OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen
OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena.
Hankkeen tiedot
Hanke | OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen |
Kesto | 1.8.2017 – 31.12.2019 |
Toteuttajat | Hämeen ammattikorkeakoulu, (koordinaattori), Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Taideyliopisto |
Rahoittaja | Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi |
Budjetti | 2 199 000 € |
OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin.
OPEKE on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena.
OPEKE:ssa kehittämisen kohteena on opettajankoulutuksen koko jatkumo: valintaprosessi, oppiminen ja ohjaus, työelämäyhteydet sekä opettajankouluttajien osaamisen ajantasaisuuden varmistaminen. Kehittämispilottien kautta rakennetaan ammatillisten ja aikuisopettajien uranaikaisen osaamisen kehittämisen malleja sekä tuetaan opettajia ammatillisen koulutuksen reformin toteutuksessa. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajiksi opiskeleviin.
OPEKE viestintäkanavissa
- Twitter: @OPEKEhanke
- Facebook: OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen
- Blogi: OPEKE – Hyvät käytänteet
- #OPEKE
Videot
OPEKE-hankkeen tuottamassa videosarjassa ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun opettajat, erityisopettajat ja opot kertovat omin sanoin ammatistaan ja sen muutoksista.
Kiinnostaako ammatillinen opettajuus? Ammatillinen koulutus on uudistunut ja opettajilta vaaditaan yhä enemmän kohtaamisosaamista, kykyä toimia monenlaisissa oppimisympäristöissä sekä valmiutta kehittää omaa osaamistaan.
Koulutus on henkilökohtaistettua ja osaamisperustaista. Ammatillinen opettaja toimii oppilaitoksen ja koulun ulkopuolisen työelämän rajapinnassa ja tekee yhteistyötä yritysten kanssa. Opetus ja opetuksen suunnittelu tapahtuu nykyään usein tiimityönä. Työtapana voidaan hyödyntää esimerkiksi valmentavaa opettajuutta.
Oppijat ovat yksilöitä ja opettajuuden tulee olla yksilöä kunnioittavaa. Opettajalla tulee olla valmiuksia kohdata monenlaisia, myös kulttuurisestikin moninaisista taustoista tulevia oppijoita. Opetuksessa hyödynnetään monenlaisia oppimisympäristöjä kuten verkko-opetusta. Ammatillisen opettajan työ on monipuolista ja monipuolisuus koetaan usein mielekkääksi.
Ammatillisen opettajankoulutuksen jälkeen voit hakeutua jatkokoulutuksiin ammatilliseksi opinto-ohjaajaksi tai ammatilliseksi erityisopettajaksi. Ammatillisena opettajana voit myös toimia opettajana ammattikorkeakoulussa, mikäli sinulla on ylempi korkeakoulututkinto. Opettaja-ammatti on hieno valinta.
