatio muuttaa alaa laajasti, kun kauppa siirtyy verkkoon. Osaamistarpeet laajenevat uusien digitaalisten työkalujen hallintaan niin suunnittelijoille, markkinoijille kuin kuluttajillekin.
- Digitaalisen tuotekehityksen perusteet, 5 op (HAMK)
TEEMA 4. Muotikaupan toimialaosaaminen
Muotialan myyjän laaja-alainen osaaminen varmistaa asiakastyytyväisyyden sekä kuluttajan sitoutumisen myymälän palveluun ja tuotetarjontaan, niin kivijalkakaupassa kuin verkkokaupassakin. Hyvä asiakaspalvelu ja tuotetietous lisää myymälän ja verkkokaupan brändimielikuvaa.
- Toimialaosaamista muotikaupan myyjille, 30 tuntia (Tavastia)
- Visuaalinen tuoteviestintä, 2 op (HAMK)
- Vastuullinen brändi ja viestintä, 3 op (HAMK)
Rahoittaja: Hanke on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.