Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK ja 3DBear mukana kansainvälisessä tekoälykokeilussa – “Simulaatiopedagogiikka on tullut jäädäkseen”

HAMK ja 3DBear mukana kansainvälisessä tekoälykokeilussa – “Simulaatiopedagogiikka on tullut jäädäkseen”

Hämeen ammattikorkeakoulu HAMKin opettajat kirjoittivat tekoälyhahmon, joka valmentaa opiskelijoita työhaastattelutilanteeseen. 3DBearin luova johtaja kiittää yhteistyötä.

Aino Hamkinen on kokenut, positiivinen ja kannustava sosiaalialan rekrytoija. Hänellä on tumma polkkatukka, puhtaanvalkoinen neulepoolo ja särmännäköiset silmälasit. Huolimatta siitä, että moni Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelija on kohdannut Hamkisen ja käynyt aivan järjellisiä keskusteluja tämän kanssa, hän ei ole todellinen.

“Aino on osa tekoälyhanketta, jonka partnerimme Wonda VR aloitti viime keväänä”, kertoo simulaatiopedagogiaa tuottavan 3DBearin luova johtaja Pekka Salokannel.

Tekoälyn hyödynnettävyyttä etä- ja hybridiopetuksessa sekä digitaalisessa oppimisessa tarkastelevaan hankkeeseen osallistuu lähinnä amerikkalaiskouluja kuten Harvard Business School ja North Carolina State University. 3DBearin kanssa muutenkin tiivistä yhteistyötä tehnyt HAMK on ainoa mukana oleva suomalainen oppilaitos.

Pekka Salokannel

Salokannel arvelee, että aiemmin lähinnä lentäjäkoulutuksesta tutut simulaatiot ovat tulleet jäädäkseen myös muille aloille. Hän pitää sitä motivoivana tapana oppia.

Kirja ei ole nykynuorelle se kiinnostavin vaihtoehto. Aino Hamkinen valmensi opiskelijoita työhaastattelutilanteeseen, mutta voimme käytettävissä olevalla teknologialla simuloida myös kaikenlaisia muita arkisia työtilanteita, kuten lääkkeiden annostelua tai sähköhallin laitteiden käyttöä”, Salokannel sanoo.

360- tai 3D-simulaatio voi tuoda aidon oppimisympäristön ja aidot työtehtävät opiskelijan luokse tämän sijainnista riippumatta. Näin työelämä- tai turvallisuustaitoja voidaan kerryttää jo opiskeluaikana.

Salokannel mainitsee, että vaikka 3DBear tekee yhteistyötä lukuisten suomalaisten ammattikorkea- ja ammattikoulujen kanssa, on kumppanuus HAMKin kanssa erityisen tiivis.

“Olemme esimerkiksi tukeneet HAMKin opettajien oppimista simulaatiopedagogiikasta sekä toteuttaneet tämän nopealla aikataululla ponnistetun AI-kokeilun, jossa keskusteleva tekoälyhahmo luotiin yhdessä HAMKin sosiaali- ja terveysalan opettajien kanssa”, Salokannel listaa.

Merkittäviä ovat olleet myös 3DBearin ja HAMKin yhteiset simulaatiopedagogiikan hankkeet Tansaniassa. Vuonna 2024 alkaa jo kolmas seudulle suunnattu projekti.

“Yhteistyön ja teknologioiden myötä koulutuksen saavutettavuus ja laatu parantuvat. Voimme tällä tavalla tuoda opiskelun ja motivoivia harjoitteita myös sellaisten henkilöiden ulottuville, joille koulutukseen osallistuminen on aikaisemmin ollut käytännössä mahdotonta.”

Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi tämän sisällön

Maailman parastajat -kumppanit

Me HAMKissa teemme vuosittain yhteistyötä noin tuhannen yrityksen ja organisaation kanssa. Maailman parastajat -kumppaneiden kanssa rakennamme tulevaisuutta sitoutuneesti ja pitkäjänteisesti.

Logo: Kumppanina Maailman parastajat HAMK