Videot: OPEKE-hanke, kuvaus ja editointi Petri Hänninen, videot Oulussa kuvaus Tommi Karjalainen ja videot Jyväskylässä kuvaus Jani Pyykkönen
Julkaisut
Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana
Julkaistu artikkeli: Kinnunen, H., Kolu, M. (2020). Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Haettu 2.3.2021 osoitteesta: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/02/04/opettajaopiskelijoiden-tyoelamakokemus-harjoitteluoppilaitosten-voimavarana/
Opettajuuden kehittyminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Julkaistu artikkeli: Kolho, P. (2020). Opettajuuden kehittyminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Haettu 2.3.2021 osoitteesta: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/01/30/opettajuuden-kehittyminen-ammatillisessa-opettajankoulutuksessa/
Työelämäjakso opettajankouluttajien osaamisen kehittäjänä
Julkaistu artikkeli: Pekkarinen, V-L. (2020). Työelämäjakso opettajankouluttajien osaamisen kehittäjänä. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Haettu 2.3.2021 osoitteesta: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/05/18/opettajankouluttajien-tyoelamajakso/
Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset
Julkaistu loppuraportti: Raudasoja A. (Ed)., (2020). Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset. , HAMKin e-julkaisuja 6/2020, Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 16.12.2020 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9
“Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”
Julkaistu artikkeli:,Susimetsä, M., Tapani, A., Lehtonen, H., Ruhalahti, S. & Brauer, S. (2020). “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”. HAMK Unlimited Scientific 5.6.2020. Haettu 9.6.2020 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/loistavaa-kun-opittavat-asiat-piti-loytaa-omasta-tyosta/
Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta
Julkaistu artikkeli: Sironen, J. & Raudasoja, A. (2019). Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta. HAMK Unlimited Journal 10.12.2019. Haettu 13.12.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammattikorkeakoulujen-tyoelamayhteistyon-kehittaminen/
Mentori opettajaopiskelijan oppimisen tilan virittäjänä
Julkaistu artikkeli: Tapani, A. & Lehtonen, H. (2019). Mentori opettajaopiskelijan oppimisen tilan virittäjänä. TAMKJournal 9.12.2019. Haettu 10.12.2019 osoitteesta http://tamkjournal.tamk.fi/mentori-opettajaopiskelijan-oppimisen-tilan-virittajana/
Ammatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, A. & Kaitala, P. (2019). Ammatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset. HAMK Unlimited Journal 21.11.2019. Haettu 10.12.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-koulutuksen-opettajan-osaamisvaatimukset/
Osaamisen kehittämisen suuntia
Yhdessä tekemällä ja johtamalla osaamisen huipulle
Julkaistu kirja: Kotimäki E., Haapakoski P., Mäntykangas U. (toim.)., (2019). Osaamisen kehittämisen suuntia : yhdessä tekemällä ja johtamalla osaamisen huipulle. Oulun ammattikorkeakoulu. Haettu 10.12.2019 osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN::978-951-597-181-4
Ammatilliseksi opettajaksi
Julkaistu kirja: Kotila, H. (toim.), (2019). Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helian julkaisuja 10/2019, 30.10.2019. Haettu 8.1.2020 osoitteesta: http://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ammatilliseksi-opettajaksi/mobile.html#pid=1
Ammatillinen koulutus elää muutoksesta
Julkaistu artikkeli: Pakkala, K. & Parkkonen, V. (2019). Ammatillinen koulutus elää muutoksesta HAMK Unlimited Professional 4.10.2019. Haettu 18.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillinen-koulutus-elaa-muutoksesta/
Ammatillisen opettajuuden osaamisen kehittyminen ja täydentäminen – opettajan näkökulma
Julkaistu artikkeli: Parkkonen, V. & Nuutinen, U. (2019). Ammatillisen opettajuuden osaamisen kehittyminen ja täydentäminen – opettajan näkökulma. HAMK Unlimited Journal 3.10.2019. Haettu 18.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-opettajuuden-osaamisen-kehittyminen/
Henkilökohtaistaminen opettajaopinnoissa
Julkaistu artikkeli: Hannula, H., Heinilä, H., Tenno, T., Vilppola, J. & Virkkula, E. (2019). Henkilökohtaistaminen opettajaopinnoissa. HAMK Unlimited Journal 5.9.2019. Haettu 8.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/henkilokohtaistaminen-opettajaopinnoissa
Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli: Rökman, R. & Raudasoja, A. (2019). Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen. HAMK Unlimited Journal 31.5.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/uranaikaisen-osaamisen-kehittaminen
Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa
Julkaistu artikkeli: Mahlamäki-Kultanen, S., Happo, I. & Perunka, S. (2019). Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa. UAS Journal 1/2019. Julkaistu 12.3.2019. Haettu 13.3.2019 https://bit.ly/2F835tH.
Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Julkaistu artikkeli: Rönkkönen, K., Hannula, H., Vainio, V., Heinilä, H., Vilppola, J., Lehtonen, H., Virkkula, E., Tenno, T., Hannula, K. & Langén, A. (2019). Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. HAMK Unlimited Journal 26.2.2019. Haettu 27.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opetusharjoittelu-eri-ammattikorkeakoulujen-ammatillisessa-opettajankoulutuksessa/
Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli: Engblom-Pelkkala, K. & Joensuu, M. (2019). Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen – nykytilan kartoitusta ja tulevaisuuden ennakointia strategisella SWOT-analyysillä. TAMK Journal 19.2.2019. Haettu 21.2.2019 osoitteesta https://bit.ly/2Nge3jn.
Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi?
Julkaistu artikkeli: Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi? HAMK Unlimited Professional 12.2.2019. Haettu 13.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/kuka-haluaa-ammatilliseksi-opettajaksi
Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus
Julkaistu artikkeli: Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus. HAMK Unlimited Professional 11.2.2019. Haettu 12.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajatarve-ennakointimalleissa
Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, I.-M. (2019). Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot. HAMK Unlimited Journal 30.1.2019. Haettu 30.1.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/musiikkiopiston-opettajan-osaamispositiot
Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, I.-M. & Raudasoja, A. (2019). Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa. HAMK Unlimited Journal 18.1.2019. Haettu [22.1.2019] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajana-musiikkimaailmassa
Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla
Julkaistu artikkeli: Ruhalahti, S., Susimetsä, M., Hannula, H. & Hakala, K. (2019). Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla. HAMK Unlimited Professional 10.1.2019. Haettu osoitteesta 17.1.2019 https://bit.ly/2ObCuyO.
Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 4/2018: Raudasoja, A., & Joki-Pesola, O. (2018). Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 20(4), 96–105.
Kehittämisosiot
OPEKE-hanke koostuu viidestä kehittämisosioita, joihin kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut osallistuvat. Jokainen ammatillinen opettajakorkeakoulu vastaa yhden kehittämisosion koordinaatiosta. Ammatillisen opettajakorkeakoulujen lisäksi Taideyliopisto osallistuu kehittämisosioon B2. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit.
Kehittämistoimenpiteet kohdistuvat ammatillisen opettajankoulutuksen eri toteutusmuotoihin: opettajankoulutus, opinto-ohjaajankoulutus, erityisopettajankoulutus sekä opetusalan täydennyskoulutus. Jälkimmäisen osalta kehittämistyö ulottuu myös yliopistojen opettajankoulutukseen.
Kehittämisosion tavoitteena tunnistaa tulevaisuuden ammatillisen opettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan työn erityisluonne ja opettajalta odotettavat osaamiset suhteessa opettajankoulutuksen kehittämisohjelmassa luotuun osaamiskuvaukseen. Osiossa on keskeisellä sijalla kehittää osuvat opiskelijavalinta- ja uraohjausprosessit opettajankoulutuksiin sekä kehittää mekanismi, jossa ammatilliset opettajakorkeakoulut yhteistyössä ennakoivat opettaja- ja osaamistarpeita.
Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajankouluttajat, erityisopettajankouluttajat ja opinto-ohjaajankouluttajat, oppilaitokset, opettajaksi hakeutuvat ja opiskelevat, muu työelämä ja sidosryhmät.
Tuoretta tietoa motivaatiokyselystä: Miksi ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen tai opinto-ohjaajankoulutukseen? Motivaatiokyselyn tulokset
Kehittämisosion tavoitteena on luoda ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen ja opinto-ohjaajankoulutukseen opetussuunnitelmiin valtakunnallisia strategisen tason linjauksia sekä osaamisperusteisia laatustandardeja sekä luoda parempia käytänteitä ops-prosessien jatkuvaksi kehittämiseksi. Yhteisellä työskentelyllä varmistetaan, että ammatillinen opettajankoulutus vastaa jatkossakin koulutuksen järjestäjien ja kansainvälistyvän työelämän muuttuvia tarpeita.
Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajankouluttajat, erityisopettajankouluttajat ja opinto-ohjaajankouluttajat yhteistyössä oppilaitosten, opettajaopiskelijoiden, alumnien ja muun työelämän kanssa.
Mikä yhdistää ammatillisten opettajankoulutusten opetussuunnitelmia? Analyysi
Kehittämisosion tavoitteena on luoda malli opettajankouluttajan osaamisen kehittämiseen. Mallin avulla voidaan jatkossa varmistaa opettajankouluttajan työelämälähtöinen, ajantasainen ja ennakointitietoa hyödyntävä osaaminen. Tämän saavuttamiseksi kartoitetaan opettajankouluttajien tulevaisuuden osaamistarpeita, luodaan toimintamalli osaamistarpeiden päivittämiseen ja ennakointiin sekä vahvistetaan opettajankouluttajien työelämäosaamisen pedagogiikkaa.
Kohderyhmänä on opettajankoulutuksen henkilöstö, erityisesti opettajankouluttajat.
Kehittämisosiossa A3 Opettajankouluttajan osaaminen tuotetut opettajankouluttajan osaamiskuvaukset ja osiossa rakennettu opettajankouluttajan osaamisen kehittämisen malli: Opettajankouluttajan osaaminen ja osaamisen kehittämisen malli
Kehittämisosion tavoitteena on uudistaa opettajankoulutuksen toteutustapoja:
- kehittämällä opetusharjoittelua ja ohjauksen käytänteitä yhteisöllisen ja uudistavan oppimisen suuntaan yhdessä opettajankouluttajien, koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden kanssa
- kehittämällä harjoitteluohjaajien tietoisuutta omasta ohjausorientaatiostaan sekä opettajankoulutuksen käytänteiden ja arvioinnin osaamista
- vahvistamalla opettajankouluttajien työelämäosaamista ja sen pedagogiikkaa
- tukemalla opettajaopiskelijoiden induktiovaihetta ja työllistymistä.
Kohderyhmänä on opettajaopiskelijat, opettajankouluttajat, koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus ja ammatillinen korkea-aste) sekä työ- ja elinkeinoelämä.
Ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutetaan lukuvuonna 2018-2019 pilotteja: Pilottiryhmät ja toteutustavat
Kehittämisosion tavoitteena on kehittää opettajien, oppilaitosten ja opettajankoulutuksen valmuksia ja malleja opettajien koko työuran aikaisen osaamisen tueksi. Tässä sidosryhmien kanssa tiiviissä yhteistyössä toteutettavassa osiossa arvioidaan ja kehitetään keinoja opettajan työuran aikaisen osaamisen varmistamiseen sekä tarjotaan menetelmiä osaamisen johtamisen tueksi.
Kohderyhmänä on opetus- ja ohjaushenkilöstö ammatillisella toisella asteella, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa sekä oppilaitoksen johto.
Kehittämisosioon osallistuu ammatillisten opettajakorkeakoulujen lisäksi Taideyliopisto.
Ajankohtaista
Ohjausryhmä
- Hanna Alaniska, lehtori, OAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Jatta Herranen, pedagoginen johtaja, Riveria
- Turo Kilpeläinen, rehtori, Lahden ammattikorkeakoulu
- Veli-Matti Lamppu, toimitusjohtaja, AMKE ry.
- Petri Lempinen, toiminnanjohtaja, Arene ry.
- Hannele Louhelainen, erityisasiantuntija, OAJ (puheenjohtaja)
- Seija Mahlamäki-Kultanen, yksikön johtaja, HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Martti Majuri, tutkimusyksikön johtaja, HAMK Edu -tutkimusyksikkö
- Anni Miettunen, johtaja, ammatillinen koulutus, Opetushallitus
- Kari Mikkelä, vastaava tuottaja, Urban Miller
- Lauri Pakkanen, asiamies, Rakennusteollisuus RT ry
- Seija Rasku, opetusneuvos, Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Pekka Risku, yksikön johtaja, JAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Pia Tolonen, koulutuspäällikkö, Gradia
- Marja Vartiainen, koulutusasioiden asiantuntija, Suomen Yrittäjät
- Anne Virtanen, yliopistontutkija, Jyväskylän yliopisto.